Vragen randapparatuur nieuwe G5

Hoi,

Ik heb het geweldige plan om binnenkort een G5 aan te schaffen. Als ik er nu een moest halen koos ik voor de dual 1.8Ghz, maar ik wacht even op de onvermijdelijke update. Ondertussen ben ik mij wel aan het orienteren op de randapparatuur en daarover heb ik wat vraagjes.

Ik zit te denken aan de volgende monitor:

Samsung monitor

Super helder, snelle refresh rate en past perfect bij de G5. Die monitor zal geen ADC aansluiting hebben, moet ik dan een converter kopen of kan ik die zo aan de G5 videokaart hangen? Ik denk er ook aan om er 2 te halen, kan dat ook?

Volgende gaat over bluetooth. Ik snap nog steeds niet hoe het nou werkt met de g5. Ik heb iets gehoord over een antenne enzo, maar ik heb gewoon zo’n usb BT dongeltje liggen, kan ik die net zo goed in mn G5 duwen?

Dan de videokaart… voor 45 euro meer heb je een ATI ipv een nVidia. Weet iemand met praktijkervaring waar ik het beste voor kan gaan?

Dat was het… groetjes en alvast bedankt!

Collin

[b:1148c5faca][EDIT]Ik heb de link aangepast naar normale breedte. Colpolyp[/b:1148c5faca]

Van die monitor kan ik je weinig vertellen maar die BT dongle zal goed werken in je nieuwe G5

Scheelt weer 30 meuro’s

[quote:533c50f2d7]Scheelt weer 30 meuro's[/quote:533c50f2d7]

Op ruim 3000 :slight_smile:

Laten we op de kleintjes blijven letten!!!

ik heb sinds twee weken de G5 dual 1,8 met een apple cinema display 20" en ik moet zegen dat een super monitor is. ik heb ook naar de samsung monitor gekijken maar hij is lang niet so goed als die van Apple.

En nog iets als je de G5 koopt doe gelijk meer geheugen erin ik heb zelf 1,5 gb en volgende week doe ik nog 1 gb erbij HEEL GROOT VERSCHIL in snelheid! :stuck_out_tongue:

Je kan deze monitor gewoon aansluiten op de DVI poort van je G5, er zit een videokaart in met twee aansluitingen (DVI en ADC). Als je twee schermen aanschaft moet je er ook een ADC naar DVI verloopje bij kopen ( [url]http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/91509/wo/hC4e9GniIwF23iiG8912irxRIas/2.7.0.5.3.15.3.9.0[/url] ). Deze kost ongeveer 50,- euro.

[quote:17b2618853]ik heb ook naar de samsung monitor gekijken maar hij is lang niet so goed als die van Apple. [/quote:17b2618853]

Heb je het dan over de 20inch? Want volgens mij is de 17 inch van apple veel minder qua specificaties dan die van samsung.

Oh en trouwens, waarom heb je voor een 20 inch gekozen? Ik zou dan eerder 2 keer een 17 inch model kopen, even duur en veel meer schermruimte Ik ben wel benieuwd naar je reden erachter!

Neem maar de ingebouwde BT adapter. Kun je probleemloos een Apple keyboard en muis met je G5 gebruiken. Heb je een of andere rakketakke BT dongle, dan kun je die ook gebruiken, maar je kunt de Mac er niet meer uit de sluimerstand halen.

[quote:06f3aecb17]Neem maar de ingebouwde BT adapter. [/quote:06f3aecb17]

Daar komt mijn verwarring dus weer om de hoek kijken. Als het al ingebouwd zit, waar betaal ik dan nog voor? Zo’n antenne?

[quote:165aacfe3e="collo"][quote:165aacfe3e]Neem maar de ingebouwde BT adapter. [/quote:165aacfe3e]

Daar komt mijn verwarring dus weer om de hoek kijken. Als het al ingebouwd zit, waar betaal ik dan nog voor? Zo’n antenne?[/quote:165aacfe3e]

dit gebeurd alleen als je het ook besteld ! en uiteraard betaald je er dan ook voor :stuck_out_tongue:

BT kan ingebouwd af fabriek. Interne BT is er niet later in te zetten. Je krijgt er wel hoe dan ook een extern antennetje bij, maar niks om die in te prikken. Nutteloos dus

Ik gebruik een externe, maar als ik het had geweten was ik voor intern gegaan.

Geheugen is wel belangrijk, maar vertel mij eens waar je 2,5 Gb geheugen voor nodig hebt? Ik heb er 1,2 in zitten en zelfs met 24 applicaties open heb ik 420 Mb vrij geheugen.

En allemaal stevige apps hoor. Indesign, illustrator, Photoshop, Dreamweaver, Itunes, iView, Word, Entourage…

[quote:1b23f68b7f="Deskman"]BT kan ingebouwd af fabriek. Interne BT is er niet later in te zetten. Je krijgt er wel hoe dan ook een extern antennetje bij, maar niks om die in te prikken. Nutteloos dus.[/quote:1b23f68b7f] Achterop de G5 heb je twee speciale connectors zitten. 1 voor de Airport antenne 1 voor de BT antenne

[img:1b23f68b7f]http://a320.g.akamai.net/7/320/51/d359b8cb015ed9/www.apple.com/nl/powermac/images/expansionports06232003nl.gif[/img:1b23f68b7f]

Ja lekkere... en waar gaat dat dan heen?? Nergens heen. De tijd van nep-antennes op je auto om te doen alsof je een autotelefoon hebt is toch voorbij?

Helaas is de BTO BluTooth module niet a te leveren en alsnog in te bouwen. In tegenstelling tot de Airport die je zo kan ophalen en inprikken. Helaas, want ik zit nu met zo’n iritant kipperend ding aan mijn toetsenbord (MyCom)

[quote:991c0b2ca3="Deskman"]Ja lekkere... en waar gaat dat dan heen?? Nergens heen. De tijd van nep-antennes op je auto om te doen alsof je een autotelefoon hebt is toch voorbij?[/quote:991c0b2ca3] Die tijd is inderdaad voorbij.

Maar we zitten nu in de tijd van een aluminium behuizing om een Mac.
En die laat de signalen slecht door.
Daarom krijg je van Apple dus een externe Airport en Bluetooth antenne meegeleverd die je achterop de G5 mag prikken.
Zodat de signalen wel goed naar buiten komen en je ook echt gebruik kunt maken van Airport en Bluetooth.

Dat de Bluetooth module niet na is te leveren is jammer en grote bullshit.
Dell haalt dezelfde streek uit met mensen die een laptop bestellen zonder ingebouwde BT module.
Dan kun je die ook niet even bijbestellen, want dan moet vanalles aan het moederbord en de BIOS opnieuw worden ingesteld en moeilijk en zus en belangrijk en zo.
Ik heb dus uit een andere Dell laptop het BT kaartje geleend :innocent: , in mijn Dell geprikt en het werkt fluitend.

Aha..

Nu snap ik het allemaal. ik was wel van plan om ooit een draadloos toetsenbord + muis te halen, dus dan is de ingebouwde BT wel handig.

Slecht trouwens dat je je mac niet meteen met BT muis en toetsenbord kunt bestellen. Scheelt me weer 150 euro!

Groetjes en bedankt voor de antwoorden!

Collin