vraagteken bij opstart, harddisk niet op desktop>>>help

:cry: :cry: :cry: HELP! ik krijg mijn G4 niet opgestart, zowel niet in 9 als 10, er staat een vraagtekentje op het scherm...erger nog: als ik van de CD opstart ziet schijfherstel de schijf ook niet op de desktop staan (hij geeft aan niet geinitialiseerd). Al mijn bestanden, al mijn songs, ik kan er niet bij!! Of wel? Weet iemand of dit te redden is, of er software voor bestaat.... PS: heb al PRAM gezapt, desktop gerebuilt, niks werkt

specs
G4 gigabit 2 x 450
512 RAM
1 x 80 system (2 part.)
1 x 60 audio (2 part.)

een vraagteken betekent (bij mijn weten) dat je comp je opstartschijf niet kan vinden.

dan moet je van cd opstarten/dan kom je automatisch in classic en dan moet je bij regelpanelen/opstartschijven/ de juiste opstartschijf selecteren

althans dat is wat bij mij altijd werkt

succes

[quote:79bb51a9a0="kino"]:cry: :cry: :cry: HELP! ik krijg mijn G4 niet opgestart, zowel niet in 9 als 10, er staat een vraagtekentje op het scherm...erger nog: als ik van de CD opstart ziet schijfherstel de schijf ook niet op de desktop staan (hij geeft aan niet geinitialiseerd). Al mijn bestanden, al mijn songs, ik kan er niet bij!! Of wel? Weet iemand of dit te redden is, of er software voor bestaat.... PS: heb al PRAM gezapt, desktop gerebuilt, niks werkt

specs
G4 gigabit 2 x 450
512 RAM
1 x 80 system (2 part.)
1 x 60 audio (2 part.)[/quote:79bb51a9a0]

Je Mac kan de opstartschijf niet vinden, vandaar het vraagteken…je schrijft hier dat je 2 hardeschijven hebt, als ik het goed zie, met telkens 2 partities, is de andere schijf wel te zien? Verder, heb je iets gedaan in OS9 waardoor eventuele gelinkte files naar OSX niet meer werken?? Ik heb ook wel eens gehad dat ik onder OS9 een crash had en na opstarten mijn partitie met OSX niet meer te zien was en kreeg dezelfde mededeling als jij…ik kreeg hem toen wel terug enwel doordat ik op weer een andere partitie ook nog een OSX had staan om programma’s ed. te testen, na die partitie geselekteerd te hebben als opstartschijf duurde het een hele tijd voor hij doorstartte maar had toen wel ook weer de andere OSX partitie terug, stond weer mooi op mijn buroblad…
probeer eens op je andere hd (1 x 60 audio (2 part)) om daar eens een OSX te installeren en daarvan op te starten, wie weet helpt het, want tijdens opstarten daarvan checkt OSX de schijven en misschien kan hij hem wel zo repareren dat je hem weer terug krijgt…proberen waard…
succes!

Gelijkaardig probleem (schijfherstel vindt de HD niet) op een eMac opgelost met DiskWarrior.

Net als nebbio wel eens gehad (na gebruik van Norton) Drive 10 kon er niets mee, maar het probleem werd opgelost door DiskWarrior. 8)

Probleem is nu opgelost. Eerst Norton Utility gekocht, maar helaas geen goed programma...hij zei dat er problemen waren, die fixte hij en daarna was er nog steeds het vraagteken. Backuppen vanuit Norton kan niet! De andere schijf (audio) altijd zichtbaar, maar geen zin om weer een uur met installeren bezig te zijn. Gelukkig!! had ik nog mijn vorige systeemschijf ergens liggen, ook met 2 partities erop. Vreemd, maar vanuit 9 zag schijfbeheer de kapotte schijf weer als "niet geinitialiseerd" terwijl ik vanuit X al mijn files kon backuppen. Pfoeh...mazzel... Nu al 3 uur met omzetten van nullen bezig op de kapotte schijf. Voortaan ga ik alles regelmatig backuppen op een externe FWschijf, en zet ik op mijn systeemschijf alleen systeem.

bedankt allen! :slight_smile:

Kun je Norton nog inruilen? Ruilen voor DiskWarrior? Als het kan, zou ik het zeker doen, want Norton is gewoon prut op dit moment! Zie [url=http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1012]Norton vernielt harde schijven![/url] en er zijn nog veel meer negatieve berichten als op het forum zoekt naar norton. :roll:

Hoe kom je er overigens bij om Norton te kopen, aangezien er op dit moment behoorlijk wat negatieve geluiden over zijn? Advies van iemand?

Waarom nam ik Norton? Ik had ook gehoord van DiskWarrior, maar heb gewoon-dom-het advies opgevolgd van een verkoper bij MacHouse in Woerden, die zei dat mijn probleem een beschadigd Header Block was en dat Norton Utility dat zou fixen. Mijn paniek over al mijn mogelijk verloren data was zo groot, dat ik meteen geloofde wat ie zei en er ook maar gelijk een 160 Meg Lacie Firewireschijf bij kocht voor backups..

Maar OK, ik ga Norton inderdaad teruggeven.

