vreemd teken en XPress

Wie weet hoe ik in XPress het teken 'c' met een omgekeerde '^' maak? Ik gebruik Popchar en daar staat ie wel in maar is niet aan te maken. Alles geprobeerd... De '^' omkeren en erboven knutselen is geen optie want bij tekstverloop blijft het tekentje dan staan. Veel te link...

Ward

in popchar kan je waarschijnlijk ook een lettertype kiezen, dan ga je zien dat de tekenset per lettertype enorm kan verschillen... wellicht staat in popchar een lettertype met je gewenst karakter maar bevat het gekozen lettertype in je opmaakprogramma dit karakter net niet. oplossing is het lettertype wijzigen naar een die uw karakter bevat

helix

Ik ben nu bezig in de Berthold Akzidenz Grotesk. Popchar laat 'm wel zien bij de akzidenz maar activeren lukt niet. (Het is het laatste tekentje in de reeks) Andere fonts hebben hetzelfde probleem...

Hoe los ik dit op?! Is er iemand met een Tsjechisch font? Daar zou die wel in moeten staan.

Ward

Het komt omdat je een cyrillisch teken zoekt. Die zul je niet vinden in je -latijnse of west europese set. Lastig genoeg zitten ze wél in die domme Word files die je vaak van klanten krijgt. Maar in de postscript letters die jij op je mac gebruikt ontbreken ze.

Er is niets anders te doen da een Cyrillisch font aan te schaffen van de letter die je gebruikt.

Als ik je een tip mag geven, gebruik indisign om het word file in te lezen en om de tekens die niet meegingen in aan te passen. (als je het font hebt) ID2 heeft nl een glyphs palet waarvan je de kijk-grootte kunt instellen. Die toont alle tekens die ECHT ingevoegd kunnen worden.

Leg het je klant uit en bestel het font. Zoeken op internet heeft weinig zin.

Oh, ja bestel geen Open Type font. Dat is een formaat waarin alle tekens van een lettertype passen (latijns, cyrillisch, zelfs chinees). Alleen verkopen ze die niet compleet. Ik dacht een open type te bestellen en dat die alle varianten bevat. Maar zo is het niet, helaas. Open Type KAN alles bevatten, maar dat DOEN ze niet uit commerciele overwegingen.

Gewoon postscript dus. Fontshop heeft een goede site: http://www.fontshop.be/ en telefonische bestellijn met aardige Beligsche dame die je meteen de fonts kan toe-emailen na creditcard betaling.

Succes!

Marco,

Bedankt voor je uitgebreide reply. Ik ga er achteraan!!

Ward

:D Graag gedaan! Ik ben er zelf erg mee bezig geweest. Alle mogelijke manieren uitgepluisd. Het frustrerende bij mij was dat de klant (philips in dit geval) word-files had in het noors, fins, hongaars en russisch. MET all tekens erin.

Het blijkt dat Microsoft en Adobe ‘open type’ ontwikkeld hebben. Microsoft gebruikt het in Word. Maar op mijn macjes kan ik die word files niet goed openen-ook al heb ik daar ook Word op-. Daarnaast is in Word getyped in times terwijl de klant een ander font in het materiaal gebruikt. ik heb via fontshop alle Gill Sans varianten moeten aanschaffen als postscript fonts. Toen was het met ID2 snel gedaan.

PS: Nalezen in Russisch is een RAMP! :wink:

Ja, waardeloos. Raar dat Apple hier niet iets mee gedaan heeft! Je zou verwachten dat je deze typografische verfijning juist op de mac zou moeten kunnen gebruiken. Eigenlijk zou je je fontset van een bepaalde letter moeten kunnen updaten met 1 of meerdere tekens. Dan hoef je niet elk font opnieuw aan te schaffen.

Ward

[quote:238c105304="Mmmarco"] Er is niets anders te doen da een Cyrillisch font aan te schaffen van de letter die je gebruikt. [/quote:238c105304]

Je kan em in US Extended gewoon selecteren…
Ff in OS 9 dit aanzetten in ‘Keyboard’.

En dan in Quark in je keyboard menu ‘US Extended’ kiezen en dan ff pielen tot je de juiste toetscombinatie hebt.

[quote:8e662f92fe]Je kan em in US Extended gewoon selecteren.. Ff in OS 9 dit aanzetten in 'Keyboard'.

En dan in Quark in je keyboard menu ‘US Extended’ kiezen en dan ff pielen tot je de juiste toetscombinatie hebt.[/quote:8e662f92fe]

Mag je proberen, maar daar zitten echt geen cyrillische of noorse tekens tussen hoor.

[quote:8e662f92fe]Ja, waardeloos. Raar dat Apple hier niet iets mee gedaan heeft!
Je zou verwachten dat je deze typografische verfijning juist op de mac zou moeten kunnen gebruiken.
Eigenlijk zou je je fontset van een bepaalde letter moeten kunnen updaten met 1 of meerdere tekens. Dan hoef je niet elk font opnieuw aan te schaffen. [/quote:8e662f92fe]

Gelijk heb je. Het is niet best dat WORD wel over alle tekens bescikt maar mijn Macje moet achterblijven. Niet goed voor mijn Apple-supirieuriteitsgevoel.

Ik heb de meeste 'vreemde talen' niet met OSX mee geïnstalleerd, maar er zitten een handvol CE fonts op je systeem. CE van Central European. Als je een Tsjechisch toetsenbord selecteert (voorkeuren -> internationaal) en een .CZ site bezoekt staat alles er netjes op, inclusief alle in het oostblok zo gewone diacritische tekentjes.

Ten slotte kun je in hetzelfde voorkeurenpanel international onder het tabje input menu een apart icoontje aanvinken: Show Character Palette. Daaronder vind je alle onbestaanbare tekens terug in het Cyrillisch, Grieks, Chinees en wat je nog meer niet spreekt.

In OS9 kon je op de installer CD van het Int. systeem een mapje met ‘extra’s’ vinden. Daarmee kon je ook oostblok-tekens tevoorschijn krijgen. Als je met Quark in 9 werkt of Classic helpt dat misschien. Moet je proberen.

Dit blijf wel een beetje behelpen. Voor echt cyrillisch zul je in de buidel moeten tasten en fonts kopen. Want alles in Courier CE en Helvetica CE zetten is ook niet alles.

In Quark heb ik destijds een keer de lettertjes zelf geknutseld, maar dat kan alleen als je een paar kopjes moet maken…

Succes