Waar vind ik zelf-startende zooi onder Mac OS X?

Ik heb een tijdje geleden wat zitten experimenteren met Audio Streaming op mijn iBook maar ben uiteindelijk ten einde raad dit toch maar gaan doen op een oude Wintendo waar dat allemaal veel beter op werkt.

Nu dacht ik dat ik alles weer weg had gemikt, maar zag pas ineens bij de processes een zeker IceCast 40% van mijn processortijd opslokken en ook de harddisk was continu bezig. Na een “kill” van deze processen waren ze verdwenen, maar na een herstart komen ze steeds weer terug. Ze staan niet bij mijn login-items. Waar kan ik nog meer van dit soort verborgen zelfstartende processen vinden om ze definitief de nekslag te geven?

In Finder Command+F Zoek in > Bepaalde locaties > HD kiezen Zoek naar onderdelen die aan volgende voorwaarden voldoen: bestandsnaam bevat ... Voeg criteria toe > zichtbaarheid > alles (hiermee krijg je ook onzichtbare bestanden en mappen te zien)

Vul in het tekstveld een deel van de bestandsnaam in
Zoek

Het programma zoeken op de naam werkt niet. Ik hooptje eigenlijk meer dat er gewoon wat standaard plekken waren die ik af kon zoeken. Ik ben natuurlijk een "switcher", dus ik denk nog een beetje in Wintendo termen. Als ik daar last had van ongewenst zelfstartende zooi, dan moest je zoeken in de registry (zal de exacte key besparen), de user starup folder, de autoexec.bat of de win.ini. Dan had je wel zo'n beetje alle mogelijkheden gehad.

De Mac heeft toch zeker ook wel een bepaalde folder of instelling die verantwoordelijk is voor het automatisch opstarten van software? De “Startup Items” heb ik al gecheckt, daar zit 'ie niet…

kijk hier eens: [url]http://melmoth.dyndns.org/stream/doc/c326.html#AEN334[/url]

Het lijkt erop dat je een unix programma hebt draaien.

Inderdaad, opstart bestanden vind je gewoon bij "Login Items", maar veel kans dat je Linux applicaties (IceCast) daarin niet staat.

Library(Bibliotheek): Startup items (op 'root' level) Opstartbestanden in preferences Er is ook een map Startup items in de bibliotheek in system, maar daar staan enkel OS X bestanden in, niet van derden. tenslotte kan er een extensie (ja, ze bestaan nog maar heten nu kext, kernel extensions) draaien: system/library/extenions

[quote:50bc4937b0="Macteach"]Library(Bibliotheek): Startup items (op 'root' level)[/quote:50bc4937b0]

Daar stond 'ie inderdaad, bedankt! Scheelt weer een grof killen van dit process na iedere herstart. Ik zag overigens nog twee folders die ik niet ken (en waarschijnlijk dus ook niet (meer) nodig heb), n.l. RetroRun en Urchin. Deze laatste pikt ook altijd een stuk of 4 processen in. Kent iemand deze twee nog, voordat ik iets wegflikker was OSX nodig heeft? Zal intussen zelf ook nog eens Googlen…

[Edit]
RetroRun heb ik inmiddels al “ontdekt”, deze is van RetroSpect. Ik zou niet weten wat dat programma in mijn OS te zoeken heeft als ik het niet gebruik, dus die heb ik er ook al uitgeflikkert, nu alleen die Urchin nog natrekken. :wink:
[/Edit]

Kan je wat met [b:52fa2f05ca][url=http://www.google.com/search?q=Urchin+OS+X&ie=UTF-8&oe=UTF-8]deze pagina's[/url][/b:52fa2f05ca] die alle naar Urchin verwijzen?