Vrijstaand gemaakt in Photoshop, toch kaders in PDF

Welke DTP- genius weet raad?

De foto’s op de PDF die geexporteerd is vanuit indd CS1 hebben bij de overdrukweergave een wit kader, terwijl de foto’s uitgesneden zijn in Photoshop. De drukker kan het niet verwerken.

De foto’s heb ik vrijstaand gemaakt in photoshop op de volgende manier:
(In JPG aangeleverd gekregen)
-witte achtergrond weg gehaald met toverstaf
-achtergrond weggooien zodat ik 1 layer heb met het vrijstaande object en transparante achtergrond
-object selecteren, workpath maken, opslaan, clipping path maken
-opslaan als psd
-in Indesign geplaatst (in de Indesign weergave is de achtergrond wel transparant)

De drukker weet het ook niet, we hebben diverse opties geprobeerd w.o. opslaan als tif, eerst opslaan als psd, en dan vrijstaand maken

(hoe kan ik een afbeelding in dit bericht plaatsen, dan kan ik een printscreen laten zien van de fout.)

Als je de psd plaatst hoef je in principe geen clipping path meer te maken, waarschijlijk zorgt dit voor problemen. Gooi je pad eens weg in photoshop en sla de psd in lagen op, je afbeelding in nu immers al vrijstaand. Plaats deze in indesign. Volgens mij gaat dit wel werken.

Staan ze op een ondergrond in PMS die FC wordt gebruikt?

Gewoon vrijstaand gemaakt en als psd naar Indesign gelinkt, was ook mijn eerste logische gedachte. Kreeg ik dus ook een kader.

De drukker zei dat dit helemaal niet de juiste manier is en dat je altijd een clipping path moet maken…?
Vandaar dat ik deze optie niet eens had genoemd zojuist

[quote:3cb23d1cc3="AppelJuice"]Staan ze op een ondergrond in PMS die FC wordt gebruikt?[/quote:3cb23d1cc3]

Je bedoeld in Indesign? (en wat bedoel je met FC)

De drukker zei dat dit helemaal niet de juiste manier is en dat je altijd een clipping path moet maken.....?

Dit is gelul, zeg hem dat maar. Zet anders je bestand ff online. Wil er best even naar kijken

Je hoeft niet echt meer een clipping path te maken zolang je in de CS omgeving werkt.

Hoe maak je je PDF ? De beste mannier is via Disstiller van uit een PS bestand.

Tja transperanties in PDF zijn niet al te betrouwbaar. Blijft behelpen ;-(
Als je vanuit InDesign print zal het waarschijnlijk wel goed gaan.

En de drukker heeft een bijscholing nodig :wink:

:finderoud:

Distiller heb ik niet... moet alle certified-PDF software nog kopen

Drukker wil geen Indesign bestand hebben, t’is zo’n online drukker waar ik mee opgescheept zit, door de klant uitgekozen.
Doe ik ook niet meer… ben gewoon weer te aardig geweest :roll:

als je het ergens online zet wil wel kijken of ik het voor je kan doen ?

Stuur ander ff een PBtje

:finderoud:

Probeer de foto (met clipping pad) eens als EPS op te slaan, en dan te plaatsen in InDesign...

Wel ouderwets, maar vroeger werkte het ook, dus nu denk ik nog wel.

[quote:86b6210568="fatboysmart"]Probeer de foto (met clipping pad) eens als EPS op te slaan, en dan te plaatsen in InDesign...

Wel ouderwets, maar vroeger werkte het ook, dus nu denk ik nog wel.[/quote:86b6210568]

Inderdaad het werkt! Thanks! :smiley: :smiley: :smiley:

[quote:66655ab6f4="AppelJuice"]Staan ze op een ondergrond in PMS die FC wordt gebruikt?[/quote:66655ab6f4]

Voor de geinteresseerden: achtergrond was inderdaad met een pantonekleur gemaakt. Ik heb het omgezet in CMYK en voila, weg witte kaders.

2 tricks geleerd vandaag dus!!
:lol: