Vreemd probleem verlichting toetsenbord 17" Powerbook

Sinds dit weekend heb ik een heel vreemd probleem ontdekt. In plaats van dat de verlichting van het toetsenbord van mijn 17" powerbook aangaat als het donker wordt gaat de verlichting uit. Het is overigens niet zo dat de verlichting altijd aan is wanneer het licht is. Maar als het donker is en ik verlicht het toetsenbord dan gaat de verlichting aan, overigens minder helder dan ik gewend was. Bijvoorbeeld: Klap ik het scherm iets naar voren zodat het toetsenbord verlicht wordt dan gaat de toetsenbord verlichting aan. Klap ik het terug dan gaat de verlichting binnen enkele seconden weer uit.

Omdat ik niet echt vaak in het halfdonker werk was het mij niet eerder opgevallen.

Alle instellingen staan volgens mij goed bij de systeemvoorkeuren. Bij energiestand staat automatisch als hij aangeloten is op het lichtnet.
Bij toetsenbord instellingen is verlicht toetsenbord aangevinkt.

Onder 10.2.8 werkte het allemaal naar behoren, werd het schemerig dan ging keurig de verlichting van het toetsenbord aan.
Panther kan de oorzaak zijn. Iemand hier ervaring mee?

Wie heeft raad?

Ik heb zelf een beetje zitten zoeken in de knowledgebase van apple. Waarschijnlijk komt het toch door Panther en specifiek door Expose. Tenminste dat denk ik als ik het volgende stukje lees:

When you press F8, F9 or F10 on your PowerBook G4 (17-inch) or PowerBook G4 (15-inch FW 800) computer to change the keyboard illumination settings, you may see a prohibitory sign., as seen in Figure 1.

Products affected
PowerBook G4 (17-inch)
PowerBook G4 (15-inch FW 800) with backlit keyboard option

Solution

If you see the dimmed graphic with the prohibitory sign when attempting to change the keyboard illumination settings, the sensed ambient light is not low enough for the keyboard illumination to be active.
Keyboard illumination cannot be adjusted until it is active. To adjust the keyboard illumination, take the computer into an environment that is dark enough to activate the feature. Then use the F8, F9 and F10 keys to make adjustments. For more information on this feature, see technical document 86270, “PowerBook G4 (17-inch), (15-inch FW 800): How to Deactivate Ambient Light Sensor (ALS) Automatic Brightness Adjustment”.

Note: Not all PowerBook G4 (15-inch FW 800) models include the backlit keyboard and ambient light sensor. To determine if your model includes these features see if the F8, F9, and F10 keys have the ambient light sensor icons printed on them.

F9 en F10 worden door mij natuurlijk ook gebruikt in Expose, en zoals hierboven blijkt ook om de lichtgevoeligheid van de sensor aan te passen. Lijkt me conflicterend. Ik zal dus eens andere toetsen definieren voor Expose.

Of dit ook de reden is van mijn probleem ga ik verder uitzoeken. maar ondertussen hou ik me aanbevolen voor suggesties of goede raad.

Inmiddels opgelost. Op de powerbook moet je om een functietoets te gebruiken ook de fn toets indrukken. Bij het gebruik van expose heb ik dat wel eens vergeten en drukte dus niet op de functietoets maar op de toets voor de instellingen van de verlichting. Vandaar dat er allerlei gekke dingen gebeurden.