Vreemde kleurenbalk bij het opstarten

Ik heb met mijn iMac (2011) opstartproblemen. de laatste weken wil hij soms niet uitschakelen. Hij blijft dan zwart, maar sluit niet af.
Het opstarten loopt nog vreemder. Halverwege het vollopen van het balkje zie ik opeens hel even een balk met allerlei kleurtjes boven het apple logo, gevolgd door het doorlopen van de opstart, maar dan wel een stuk fletser.
Waar kan dit aan liggen? Het gebeurt met drie verschillende opstartschijven, dus ik vermoed iets in de iMac zelf.
Iemand een idee??

Probeer de hardwaretest eens om te kijken of er iets fundamenteels kapot is.

Dank voor de tip Jakko. Vreemd genoeg reageert hij helemaal niet op de D-toets bij het opstarten. Na 45 seconden loopt alsnog de startprocedure met dat gekke balkje.
Nog iemand een idee?

@brabant bij sommige macs moet je de Alt toets erbij indrukken, dus Alt D :wink:

Met Alt-D loopt het nu wel. (Diagnosetest loopt nu via internet)
Kan wel meer dan een uur duren, maar er gebeurt ten minste iets.

[quote=brabant url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vreemde-kleurenbalk-bij-het-opstarten/ time=1479200656]Het gebeurt met drie verschillende opstartschijven, dus ik vermoed iets in de iMac zelf.
Iemand een idee??[/quote]

Het je in de systeemvoorkeuren wel een opstartschijf aangegeven bij ‘Opstartschijf’?

AHT levert niets op. Schiif EHBO ook niet.
Schiet mij maar lek. Wat kan er aan de hand zijn??
Opstartschijf is goed aangegeven hoor. Daar ligt het niet aan.

Ik weet niet welk systeem je mee werkt, maar ik zou anders even alle Bevoegdheden herstellen en dan de laatste ComboUpdate van je versie eroverheen installeren. Je weet maar nooit…
Met welk systeem werk je dan en waarom heb je drie verschillende opstartschijven?

Ik heb twee schijven intern. De oude ene een sed schijf. Ook nog eens een externe sed als reserve en onderweg.
Ik draai Sierra en heb alles al weer geheel vanaf 0 geïnstalleerd. Zowel de interne HD als de ingebouwde SSD heeft een nieuwe install. Alle EHBO dingen al laten draaien, maar er wordt helemaal niets gevonden. Bizar dus.
Helaas blijft het opstart fenomeen zich voordoen.
Ik denk dat ik de iMac maar nooit meer uitzet. (op zich geen probleem, maar jammer van de stroom)

Heb je het NVRAM en SMC al eens gereset?

PRAM en SMC ook al geprobeerd. Gaf geen resultaat. De storing blijft.

Volgens de Apple Reseller ligt het aan de videokaart. Deze gaat langzaam naar de knoppen bij sommige iMacs helaas.

Niet bij alle iMac’s, maar bij een rare kleurenbalk moest ik daar ook aan denken ja. Ook fletser beeld en plotseling op zwart zijn geen goede tekenen.

Nee inderdaad; maar omdat hij verder normaal beeld gaf volgens TS, wou ik eerst alle opties even nalopen.