Vreemd probleem met Airports

Goedenavond,

Voor het uitgaan toch nog even mijn probleempje voor leggen. Namelijk het volgende. Heb in de meterkast twee airports express(1x N en 1x G) en op zolder nog één maal een N. Dit zodat ik beneden en op zolder een roaming wireless netwerk heb. De airport G heb ik voor de iPhone’s en mijn zusje d’r iBook.

[b:5019be3b57]Probleem[/b:5019be3b57]
Als ik met mijn MBP verbonden ben met een Airport N (beneden of zolder) dan zie ik de Airport G niet. Vanaf de Airport G zie ik alles. Lijkt me dus een config probleem, maar alle drie de airports zijn identiek aan configuratie. “Allow config through WAN port” staat ook aan.

Hierdoor zie ik de airtunes speakers niet. Ik kan de airport wel prima pingen en via airport utility kan ik hem -na handmatig toevoegen op ip-basis- configureren.

Zelf geprobeert:

• Airports gereset -> geen result
  • Netwerkkabels vervangen -> geen result
  • Airports krijgen een IP van DHCP, maar static IP bied ook geen uitkomst.
  • Verschillende DHCP servers geprobeert

Wie heeft er een idee?

Ik denk dat je 'set-up' zo is dat is opgezet dat je twee verschillende netwerken hebt gecreëerd (de AP G beneden heeft een eigen ethernet kabel en de N beneden heeft een eigen ethernet kabel?) waardoor je als je op de N zit op een separaat netwerk los van de G zit, waardoor je deze niet meer kunt 'zien'. Je kunt of de G draadloos laten opnemen in het N netwerk, maar dan schakelen de N airports ook terug naar G (mits je N airports de dualband AP's van dit jaar zijn) of je vervangt de G voor een N en neemt deze op in het netwerk van de ander AP's.

Nee dat is natuurlijk niet waar wat je nu verteld :P Ik heb de Airports via eth op de switch(es) aangesloten dus zijn ze opgenomen in het draadloze/bedrade netwerk. Ik kan alle airports ook gewoon via elk draadloos netwerk pingen maar via bonjour zijn ze niet te ontdekken.

Uitleg (een gedeelte van het) netwerk

[code:1:5a6adaff40]Router
– > AP1(802.11B/G) en AP2(Draft 802.11N)
– > Uplink naar zolder switch
– > Etc.
Switch zolder
– > AP3(Draft 802.11N)
– > Etc.[/code:1:5a6adaff40]

Oja [b:5a6adaff40]Ian83[/b:5a6adaff40] volgens mij snap jij het idee van roaming niet helemaal. Mijn netwerk setup is goed, AP’s zijn goed geconfigt. Wat kan het nog zijn. Ben ik ergens een “vinkje” vergeten? (waarom heeft apple niet gewoon een CLI op die dingen:P)

Volgens mij snap jij de werking en de mogelijkheden van de Airports en bonjour niet helemaal: je kunt namelijk de AP's draadloos met elkaar verbinden (heb je geen switch voor nodig) en toevoegen aan je netwerk; stel je AP N zit aan je router dan kan je de AP N boven draadloos contact laten maken met en het netwerk uitbreiden van die beneden (verder kun je de G ook draadloos op laten nemen in je N netwerk, maar dan schakelen de N's terug naar G of je hebt de Dual Band versies van dit jaar). Nu heb je gewoon twee netwerken een G en een N, dat is niet één netwerk, omdat zowel de N als de G aan de router verschillende ip adressen krijgen. Wat bedoel je verder dat je de airports niet kan zien via bonjour? Bonjour is ook niet gemaakt op je AP's de zien, maar voor netwerkappaten als computers, netwerk printers e.d. Ik zie mijn airports nooit via bonjour, alleen via de airport config.

En dat draadloos met elkaar verbinden ([url=http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System]WDS[/url]) Wil ik dus NIET, alsmede door snelheid issues. En die airport config die vind de Airports (Express geen Extreme) via bonjour, dát bedoel ik met bonjour... Als ik de airport config open zie ik als ik verbonden ben met Airport N de Airport G [b:0516fb58f7]niet[/b:0516fb58f7], hierdoor ook niet de airtunes speakers in iTunes.

Nog een idee wat het kan zijn?

Ja, je hebt twee verschillende netwerken gemaakt! Maak er draadloos één van en je bent klaar. Dat hoeft ook niet met WDS: je haalt de UTP kabel uit de AP G en dan maak je verbinding met de G. Je gaat vervolgens naar ap config en drukt op handmatige configureren (onderin). Je kiest het draadloos tabje en kiest bij het eerste uitklap menu voor 'breidt netwerk uit' onder 'neem deel aan een WDS-netwerk'. Je kiest het N netwerk en geeft je wachtwoord in en klaar. Nu kan je zowel de N als de G in AP config zien, heeft de G gewoon internet (voor de iBook) en kan je Airtunes gewoon gebruiken waar je ook bent. Herhaal dit voor de N boven en je hebt één groot netwerk waar zowel jij als de iBook op kunnen voor internet en Airtunes. Alleen zal de snelheid en het bereik van het N netwerk iets langzamer worden als je de N AP's nog niet van dit jaar zijn.

Kijk dit bedoel ik:

[code:1:1596d27385]MBP-van-Sven:~ sven$ ping ap1.versluis.net
PING ap1.versluis.net (172.16.10.250): 56 data bytes
64 bytes from 172.16.10.250: icmp_seq=0 ttl=64 time=13.743 ms
64 bytes from 172.16.10.250: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.572 ms
^C
ap1.versluis.net ping statistics —
2 packets transmitted, 2 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.572/7.658/13.743/6.085 ms
MBP-van-Sven:~ sven$ ping ap2.versluis.net
PING ap2.versluis.net (172.16.10.251): 56 data bytes
64 bytes from 172.16.10.251: icmp_seq=0 ttl=255 time=11.668 ms
64 bytes from 172.16.10.251: icmp_seq=1 ttl=255 time=1.349 ms
^C
ap2.versluis.net ping statistics —
round-trip min/avg/max/stddev = 1.349/6.508/11.668/5.159 ms
MBP-van-Sven:~ sven$ ping ap3.versluis.net
PING ap3.versluis.net (172.16.10.252): 56 data bytes
64 bytes from 172.16.10.252: icmp_seq=0 ttl=255 time=3.566 ms
64 bytes from 172.16.10.252: icmp_seq=1 ttl=255 time=1.220 ms
^C
ap3.versluis.net ping statistics —
round-trip min/avg/max/stddev = 1.220/2.393/3.566/1.173 ms
[/code:1:1596d27385]

Ik kan alle airports keurig pingen enzo, ik zie echter ap1 niet verschijnen in de config:
[img:1596d27385]http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.41bf2151a3.png[/img:1596d27385]

Ik kan echter wel via CMD+SHIFT+O op NS/IP verbinden naar de ap1. En dat ik één groot netwerk moet creeëren dat geloof ik niet, dan is het voordeel van een netwerk weg: alles bij de hand waar je ook bent binnen het netwerk.