vrijstaand maken/ niet transparant

Grrr, gek word ik ervan.

Heb ik een plaatje in Photoshop vrijstaand gemaakt (transparante achtergrond) krijg ik de ene keer een wit vlak als ik het in Indesign plaats en de andere keer weer niet. Dan kan ik het wel plaatsen als een vrijstaande afbeelding, met een transparante achtergrond.

Waar ligt dit aan?

Alvast bedankt.

Volgens mij ligt het er aan hoe je het bewaard in Photoshop, als tif of jpg geeft een witte achtergrond als photoshop bestand blijft de transparante achtergrond bestaan.

tnxs

Ik bewaar het inderdaad in verschillende bestandsformaten.

Probleem opgelost!

In indesign kan je evengoed nog gebruik maken van je 'clipping path'. Ga onder Object in het menu naar 'Clipping Path' en voila!

In de voorkeuren bij Weergaveprestaties even de rasterinstellingen een hogere prioriteit geven. Dat is vaak de oplossing voor dit soort geeuvel. Kost wel wat meer rekencapaciteit met het opbouwen van je scherm, maar dan zijn ze in ieder geval weg, die witte vlakken.

Ik zou zeggen probeer is wat met die instellingen, lukt vast!! :wink:

anders bewaren als eps met path als > clipping path (uitknippad) dan gaat het ook wel goed. Of je pad 1 pixel naar binnen zetten dan weet je gelijk ook dat het niet aan je eigen uitknip- kwaliteiten ligt. Als je het namelijk letterlijk 1op 1 op het grensgebied pakt heb je soms ook nog wel eens witte randen.

Indesign werkt uitstekend samen met transparante achetrgronden en native PSD bestanden. Je kunt ook maskers maken, werkt ook goed. Helaas is EPS met uitknippad een beetje moeizamer en niet heel erg lekker in InDesign vanwege het feit dat EPS-bestanden zich aan het colormanagement onttrekt.

Vrijstaand maken met transparantie is ook een stuk ‘natuurlijker’ dan met een pad heb ik inmiddels ervaren. Helemaal als je haar of onscherpte in je beeld hebt.

Of gewoon QuarkXPress gebruiken, heb er nooi problemen mee. EPS gaat er altijd vlekeloos door heen.

Ankramia, je hebt van mij een PB gekregen. Ik zou graag willen dat je dat even leest. Rechts-bovenaan dit forum staat 'je hebt 1 bericht ontvangen'. Ik zou het bijzonder prettig vinden als je dat berichtje even leest.

He? Worden er zo maar PB's weggeven?

[quote:42be8f3402="MacBjorn"]Ankramia, je hebt van mij een PB gekregen. Ik zou graag willen dat je dat even leest. Rechts-bovenaan dit forum staat 'je hebt 1 bericht ontvangen'. Ik zou het bijzonder prettig vinden als je dat berichtje even leest.[/quote:42be8f3402]

Anders moet je even met hem afspreken, hij kan deze maand nog en de volgende en de volgende…

zie z’n eigen website klik onder agenda.

Vind je het gek, hij heeft zoveel tijd over dat tie maar heel de ochtend antwoord op alles geeft!! :cry: