Vraagteken, Systeem weg?

Vanmiddag heb ik in OS 9 gewerkt die tot een major crash kwam. OSX.2.4 is geïnstalleerd. Bij het uitzetten en weer aanzetten komt het bekende knipperend vraagteken. Op zich niets bijzonders. Opstarten met de X toets ingedrukt, werkt niet. 'Option' toets ingedrukt houden om een systeem te kiezen voor het opstarten, werkt niet. Er wordt helemaal niets gevonden. PR geheugen dan maar gewist, helpt ook niet. Opstarten via systeem herstel cd, daar kan ik eigenlijk niks mee. Ik heb geen zin om m'n systeem te wissen, er staan bijzonder belangrijke zaken op waar ik nog geen backup van had gemaakt. Dus, probleem. Iemand suggesties wat ik nog kan proberen. Het is in principe de bedoeling dat OS X weer opgestart wordt, dan kan ik van daaruit wel weer verder. Misschien dat het in OS 9 een extensie probleem is.

Alvast bedankt

1. een os9 extensie probleem kan er niet voor zorgen dat OSX niet opstart 2. misschien is het handig om met os9 cd op te starten en kan je misschien zien wat er mis is. 3. je kan geloof ik ook osx over je systeem heen installeren zonder dat alles verloren gaat, maar daar weet ik niet zo veel van af....

Eerst de Harde Schijf controleren (en evt. herstellen) met Schijf EHBO ! Opstarten lukt niet als de schijf niet meer goed kan worden gelezen.

De schijf is inderdaad aangetast, maar wordt niet gerepareerd. Er staat een in een rood vermeld zinnetje: 'overlapped extent allocation (file 390700d)'. Dit zal vermoedelijk ook het probleem zijn, maar hoe krijg je dat in hemelsnaam gefixed?

Ik bedoel dat het niet weggaat na een disk repair.

Mijn hoop in bange dagen is nog altijd Diskwarrior van Alsoft. Als je een bootable CD maakt met DW erop fiks je de boel wellicht.

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

Een reparatie met Diskrepair lukt soms pas na diverse keren Diskrepair draaien. Ik heb mijn schijf kunnen repareren door een keer of vier Diskrepair te draaien. Steeds werden nieuwe problemen ontdekt en hersteld ! Gewoon even volhouden dus, of geeft Diskrepair aan dat de fout onherstelbaar is ?

Waarschijnlijk al geprobeerd, maar kun je na te zijn opgestart vanaf CD, in systeemvoorkeuren, bij opstartschijf je Mac OS X-schijf zien? En selecteren? En mocht dat niet lukken met de Mac OS X installatiecd, lukt het misschien met een andere CD?

Ik heb volgens mij wel eens gehad dat ik na een crash in 9, X niet meer in kon…

En wat Tiny al opmerkte, DiskWarrior is echt geweldig in dit soort situaties! Deze maand komt DiskWarrior 3 (even onder voorbehoud, maar het kan haast niet missen)… :roll:
En ook de tip van Herman om Diskrepair een aantal keren te draaien wil wel eens helpen, heb ik ook een keer gehad.

Succes!

Van alles inderdaad al geprobeerd, maar ik kan via de herstel cd (installer) niet naar bv systeem voorkeuren. Dat had ik zelf ook gewild om een andere opstart schijf te kiezen, maar helaas. Disk warrior ga ik proberen.

Heb je geen andere CD waar je van op kunt starten? Mac OS 9.2.2 ofzo, daar kun je wel een opstartschijf in kiezen...

Inderdaad, ik moet maar heel even geduld hebben want vanavond ben ik weer thuis en heb daar meer mogelijkheden. Ik ga het dan wel met die cd proberen.

Succes, ik ben benieuwd! :|

Nou na gebruik van de OS 9 opstart CD lukte het weer om een systeem op te starten. Maar 9 liep weer vast, en hierna was het mis. Er kon geen schijf (Mac HD) gelezen worden en moest opnieuw worden geinitaliseerd (dus alles wissen). Dat moest ik niet hebben en heb maar meteen met Apple Care gebeld. Nou dit is super, ik heb 1,5 uur met de man aan de telefoon gezeten om de boel weer pratende te krijgen en het is gelukt. Petje af voor de Apple Help desk. De HD kon niet meer gemount worden wat dus ook het probleem veroorzaakte. Het is verstandig om minimaal 1x per week schijf EHBO uit te voeren op zowel 9 als X. En zeker als je beide systemen op één schijf hebt geïnstalleerd zoals op m'n PowerBook. Als je classic draait onder OS X en het loopt daarin een paar keer mis, betekent dit dat dus OS 9 in de war raakt. Als je je systeem dan laat opstarten in 9 kan het dus gebeuren dat alles in de soep draait zoals bij mij. Gelukkig heb ik alles kunnen redden zonder alles schoon opnieuw te installeren. Maar als OS 9 niet goed funktioneerd, heeft dit gevolgen voor X en zal deze ook trager gaan lopen, totdat het mis gaat. Alles doet het weer en het systeem is ook weer lekker snel. Super en bedankt.

Poehhhhh, gelukkig!! Toch wel handig dat AppleCare!! Gefeliciteerd!! 8)

ook gefeliciteerd. je hoort niet vaak goede verhalen over helpdesks. ben blij te weten dat Apple niet bij deze groep hoort.

Ja, echt te gek mensen. Ik heb meteen maar even een nieuwe posting gedaan met mijn tevredenheid. Vond ik wel gepast om dat te laten weten.

[quote:f9a13f6b01="warnerraven"]...Als je classic draait onder OS X en het loopt daarin een paar keer mis, betekent dit dat dus OS 9 in de war raakt. Als je je systeem dan laat opstarten in 9 kan het dus gebeuren dat alles in de soep draait zoals bij mij...[/quote:f9a13f6b01]Zelfs in OS X regelmatig het OS 9 bureaublad heropbouwen in ~/Systeemvoorkeuren/Classic/tab Geavanceerd Andere Classic-opties knop 'Bouw bureaublad' op is een aanrader. Dit is een routinehandeling in OS 9.