VST plugins

dag maccers, Een school genoot van mij is hard aan het sparen voor een Mac (thank god!). Maar nu heeft hij een vraag waarmee ik hem niet mee kan helpen. misschien dat jullie hier wat mee kunnen. Ik ben niet echt bezig met muziek maken op mijn PB. Thanks ook namens mijn school genoot.

citeer;

Yo pietah!

Ben dus nog steeds druk aant sparen voor mn iBook :stuck_out_tongue: maar nog maar een vraagje,
voornamelijk gebruik ik m voor ableton, waarin ik VST plugins wil laden. Dit zijn in windows .dll files. Weet jij toevallig of er ook .dll files gebruikt kunnen worden in OSX?

Thanx alvast,

Volgens mij moet dat lukken. Laat hem anders eens kijken op

http://www.kvraudio.com/
of www.osxaudio.com

En hier is de schoolgenoot :D

KVRaudio kende ik al, osxaudio niet, maar kan op beide nou niet echt vinden of ze ook met dezelfde dll files werken als windows. Dit is voor mij vooral belangelijk omdat ik nu al heel wat vette vst’s heb die ik graag zou willen blijven gebruiken.

Als iemand hier misschien antwoord op kan geven, thanx!

[quote:ab2adf6ff5="brinkey"]Volgens mij moet dat lukken. Laat hem anders eens kijken op

http://www.kvraudio.com/
of www.osxaudio.com[/quote:ab2adf6ff5]

Hij checkt het even… maar volgens mij heeft hij daar wel wat aan! dank voor je snelle reactie!

[quote:0e5e3cb37d="Vlex"]En hier is de schoolgenoot :D

KVRaudio kende ik al, osxaudio niet, maar kan op beide nou niet echt vinden of ze ook met dezelfde dll files werken als windows. Dit is voor mij vooral belangelijk omdat ik nu al heel wat vette vst’s heb die ik graag zou willen blijven gebruiken.

Als iemand hier misschien antwoord op kan geven, thanx![/quote:0e5e3cb37d]

Ghe Ghe! Vlexerd! Welkom!

Windows dll vst bestanden zijn niet mac compatible, maar meestal compileren de fabrikanten van de plug-ins in meerdere dialecten. Kijk dus op de website van de fabrikant of ze naast de windows uitvoering ook een mac, rtas of mas uitvoering van de plug-in hebben. Op osxaudio.com kun je ook zoeken of er andere fabrikanten zijn die de plug-in maken onder een andere naam maar met dezelfde functionaliteit.

Je hebt idd de "Mac versie" van de VST plugin nodig. Maar als het enigsinds mogelijk is, gebruik dan AU versies van je plugins, die hebben over het algemeen een lage latency omdat ze gebruik maken van Apple's Core Audio. De meeste fabrikanten van softsynths maken zowel een VST- als AU versie. Zelfs Steinberg heeft van bv Xphraze een AU versie gemaakt.

Maakt vst dan geen gebruik van core-audio?Lijkt me sterk....Naar mijn idee maakt het niet zo heel veel uit, behalve dat au dan de standaard van apple is.Maar ableton ondersteund vst en au, misschien wil er eens iemand een klein testje doen in ableton of het echt zoveel uitmaakt.

Nee, je kan geen windows DLL's of VST's gebruiken op Mac OSX. Je kan zelfs geen OS9 VST's gebruiken op Mac OSX.

De meeste fabrikanten hebben wel AU varianten van hun plugins, dus het moet niet moeilijk zijn om je favo plugins als AU te vinden. AU is altijd te prefereren boven VST onder Mac OSX.

Je kunt inderdaad geen originele VST plugs gebruiken op een Mac met OSX. Wat je wwel kunt doen is een wrapper kopen die de VST omzet naar een AU (Audio Unit) zodat OSX en Logic7 het wel kunnen lezen. Wrapper kun je kopen op www.fxpansion.com is volgens mij iets van € 80,- ofzo. succes!

correct, alleen deze wrapper kan alléén OSX VST's omzetten naar AU. Dus geen OS9 of Windows VST's.

En OSX leest ook wel VST's enkel is VST wel een beetje achterhaald. Ik was zelfs al vergeten dat Logic geen VST's leest. Dus een gebrek aan Audio Units is er zeker niet.

haha damn die turntablisten duiken ook overal op !