waar is mijn os 9 naartoe?

Heb een i-mac G4,en wilde in mijn system preferences,naar opstartschijf en zo van os x naar os 9 gaan,maar os 9 is plots verdwenen,ook ontbreekt er zo'n 6 giga ,waarschijnlijk zal ik met de herstelschijf(ehbo) moeten gaan werken en omdat ik beginner ben weet en durf ik niet zo goed er aan te beginnen,graag stap voor stap aub.

misschien moet je iets specifieker zijn.. welke iMac heb je..?

HS-L

[quote:eddfde1eb6="HS-L"]misschien moet je iets specifieker zijn.. welke iMac heb je..?

HS-L[/quote:eddfde1eb6]Is de laatste i-mac G4 800,daar ik ook os 9.2.2 heb laten installeren,die ik op de opstartschijf gezet heb in osx 10.1.5,zodat ik kan switchen tussen os x en os 9,en nu ontbreekt os 9 in die opstartschijf (preferences)en staat er nog alleen os x.in totaal heb ik 60 giga’s nu graag ik melding nog 55 giga dus 5 giga weg,en krijg ik melding de herstelschijf te gebruiken.kan nog normaal werken in os x,maar er ontbreekt nu 5 giga en os 9,waar naartoe?Dat wil ik nu zoeken,herstellen,maar ik durf er niet aan te beginnen.

die 5 gig is normaal,..

een gigabyte is namelijk iets meer dan duizend MB en daardoor is 60GB niet 60 GB maar rond de 55… dat OS 9 er niet in staat is vreemd, misschien hebben ze hem niet of niet goed geinstalleerd…

ik ga nu naar school, ik kan je vanavond wel verder helpen…

Even voor de helderheid: je had 9.2.2 geïnstalleerd, een poosje terug? Had je het al eerder in Systeemvoorkeuren: Opstartschijf zien staan? Oftewel, hij werkte?

Je geeft aan dat je een melding krijgt, dat je de herstelcd moet gebruiken? Heb ik dat goed?

Wanneer krijg je die melding? Wat ben je aan het doen, als je die melding krijgt? En wat wordt er van je gevraagd?

Wat HSL al aangaf, officieel heb je 60 Gb, maar in de praktijk is dit zo’n 55 Gb. Ik heb officieel 80, maar in de praktijk is dit 74,5 Gb…

Heb je nu 10.1.5 er op staan, of 10.2.4?

[quote:34cb221607="JeePee"]Even voor de helderheid: je had 9.2.2 geïnstalleerd, een poosje terug? Had je het al eerder in Systeemvoorkeuren: Opstartschijf zien staan? Oftewel, hij werkte?

Je geeft aan dat je een melding krijgt, dat je de herstelcd moet gebruiken? Heb ik dat goed?

Wanneer krijg je die melding? Wat ben je aan het doen, als je die melding krijgt? En wat wordt er van je gevraagd?

Wat HSL al aangaf, officieel heb je 60 Gb, maar in de praktijk is dit zo’n 55 Gb. Ik heb officieel 80, maar in de praktijk is dit 74,5 Gb…

Heb je nu 10.1.5 er op staan, of 10.2.4?[/quote:34cb221607]
heb os 10.1.5 staan en was geïstalleerd bij opstartschijf.Daar hadt ik de keus naar os 9.2 te gaan,misschien heb ik perongeluk op niet bewaar gedrukt,en is os 9 zo verdwenen,daarom terug installeren of kan men met herstel terug in mijn programma’s komen?

Wat geeft hij precies aan en wanneer, wat ben je aan het doen op dat moment?

Heb je 9.2.2 wel goed draaiend gehad??

Probeer anders met je installatieCD op te starten. Gewoon er in doen en herstarten en de C ingedrukt houden. Daarna probeer je vanaf de CD met Schijfhulpprogramma je Systeem te repareren. Wellicht dat het daarna is opgelost. Start daarna weer op in Mac OS X en kijk dan nog eens of 9.2.2 weer functioneert…

t'is me niet gelukt.Dus eerst os 9 met intallatie cd en met schijfhulpprogramma krijg ik het volgende.Namelijk de schijf "muziek" die niet op het bureaublad kan worden geïnstalleerd.Krijg ik melding probleem speciaal symbool ontbreek 3093,537,3402,489. Ongeldige extentie entry 2688,enz.Ook krijg ik een probleempje op schijf waar os x staat.Dus zal eens naar de winkel moeten gaan.

staat op je harde schijf de map systeemmap en heb je geen mappen gedeleted die een naam hadden met "xxx os9" tussen haakjes?

Vreemd... Mac OS 9 heeft wel gedraaid bij je?

Er vanuitgaande dat je zelf administrator bent, dus alle rechten hebt op je computer, is het wellicht handig een volgende keer 2 gebruikers aan te maken. 1 administrator en 1 gewone gebruiker en dan automatisch in die gewone gebruiker in te loggen. Hierdoor kun je niet zomaar het systeem ‘mollen’… Heb ik ook gedaan, hoewel ik nu wel enige ervaring, maar het bevalt me zeer goed!

Je kon dus wel opstarten van de InstallatieCD? En schijfhulpprogramma deed het niet?