"Vreemde" gebruikers op mijn mac

Hallo, Als ik opstart en ik heb het gebruikerswindow aanstaan om per gebruiker in te loggen staat er "andere" bij. Ik heb geen andere dan ikzelf en mijn vriendin. Hoe kom ik van de inlognaam "andere" af. Ik ken het wachtwoord niet. Heb het idee dat tijdens de reparatie van de monitor deze naam door Card Services is aangemaakt. Iemand enig idee hoe ik deze gebruikersnaam kan deleten. Hij heeft overigens geen mappen o.i.d tot zijn beschikking in Home directory. Graag jullie tips..

Komt omdat je het "root" account heb geactiveerd bij NetServices, niets aan de hand dus, ik heb het ook

Je kan de root gebruiker ook heel makkelijk weer uitschakelen door Netinfo-beheer in de map Hulpprogramma's te openen en in het menu 'Beveiliging' de optie 'Schakel rootgebruiker uit' te kiezen.

Bij systeemvoorkeuren/ accounts kan je elke account wissen en aanmaken.

[quote:f97ebb763c="colpolyp"]Bij systeemvoorkeuren/ accounts kan je elke account wissen en aanmaken.[/quote:f97ebb763c]

Da’s niet helemaal correct.

In bovenstaand geval is de root-user geactiveerd via NetInfo… Deze verschijnt dan niet in je Systeemvoorkeuren onder Gebruikers

Interessant

Welke gebruikers mogen er wel staan afgezien van de door jezelf aangemaakte accounts??

Ik zie een hele rits die me niet veel zegt.
aliases - admin, dumper, mailer-agent, mailer-daemon, manager, nobody, operator, postmaster
ueser waaronder weer die nobody, cyrus, mailman (wie is die vent), qtss, smmsp etc.

Zou wel handig zijn als je ergens lijstje kan vinden met users die er in staan door systeem en ‘vreemde eenden’ die dus niet op je comp thuis horen

kent iemand zo’n lijstje?

Inderdaad interessant, alleen mijn probleem(pje) is opgelost en dit roept een nieuwe vraag op.

[quote:6c46c9617c="ronald"] Zou wel handig zijn als je ergens lijstje kan vinden met users die er in staan door systeem en 'vreemde eenden' die dus niet op je comp thuis horen

kent iemand zo’n lijstje?[/quote:6c46c9617c]

in de terminal : “cat /etc/passwd”

1) In je systeemvoorkeuren kan je alle gebruikers weggooien en aanmaken die je maar wilt 2) behalve de gebruiker genaamd "root" deze zet je via de netinfo manager aan/uit, [u:73136c3283]via het menu "Security".[/u:73136c3283] 3) alle andere users (admin, nobody, daemon, etc.) die je daar ziet moet je met rust laten. Deze zijn er om het systeem veilig en goed te laten draaien. De netinfo manager is alleen voor gevorderden en als je daar in kloot kan je je systeem vernaggelen.

Voor zulke zaken mis ik toch die opstartmogelijkheid in OS 9. Daar gaat het toch een stuk eenvoudiger. Gewoon wissen is daar geen probleem. Ik denk dat als ik mijn G5 heb, die schijf in 2 zal partitioneren. Misschien lukt het in OS X wel als je vanuit een andere partitie opstart? Weet iemand dat?

[quote:8cfa870092="Mac Hammer Fan"]Voor zulke zaken mis ik toch die opstartmogelijkheid in OS 9. Gewoon wissen is daar geen probleem.[/quote:8cfa870092] ???? Wat bedoel je? Je wilt toch niet de genoemde systeem gebruikers gaan wissen?

Waarom denk je dat Apple die gebruikers (lees accounts voor deamons) niet laat zien onder systeemvoorkeuren > accounts??

Juist anders gooien de gebruikers deze weg (want httpd woont toch niet bij ons thuis?) en dan werkt je systeem niet meer goed!