Vreemde anti-aliasing letters extern beeldscherm

Op een extern beeldscherm (Eizo 27") worden de letters vreemd/lelijk geschaald. De letters in de linkerkolom zien er wel goed uit, zie vergroting bijgaand plaatje. (macOS Catalina).

Weet iemand hoe dat komt en hoe dat op te lossen is? Ik heb al verschillende font smoothing/anti-aliasing-instellingen geprobeerd met Tinkertool.

Zo te zien heb je een lettertype gekozen dat niet vectorbased is.

Vragen:

• Welk lettertype gebruik je?
  • Ziet dat er in een tekstverwerker wel normaal uit?

Niets aangepast, het is gewoon het systeemlettertype. In Teksteditor ziet Helvetica er prima uit.

Dat lettertype is niet Helvetica maar Lucida Grande.

Heb je nog wat details?

Welke Mac? Welke monitor precies? Welke resolutie ingesteld?

@tarun
Volgens mij is het SF UI / San Francisco.

Ik heb het even gecheckt op mijn oude 24" iMac met OS X El Capitan, zelfde lettertype maar daar is alles netjes ge-antialiased en niet zo rommelig zoals in het uitvergrote voorbeeld.

@TheBigZ
MacBook Pro retina 15" op macOS Catalina, wat oudere Eizo Flexscan 27" monitor op 1920 × 1200. Dat is de native resolutie. Zelfde resolutie als de iMac overigens.

Even ter vergelijk een (ook vergroot) screenshot van de anti-aliasing op de iMac, alles is supersmooth. Firefox maakt het, net als Chrome, zelfs nog iets smoother/vetter, maar aan het menu kun je zien dat de smoothing daar ook correct is.
(Als je goed kijkt zie je dat de titel normale anti-alias heeft en de rest subpixel-sampling, dus met kleuren.)

27" 1920x1200 native? Weet je dat zeker? Wat is het typenummer?

Ja, het is een FlexScan SX2761W, wat oudere monitor. De resolutie staat vermeld in het venster van de Beeldschermvoorkeuren.

Dit draadje bij prad had je waarschijnlijk zelf al gevonden.

Interessant forum.

Wat ik me wel afvraag, ligt het wel aan de monitor? Want in mijn eerste screenshot is het probleem ook te zien, op elke monitor. Dat is dus onafhankelijk van de monitor, gewoon de weergave zoals macOS die maakt. Enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de grote pixels van de monitor het effect versterken, of de volgorde van kleur(sub)pixels die evt. anders kan zijn.

En daarbij, de tekst in de linkerkolom ziet er wel goed ge-antialiased uit. (Hoewel ik de smoothere anti-aliasing op de iMac nog steeds mooier vind, maar goed).

Ja die 84dpi helpt niet echt mee.

Ik heb na wat testen de subpixel-antialiasing nu uitgezet met Tinkertool, en in Systeemvoorkeuren de gewone anti-aliasing ook (eventueel kan die aan, maar het maakt sommige letters dikker, niet eens allemaal, vrij vreemd).

Het lettertype is nu prima in Finder, hoewel het dus beter kon in oudere macOS/OS X-versies. De ppi van een iMac 24" is niet heel veel hoger dan deze 27" monitor op dezelfde resolutie.

Vreemd is ook dat de optie anti-alias ‘uit’ helemaal niet betekent dat het ook daadwerkelijk uit staat. Gelukkig maar, anders zou alles er gepixeld uitzien zoals in Mac OS 9.

Conclusie: In macOS Catalina werkt de subpixel-antialiasing niet meer goed op non-retina-schermen, en slaat de checkbox voor anti-aliasing in Systeemvoorkeuren eigenlijk nergens op.