Vragen i.v.m. Lacie Big(ger) Disks? Dus

Ik ben van plan om een Lacie Big Disk 500 GB te kopen, misschien zelfs de Bigger Disk :P. Maar ik heb nog enkele vragen alvorens ik er eentje ga aanschaffen. Aangezien ik geen mail van Lacie terug krijg en de mensen van it-pro Antwerpen er zelf niets van weten en hun antwoorden uit hun duim zuigen, Hoop ik dat er mac'ers met zulke schijven zijn die mij kunnen helpen :D

[b:79cf4e3c9c]1)Dus wat is eigenlijk het verschil tussen de “BigDisk triple interface” “BigDisk extreme”, buiten het feit dat “tripple interface” een usb2.0 poort heeft en duurder is?[/b:79cf4e3c9c]
Uitgaande van de specs vanuit een Lacie brochure, heeft enkel de “exteme” een snelheidsboost (max sustained transfer rate 88MB/s tegenover 55MB/s).
Dus denk ik dat bij de “extreme” de schijven in raid0 staan en bij “triple interface” in JBOD configuratie.

[color=blue:79cf4e3c9c][b:79cf4e3c9c]Indien veronderstelling 1 juist is.[/b:79cf4e3c9c][/color:79cf4e3c9c]

[b:79cf4e3c9c]2)Betekent dat de “extreme” schijf niet goed is voor storage/ backup.Aangezien wanneer er eentje uitvalt, de data verloren is? Weet er iemand de failrate van de “extreme” schijven?[/b:79cf4e3c9c]

[b:79cf4e3c9c]3)Kan je de controller van “extreme” instellen?[/b:79cf4e3c9c]
Dus dat de schijven ipv in Raid0 gewoon in JBOD staan (ten koste van de snelheid)? Want het verschil tussen de twee voor bv de 500 versie is 100EUR :x. En aangezien ik die usb2.0 toch niet ga gebruiken.(waaom zou ik ?als ik 1394b poort heb op mijn PB :?

Alvast bedankt voor te lezen :wink:
Woohoo mijn eerste post :evil: [/u]

Welkom! Ook al vind ik je vraag wel erg ingewikkeld...

Ik heb een [url=http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10489]Lacie Big Disk Extreme 320 GB[/url]. De RAID mode kan je alleszins niet instellen want die gebeurt hardwarematig en niet via Apple Disk Utility. De schijf draait hier toch al een half jaar en nog geen problemen mee gehad. Ze voelt ook zeer snel aan onder Firewire 800.

[quote:b71eae2690="Sen"]Ik heb een [url=http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10489]Lacie Big Disk Extreme 320 GB[/url]. De RAID mode kan je alleszins niet instellen want die gebeurt hardwarematig en niet via Apple Disk Utility. De schijf draait hier toch al een half jaar en nog geen problemen mee gehad. Ze voelt ook zeer snel aan onder Firewire 800.[/quote:b71eae2690]

Dus die staat ongewild op raid0 :S, jammer.
Maar zolang hij blijft werken, kan ik ermee leven :smiley:
Btw op welke mac heb je hem aangesloten? PB,G5,…?

Ik heb een PB 1,25 Ghz superdrive. En er zijn mensen die zeggen dat de bandbreedte van FireWire800 bij PB niet volledig wordt gebruikt (maw de FireWire800 is op PB kreupel).
Enkel bij de G5 is ie optimaal, door de chipset die PCI-x aanstuurd wordt de bandbreedte van FireWire800 "helemaal " gebruikt.
Kan iemand bevestigen of dit waar is?

[quote:37c0dfb103="vegeta"]Btw op welke mac heb je hem aangesloten? PB,G5,...?[/quote:37c0dfb103] Alu Powerbook 1.25ghz 1.25GB ram

[quote:37c0dfb103=“vegeta”]Ik heb een PB 1,25 Ghz superdrive. En er zijn mensen die zeggen dat de bandbreedte van FireWire800 bij PB niet volledig wordt gebruikt (maw de FireWire800 is op PB kreupel).
Enkel bij de G5 is ie optimaal, door de chipset die PCI-x aanstuurd wordt de bandbreedte van FireWire800 "helemaal " gebruikt.
Kan iemand bevestigen of dit waar is?[/quote:37c0dfb103]
Het is eerder andersom. Leest de Barefeats test er is op na.

