Vreemd DVD probleem

Een vreemd probleem:

Ik kopieer een DVD die ongeveer voor iets minder dan de helft beschreven is (onderkant DVD) met Toast 7, zonder enige fit-to-DVD compression, en de kopie, die helemaal dezelfde blijkt te zijn qua inhoud, is helemaal beschreven ipv iets minder dan de helft (te zien aan de onderkant van de dvd dus). Een vriend kopieerde deze DVD ook en kreeg bij de kopies, zoals bij het origineel, een half beschreven onderkant… Bij hem duurde 1 kopie maken ong. 8 minuten, bij mij ong. 25 à 30; het lijkt er op dat ik de hele dvd volschrijf omdat het dus ook langer duurt, maar met wat dan? Met ‘leegte’?

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

BTW, we gebruiken dezelfde versie van Toast en hebben ook dezelfde PB, buiten wat (v)ram. Ook vreemd: voor hij de originele DVD gaat lezen gaat hij reeds de snelheid vragen die hij moet branden voor de kopies, en dat deze bij mij van 1 tot 16x gaan, terwijl bij mijn vriend maar tot 4x en dit terwijl we hetzelfde versie PB hebben.

Waarschijnlijk gebruik jij DVD-R en hij DVD+R ?

Ik heb onlangs een soortgelijk geval meegemaakt namelijk:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=66280&highlight=

Kan het ook zo zijn dat de Drive's verschillende firmware hebben.

[quote:3a47f4c7aa="unSOUND"]Waarschijnlijk gebruik jij DVD-R en hij DVD+R ?

Ik heb onlangs een soortgelijk geval meegemaakt namelijk:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=66280&highlight=[/quote:3a47f4c7aa]

Wel dat is het probleem dus niet. Want we gebruiken exact dezelfde dvd+R’etjes!

[quote:3a47f4c7aa=“JJmac”]Kan het ook zo zijn dat de Drive’s verschillende firmware hebben.[/quote:3a47f4c7aa]

En hoe update je je firmware? Ik hoor PC-mensen een hele tijd bezig over de Firmware van hun dvd-spelers die wsl niet meer up to date is, zodat ze maar kunnen branden op 2x ipv op 8x… Op de site waar ik de dvd’s gekocht heb, www.cdrwinkel.com , kun je bij de gebruikerservaring zo’n dingen lezen. Al die PC-mensen gaan dan gewoon naar van die firmware update pagina’s van het desbetreffende merk van dvd-brander en downloaden hun nieuwe versie. Hoe kunnen Mac’s dit oplossen?