Waar is mijn schijfruimte heen?

Ik ben bezig met de 'grote voorjaarschoonmaak' op mijn mac. Ik heb een HD van 80 Gb, waarvan er inmiddels nog maar 15 Gb over is. Ik was op zoek naar welke documenten zoveel ruimte in beslag namen, maar kwam iets raars tegen:

Wanneer ik mijn thuismap selecteer en de informatie opvraag (appeltje + i) zie ik dat er 56Gb schijfruimte gebruikt wordt. Maar wanneer ik de thuismap open en per map afzonderlijk (Afbeeldingen, Muziek, Films etc.) de informatie opvraag en de hoeveelheid gebruikte Gb optel is dat bij elkaar nooit 56Gb.

En aldus de vraag: waar is mijn schijfruimte heen? Zijn er soms verborgen bestanden o.i.d.? Wie helpt me met schoonmaken :D?

Waarschijnlijk is er een logfile dat veel ruimte inneemt. Macjanitor of Onyx kunnen je harde schijf opruimen en alle overbodige logbestanden weghalen. Een nacht je Mac aan laten staan kan ook, dan doet de computer hetzelfde.

of de verborgen mappen in uw thuismap... die onzichtbare mappen kunnen soms ook groot zijn...

(bv. .swap of ben ik fout nu ? )

Met dit appje kun je door je hele systeem browsen. Veel nauwkeuriger dan de Finder en je krijgt ook alle onzichtbare bestanden te zien. Alles keurig gerangschikt op grootte. http://www.id-design.com/software/whatsize/index.php Overigens 56+15=71. Dan neemt je systeem en je apps ook nog wat in beslag. Lijkt me wel in orde hoor. De effectieve schrijfruimte van je HD is nl. geen 80 gig maar flink wat minder. Mijn 60 gig schijf heeft bijvoorbeeld een effectieve ruimte van 55,8.

ik geloof dat je swap allemaal in /tmp zit.

Vergeet niet dat het OS ook enige gigs in beslag neemt en die vindt je niet in de thuismap

EN als je :apple: + I op je HD doet (ik heb hd van 60 gb) maar :apple: + I meld me dat ik maar 55 GB capaciteit heb... dus reken maar dat je maar 75 GB hd hebt ^-^

van mijn 160 gb blijft maar 149 gb over :|

en ik heb ook het idee dat er wat grote spook bestanden rondzwerven… ik zal dat ene appje 's proberen :slight_smile:

Gebruik je toevallig een download-programma ?

Die nemen ook gb’s in beslag.

In /Library/Receipts worden al je downloads geplaatst. Dat kan nog wel eens behoorlijk opruimen. Het opruimen van talen die je niet gebruikt en printerdriver kan ook enige GB schelen. Ik heb er pas 5GB door vrijgemaakt.

Pbook

Ja, maar het gaat er mij dus om dat mijn thuismap aangeeft dat het 56Gb schijfruimte gebruikt, terwijl ik dat nergens in mijn thuismap kan vinden. Het zit 'm dus niet in de Systeemmap of ergens buiten mijn thuismap. Ik zal inderdaad dat app'je eens proberen! Thank you all!

[quote:fcccaf7c3a="Pbook"]In /Library/Receipts worden al je downloads geplaatst. Dat kan nog wel eens behoorlijk opruimen. Het opruimen van talen die je niet gebruikt en printerdriver kan ook enige GB schelen. Ik heb er pas 5GB door vrijgemaakt.

Pbook[/quote:fcccaf7c3a]

als je de receipts weggooit, kun je de volumebevoegdheden niet meer herstellen

Sorry vergeten te vermelden dat ik niet alles heb weggegooid. Na mijn upgrade naar Tiger heb ik alle 10.3 updates wel verwijderd. Ook programma's die ik al lang niet meer op het systeem had staan. Dat ruimde lekker op.

Pbook.