DiskWarrior is minder uitgebreid dan Norton (maar wel beter... :P ), wil je meer mogelijkheden, dan kun je kijken naar TechTool Pro 4, dat een stuk uitgebreider is dan DiskWarrior (komt binnen een paar weken uit, als we de overigens betrouwbare geruchten mogen geloven). Op dit moment kun je Drive 10 aanschaffen en TechTool Pro 4 gratis krijgen. Dat scheelt zo 30 dollar/euro. Micromat, de fabrikant van Drive 10 en TechTool Pro 4 test haar software zeer uitgebreid, net als Alsoft overigens, maar heeft dan ook een goede naam in de Mac-wereld. Daardoor duurt het langer voordat programma's echt op de markt verschijnen, maarja, dan mag je ook wel iets verwachten... :P

Ik heb DiskWarrior en Drive 10, binnenkort komt TechTool Pro 4 daar bij. Norton komt er niet meer in, teveel problemen mee gehad. :roll:

Ik ga eens op zoek naar DiskWarrior, en verder ga ik nu dus voortaan heel professioneel backuppen... iemand zei me een keer dat het mogelijk was om een image van je systeemfolder compleet met extensies, voorkeuren, programma's, etc. te branden op een cd, zodat je als je weer een crash hebt je gewoon je cdtje erin doet en alles binnen 10 minuten weer in de oude staat hebt (behalve dan natuurlijk nieuwe files die erbij zijn gekomen)...Hoe doe je dat? Is het gewoon een kwestie van in Toast een temporary partition maken en daar je systeemfolder op zetten en dan branden?

Schuif Norton niet te snel aan de kant. Ik zit nog wel eens te klungelen waardoor laatst mijn HD's ook spoorloos verdwenen waren. DiskWarrior vond ze ook niet. Pas na opstarten vanaf een externe ZIP met noodsysteem 9 bleek Norton ze nog te zien. Probleem is dat de info op de schijf de Mac niet meer kan vertellen waar de data staat met als resultaat een onzichtbare schijf. Doordat Norton de schijf wel nog waarnam kon hij dit fixen waarna Diskwarrior de schijven weer kon benaderen. Laat Norton dus niet de hele schijf checken alleen de headerblocks. Stop dan Norton en ga verder met Diskwarrior. Ooit zelfs Norton en DW een aantal malen afwisselend moeten gebruiken om de zaak weer in het gareel te krijgen.

Mooi voorbeeld van hoe twee pakketten/programma's elkaar kunnen aanvullen. :D Je moet echter wel goed weten, wanneer je moet stoppen met Norton en verder moet gaan met in dit geval DiskWarrior... Niets voor leken dus... :P :wink:

Ik ben wel erg handig met mijn audio- en MIDI- software, maar dit soort dingen gaan mij boven de pet. Ik heb niet eens een feature ontdekt in Norton die mij de mogelijkheid gaf om enkel de headerblocks te scannen. Uiteindelijk heb ik alles teruggevonden, via een omweg (andere systeemschijf met X erop erbijzetten en alle bestanden van de defecte schijf backuppen naar Firewire). Ik was het op een gegeven moment zo zat, dat ik gewoon een nieuwe G4dual1.25 heb gekocht. In eerste instantie omdat ie dualbootable is (een fake van Apple, want hij boot alleen dual van een niet-gepartitioneerde schijf en met de bijgeleverde disk-software). Nu heb ik besloten om niet meer in 9 te werken. Klaar. Pro Tools en Logic werken goed in X, dus waarom zou ik. De oude G4 heb ik nog voor internet, cracks enzo. En zo gaan we vrolijk verder met de computer.....

Als iemand zich afvraagt waarom ik geen G5 heb gekocht: de Digi 001 hardware is niet compatible met de PCI-structuur in de G5! Heeft iets met 3.3 of 5 volt te maken. Leuk van Digidesign: alle huidige kaarten werken met de G5 behalve de Digi 001... Maar goed, ik ben wel blij, hoor. 2x 1.25 is echt wat anders dan 2x 450

[quote:7a0c790da6="kino"]Ik ben wel erg handig met mijn audio- en MIDI- software, maar dit soort dingen gaan mij boven de pet. Ik heb niet eens een feature ontdekt in Norton die mij de mogelijkheid gaf om enkel de headerblocks te scannen.[/quote:7a0c790da6]

Is er ook niet maar als je de Disk Doctor start is dat het eerste waar hij naar kijkt en vraagt dan meteen of je die wilt fixen. Daarna gaat hij verder met het controleren van de HD en zijn inhoud, je kunt dat gewoon stopzetten.

Ik werd er door Kino even op gewezen dat het hier over OS X en vraagtekens gaat, ben er wel achter dat het dus (te) vaak gebeurt. Ik kom het in ieder geval regelmatig tegen. De remedie: OS 9 en OS X niet op dezelfde schijf zetten voorkomt een hoop ellende, niet de beschikking over een 2e harde schijf? Gebruik dan een 2e partitie. Het helpt echt, het zit hem namelijk in OS X...stabiel als die is...toch heeft ie liever niet dat er opeens met andere systemen gewerkt wordt, os x snapt het niet meer en gooit dan de indexbestanden in de war (de bestanden die het systeem vertellen waar wat staat en hoe vaak en waarom enz. enz.) Staan beide systemen op elk hun eigen schijf met eigen index is er niets aan de hand. Wellicht een handige truck voor mensen met een kleine beurs..