[quote:37c0dfb103]
WHY DID YOU TEST ON A G4 INSTEAD OF G5?
Because the G5 has “PROBlems” with striped RAID sets using FireWire 800 enclosures. The WRITE speeds are as much as half of what you’ll see on a G4 Power Mac (and PowerBook). For more on this, see these articles:
FireWire 800 Mysteries Solved
Four Drive RAID on a G5

As for the Big Disk Extreme’s performance on the G5 Power Mac, when single box was used, the WRITE performance was 10% faster on the G4 Power Mac and PowerBook. But when TWO Big Disk Extremes were run on the G5 Power Mac using single or dual channels, the WRITE speed was 30-40% faster on the G4 Power Mac and PowerBook. How depressing. How frustrating. You buy the “World Fastest Desktop Computer” only to find out it’s the “World’s Slowest FireWire 800 Platform.” (This is not the fault of the LaCie product but a mysterious glitch in the G5’s FW800 subsystem.)[/quote:37c0dfb103]

Enige waar ik op zou letten is dat je uitkijkt wat je met de data doet die je erop zet en afhaald. Ik weet niet of deze theorie klopt, maar ik las het ergens, dat hoe groter de capaciteit van de schijf, des te gevoeliger hij is. Er waren al een aantal artikelen uitgekomen waarin niet zulke denderende recensies te lezen waren over de 1 Terabyte schijven, gezien deze qua productie erg nieuw waren en er nog wat bugs in zaten. Met de 500 heb ik zelf wel goede ervaring op het werk.

Voor welke doeleinden ga je het gebruiken? Backup?

[quote:46bfe0e9c2="reaction"]Enige waar ik op zou letten is dat je uitkijkt wat je met de data doet die je erop zet en afhaald. Ik weet niet of deze theorie klopt, maar ik las het ergens, dat hoe groter de capaciteit van de schijf, des te gevoeliger hij is. Er waren al een aantal artikelen uitgekomen waarin niet zulke denderende recensies te lezen waren over de 1 Terabyte schijven, gezien deze qua productie erg nieuw waren en er nog wat bugs in zaten. Met de 500 heb ik zelf wel goede ervaring op het werk.

Voor welke doeleinden ga je het gebruiken? Backup?[/quote:46bfe0e9c2]

Ik zou willen experimenteren met FCP, dus die raid0 config van “Extreme” komt dan van pas.
Ik zou hem dan ook willen gebruiken voor BackUp. Die Raid0 doet me toch denken om daar niet op te doen. Misschien wel als BackUp van een BackUp :P.
Het is toch wel een dillema, ik wil snelheid(extreme) en betrouwbaarheid(triple interface) :D. Was er maar een RAID5 config van Lacie op de markt :smiley:

Trouwens, weet er iemand of als er bij triple “interface” 1 schijf uitvalt. De data op de intacte schijf nog bewaard blijft?

Met al het gevloek hier op het forum ivm Lacie-schijven & -garantie, ben ik er niet zeker van of ik er eentje wil aanschaffen. :roll:

Welke Lacie heb jij? Triple interface of extreme?

[quote:0441837dbd="vegeta"]Ik zou willen experimenteren met FCP, dus die raid0 config van "Extreme" komt dan van pas.[/quote:0441837dbd] Als je niet uncompressed (±30mb/sec) werkt dan is er niet direct een reden om een snelle harde schijf aan te schaffen. DV-PAL is 3,6mb/sec en dat trekt iedere huis, tuin en keuken HD tegenwoordig :)

[quote:0441837dbd=“vegeta”]Ik zou hem dan ook willen gebruiken voor BackUp. Die Raid0 doet me toch denken om daar niet op te doen. Misschien wel als BackUp van een BackUp :P.
Het is toch wel een dillema, ik wil snelheid(extreme) en betrouwbaarheid(triple interface) :D. Was er maar een RAID5 config van Lacie op de markt :D[/quote:0441837dbd]
Een oplossing kan misschien zijn om 2 Extremes aan te schaffen en die softwarematig te mirroren. Dan heb je RAID 01. Dan moet je ook nog wel een PCMCIA kaartje met extra Firewire 800 poort aanschaffen om de snelheid te behouden.

[quote:f1fdd63c6a="Sen"] Een oplossing kan misschien zijn om 2 Extremes aan te schaffen en die softwarematig te mirroren. Dan heb je RAID 01. Dan moet je ook nog wel een PCMCIA kaartje met extra Firewire 800 poort aanschaffen om de snelheid te behouden.[/quote:f1fdd63c6a]

Hehe, das wel een lekker dure oplosing :lol:
Ik zal het mij wagen op een “extreme” denk ik :mrgreen: , Misschien nog een d2 250GB kopen voor backup. En de essentielste zaken op dvd branden :wink:

ik ken de details niet, maar ik doe een gok:

tripple is USB2, FW400 en FW800

Extreme is FW400, FW800

zou dat het verschil zijn?

Obi