Vreemde vertraging diverse apps

Sinds enkele dagen heb ik vreemde vertragingen telkens ik een programma iets voor het eerst laat doen. (2Ghz imac G5 - 2Gb Ram - Tiger 10.4.2) Dit gebeurt bvb. wanneer ik een map in Mail wil bekijken, het duurt bijna een minuut vooraleer hij de inhoud van de eerste map toont, zelfs als daar maar een paar berichten inzitten. Bij de volgende mappen gaat het dan weer gewoon snel. Bij programma's als Photoshop, Indesign, Quark, ... duurt het ook zeer lang om een eerste handeling uit te voeren (openen bestand, bewaar als..., importeren illustratie en dergelijke). Vanaf de tweede handeling is er geen snelheidsverlies meer te bespeuren. Ik heb al heropgestart, permissies hersteld, crontaken uitgevoerd, het verandert allemaal niets. O ja, ik heb de laatste tijd ook niks nieuws geïnstalleerd. Iemand een idee van de oorzaak ?

ik heb dit probleem al sinds ik mijn imac (20" 1.8 1g ram) heb. Eerst een nieuw moederbord gekregen wegens andere klachten mbt beeldscherm. Maar die vertraging bleef. Heb hem nog eens terug gebracht ter controle maar ze konden niets tastbaars vinden. Het is dan ook niet altijd, zoals jij ook aan geeft. Maar het is SUPER irritant.

mijn imac is wel sneller dan mijn oude g4 maar die had niet die vertraging met het leesbaar maken van mappen. Ik had het trouwens ook al onder panther en toen zeiden ze bij mac dat ik wellicht toch moest upgraden naar tiger: maakt dus niets uit.

Het is alsof ie eerst moet rekenen voor hij de inhoud van een map kan tonen. soms zelfs met dat draaiende balletje.

Gaat je Hardeschijf niet in slaap?

bij mij in iedergeval niet, heb ik uitgezet

Elk os dus ook os-x heeft nogal er nogal last van als er iets niet beschikbaar is van het netwerk of bijvoorbeeld de harddisk. Ik heb ongeveer het zelfde gehad. het bleek zo te zijn dat mijn tweede hd die ik in mijn g4 had hangen zo wijnig gebruikt werdt dat hij telkens ging slapen. Als ik dan een pakket aanraak wat toch die hd nodig dacht te hebben dan duurde het enkele secondes voordat hij begon omdat de hd eerst moest ontwaken. Volgens mij zou je dus eens kunnen nalopen of een van je hd's te snel in slaapstand springt of dat je een niet gebruikte internet (of ander net) verbinding heb liggen die eerst moet timeouten voordat het zaakje weer verder hobbeld..

[quote:7c4ee29d3e="edpannelap"]Elk os dus ook os-x heeft nogal er nogal last van als er iets niet beschikbaar is van het netwerk of bijvoorbeeld de harddisk. ..[/quote:7c4ee29d3e]

nu je het zegt, ik heb het idee dat hij langzamer is als er een cd in de drive zit of als mijn ipod is aangesloten. alleen staat de betreffende informatie niet op die locatie’s dus loopt de computer meer te zoeken dan mij lief is? van mij hoeft ie niet steeds alles na te lopen als ik gewoon een inwendig mapje open. Het kan soms wel 30 seconden duren (soms hoor) voor een lijs wordt afgebeeld terwijl de map al open is. Bijv je thuis map.

Alleen het beeldscherm gaat in sluimerstand, harde schijven en computer niet. Er hangt wel een tweede mac aan via Ethernet maar ook die gaat niet in sluimerstand. Intenetverbinding via Belkin router naar ADSL modem. V oor de rest is het probleem identiek als bij Rudi Mentair, maar bij mij zit geen CD in de drive en is geen ipod aangesloten.

MacJanitor de boel laten opruimen wil ook wel eens helpen.

[quote:b6c4aeb2da="rolandvc"]Alleen het beeldscherm gaat in sluimerstand, harde schijven en computer niet. Er hangt wel een tweede mac aan via Ethernet maar ook die gaat niet in sluimerstand. Intenetverbinding via Belkin router naar ADSL modem. V oor de rest is het probleem identiek als bij Rudi Mentair, maar bij mij zit geen CD in de drive en is geen ipod aangesloten.[/quote:b6c4aeb2da]

Harde schijven kunnen wel degelijk in slaap stand gaan zonder dat het OS daarom vraagt.

ik heb ook wel eens dat als ik middels het toetsenbord het volume regel dat dat pas een paar seconden later pas gebeurd....

recentelijk een programma geinstalleerd dat fonts toevoegd?

als een font bestand corrupt is of een standaard font ontbreekt kan dat ook voor vertragingen zorgen.

my 2cts

obi

[quote:3a8ab193a9="Jem555"]MacJanitor de boel laten opruimen wil ook wel eens helpen.[/quote:3a8ab193a9] Dat heeft hij al gedaan, door de crontaken uit te voeren, meer doet MacJanitor nl. niet.

Ik heb het ook, ik heb allerlei zaken doorgelopen, maar ben er nog niet achter wat het is. Ik heb m’n iDisk altijd paraat staan en m’n eDrive unmount zichzelf. Ik neig ernaar om de iDisk uit te zetten en ook de eDrive eraf te gooien en te kijken of dit wat oplost.
Wellicht heeft het te maken met Spotlight, maar dan zou je niet verwachten dat het onder Panther ook zo is. Wellicht helpt een update? :?