Vuescan geeft onscherpe scans

Ik ben met de Agfa StudioStar gewend om met Agfa's software (onder 9.2) goede scherpe scans te krijgen, maar Vuescan produceert gewoonweg wazige scans. Natuurlijk kun je 'scherpte' instellen maar dat kun je met Photoshop achteraf ook doen. Dat is uiteraard niet de beste oplossing. Heeft iemand ervating met Vuescan?

Greetz,

Paul :frowning:

Ik heb dezelfde ervaring met vuescan. Ik krik de beelden altijd op in Phshop. Echt ideaal is het niet, maar tot nu toe de beste oplossing om mijn oude scsi scanner te gebruiken...

Dus ook het probleem. Echt waardeloos. Nee, in Photoshop opkrikken is een redmiddelletje maar het is niet geschikt voor semi-prof scans. Jammer...... :x

Paul

Voordat Vuescan helemaal afgebrand wordt:

Volgens mij verschillen de ervaringen enorm. Ik gebruik de CanoScan FS4000US, het topmodel van Canon. Canon zelf heeft namelijk aangekondigd geen driver voor OSX te maken. SCHANDE!!! want de scanner is recentelijk in de consumentengids nog uitgeroepen tot Beste Koop. Het apperaat is dus verre van verouderd. Vuescan is het enige OSX-programma dat de scanner volledig ondersteunt…en hoe…vele malen beter dan de orginele software van Canon. Wat mij betreft een Pluim en een griffel voor Vuscan!!!

(zie ook http://homepage.mac.com/hankie Alle foto’s zijn met VueScan gescanned. De ZwartWit-dias zijn ongeveer 28 jaar oud!!!)

Paul,

Welke VueScan-versie heb je en welke zijn je instellingen?
Device: Basic, Intermediate of Advanced?

uitreksel uit de Help/User’s guide:

[b:3697ec19dc]Device tab[/b:3697ec19dc]

Auto focus

Set this option to enable a focus before doing a preview or scan (or both). The scanner will focus on the point specified by “Crop|Focus X/Y Offset”. This location is visually represented by an animated cross-hair in the Preview tab after a preview scan is done.

Set to “Preview” so that focus is only done one time if the scan will be done directly after the preview. Set to “Both” otherwise, or to ensure the most accurate focus, as in some cases, the heat generated by the preview can cause the media to bend.

If you have locked exposure and turned off auto-cropping (see “Advanced Workflow Suggestions”) no preview will be performed. In this case, you must focus at scan time, so either “Scan” or “Both” will ensure that a focus is performed.

Een 4" x 5" kleurnegatief ingescand met VueScan 7.5.61 op 2400 ppi met een EPSON Perfection 2450 Photo geeft een zeer behoorlijk resultaat.
Nu importeer ik hetzelfde negatief met dezelfde resolutie via EPSON TWAIN 5.75 trial 4 voor OS X in Photoshop. Deze duurt echter véél langer dan de scan met VueScan.

update:

Resultaat na visuele vergelijking op scherm bij sterke uitvergroting:
Beide scans lijken mij even scherp. Ik ondervind niet meer wazigheid bij het ene beeld dan bij het andere.