[quote:79bb51a9a0="kino"]:cry: :cry: :cry: HELP! ik krijg mijn G4 niet opgestart, zowel niet in 9 als 10, er staat een vraagtekentje op het scherm...erger nog: als ik van de CD opstart ziet schijfherstel de schijf ook niet op de desktop staan (hij geeft aan niet geinitialiseerd). Al mijn bestanden, al mijn songs, ik kan er niet bij!! Of wel? Weet iemand of dit te redden is, of er software voor bestaat....
PS: heb al PRAM gezapt, desktop gerebuilt, niks werkt
specs
G4 gigabit 2 x 450
512 RAM
1 x 80 system (2 part.)
1 x 60 audio (2 part.)[/quote:79bb51a9a0]
Je Mac kan de opstartschijf niet vinden, vandaar het vraagteken…je schrijft hier dat je 2 hardeschijven hebt, als ik het goed zie, met telkens 2 partities, is de andere schijf wel te zien? Verder, heb je iets gedaan in OS9 waardoor eventuele gelinkte files naar OSX niet meer werken?? Ik heb ook wel eens gehad dat ik onder OS9 een crash had en na opstarten mijn partitie met OSX niet meer te zien was en kreeg dezelfde mededeling als jij…ik kreeg hem toen wel terug enwel doordat ik op weer een andere partitie ook nog een OSX had staan om programma’s ed. te testen, na die partitie geselekteerd te hebben als opstartschijf duurde het een hele tijd voor hij doorstartte maar had toen wel ook weer de andere OSX partitie terug, stond weer mooi op mijn buroblad…
probeer eens op je andere hd (1 x 60 audio (2 part)) om daar eens een OSX te installeren en daarvan op te starten, wie weet helpt het, want tijdens opstarten daarvan checkt OSX de schijven en misschien kan hij hem wel zo repareren dat je hem weer terug krijgt…proberen waard…
succes!