Vreemde gedrag 'finder'

Ja klinkt vreemd maar voor dat is m'n HD wis en alles opnieuw installeer vraag ik het toch even. De bovenste rechter rand (menubalk) z'n m'n iconen verdwenen (Tijd Loginnaam Airport Beeldscherm enz enz.) Alleen staat daar nog de Contour Shuttle en Timbuktu iconen. Af en toe komt Spotlight ook voorbij maar is niet 'bedienbaar'. 1 keer bij 'zet uit' duurde het lang voordat de computer zich uitschakeled een zag toe wel de iconen. Spotlight werkt dus niet (ook niet via toetsencombinatie) Als ik ctrl klik op de finder verdwijnen alle iconen van het scherm, om na 2 sec weer terug te keren. CTRL klik (of rechtsklik op m'n MM) op een progrmma dan werkt het wel maar op m'n desktop niet (of een finder window).

Als ik in systeemvoorkeuren bv het scherm of de klok in de menubalk wil hebben (staat dus opdat moment uitgevinkt) en ik vink het aan dan komt het niet in de balk. Als ik systeemvoorkeuren sluit en daarna weer start dan staat het weer uit ondanks dat ik het had aangevinkt.

Heb repair permissions gedaan, geen succes.
Enig idee?

Zelf denk ik dat het maar een totale install zal worden.

iMacG5 1.8 GHz 10.4.2

Wat gebeurd er als je een andere gebruiker aanmaakt ?

Kan het zijn dat je schijf bijna vol is? De verschijnselen lijken er wel op.

Het kan ook zijn dat de findervoorkeuren corrupt geraakt zijn of dat er een bad block in de TOC (inhoudsopgave) van de schijf zit. Dit kun je controleren door techtool of discwarrior te draaien.

Als het geen volle schijf is ben ik ook benieuwd wat er gebeurt als je een nieuwe gebruiker aanmaakt en daarop inlog’t.

[quote:9e694ff941="Rini"]Wat gebeurd er als je een andere gebruiker aanmaakt ?[/quote:9e694ff941]

Ik kan ook niet switchen naar een andere gebruiker!

[quote:84baab5e62="Rico Royal"]Kan het zijn dat je schijf bijna vol is? De verschijnselen lijken er wel op.[/quote:84baab5e62]

Nog 32 GB vrij dus dat zal wel niet.

[quote:a3a9d3bea4="Rico Royal"]Het kan ook zijn dat de findervoorkeuren corrupt geraakt zijn of dat er een bad block in de TOC (inhoudsopgave) van de schijf zit. Dit kun je controleren door techtool of discwarrior te draaien.

Als het geen volle schijf is ben ik ook benieuwd wat er gebeurt als je een nieuwe gebruiker aanmaakt en daarop inlog’t.[/quote:a3a9d3bea4]

Ik heb wel Techtool die zat bij mijn PowerMac Applecare maar die is niet Tiger compatible

[quote:8c10480623="Rico Royal"]Het kan ook zijn dat de findervoorkeuren corrupt geraakt zijn of dat er een bad block in de TOC (inhoudsopgave) van de schijf zit. Dit kun je controleren door techtool of discwarrior te draaien.

Als het geen volle schijf is ben ik ook benieuwd wat er gebeurt als je een nieuwe gebruiker aanmaakt en daarop inlog’t.[/quote:8c10480623]

Ik heb via ‘Accounts’ in systeemvoorkeuren, geswitcht naar een andere gebruiker en toen stonden de iconen er wel. (was wel een herstart nodig om in te loggen als andere gebruiker)
Terug switchen naar m’n eigen account leverde hetzelde op als voorheen.
Ook heb ik de update combo 10.4.2 eroverheen gezet, ook geen resultaat.

Even over spotlight ik kan ook niet meer zoeken met spotlight. Toetsencombinatie werkt ook niet. het wordt dan wel blauw om het vergrootglas heen maar doet verder niets. Opstarten lukt ook niet? Weet iemand wat ik kan doen om dit wel te laten werken?

Kun je 'm opgestart in Target-mode via FireWire aan een andere Mac hangen en je TechTool Deluxe op die Mac updaten naar de laatste versie?

En Remon, welk opstarten bedoel je? Download beide eens Tiger Cache Cleaner, deze is een tijdje gratis te gebruiken. Kies voor Clean Finder onder Clean. In mijn geval heeft het wel eens problemen met de Finder opgelost, niets anders hielp toen, ook het verwijderen van de .plist niet.