Waarmee icc profiel editen?

Hoe pas ik de witpunt van het papier aan in een icc profiel? Ik kan zo'n profiel wel bekijken met colorsync hulpprogramma maar ik kan niks aanpassen... Als iemand me kan helpen stel ik dat zeer op prijs.

Met photoshop kun je ze maken. Ga naar Color settings, kies bij de lijst RGB voor custom RGB. Hier kun je de basis van een RGB profiel instellen en opslaan als profiel. Ook geschikt om bestaande profielen aan te passen.

[quote:841b5bcc96="Martiniman"]Met photoshop kun je ze maken. Ga naar Color settings, kies bij de lijst RGB voor custom RGB. Hier kun je de basis van een RGB profiel instellen en opslaan als profiel. Ook geschikt om bestaande profielen aan te passen.[/quote:841b5bcc96]

In Photoshop CS2 niet vergeten eerst de “More Options” aan te zetten, anders kan je niet voor Custom RGB kiezen. Ik weet niet meer of dat ook voor eerdere versies van Photoshop geldt.

Groet,
Job

Waarom wil je het witpunt aanpassen Nisei? De meeste kleurverrekeningen vinden plaats op basis van percetuele- of relatief kleurmetrische rendering, waarbij het witputn automatisch wordt meeverschaald.

Of wil je specifiek een correctie toepassen in je profiel?

Erik

Bedankt voor de reacties. Ik wil inderdaad die specifieke waarde aanpassen zodat ik bij het maken van een kleurproef de papiertint kan emuleren. Maar goed, de waarden die je kan aanpassen in Photoshop zijn dus niet voldoende. Ik heb een drukkersprofiel waar bij de waarde van het papierwit moet veranderen en die optie staat er in Photoshop niet bij...

Nou ik lees ik het pas echt goed... Je kunt het witpunt van je p[apier aanpassen in bijvoorbeeld ProfileMaker Pro (Profile Editor) van GretagMacbeth, wel een beetje afhankelijk van hoe je profiel in elkaar zit.

Anders kan ik ook wel een poging voor je wagen (Niet alle apps zienoverigens die wijziging van witpunt).

Erik

Ik zit te reageren op een oude pagina:

Papierwit simulatie moet zichtbaar zijn wanneer je Absoluut kleurmetrisch de vertaling doet van drukpers.icc naar printerprofiel.icc.

(sorry, beetje kortaf, ik net ff te eten…)

[quote:0c8cb93d3b]Papierwit simulatie moet zichtbaar zijn wanneer je Absoluut kleurmetrisch de vertaling doet van drukpers.icc naar printerprofiel.icc. [/quote:0c8cb93d3b]

Jep, :lol: dat doet ie, alleen is het iets te zwaar papierwit. Te grijzig. Ondanks het papieren kranten voorbeeld dat opgestuurd is…

(ff kleine aanvulling op post van mij goede collega, vindt ie vast niet erg…
[size=9:0c8cb93d3b]en anders hoor ik het morgen wel [/size:0c8cb93d3b]

Ah kijk, mijn collega WOZ springt ook even bij, dank daarvoor :) Ik heb nu een afspraak gemaakt met colorplaza.nl dat ze even een aantal variaties van de witpunt gaan maken maar het lijkt me toch wel handig dat ik in de toekomst zelf die witpunt aan kan passen. De vraag blijft dus: welke software heb ik nodig om een icc profiel te kunnen editen... Kan dat met ProfileMaker Pro?

Wat Erik zegt: in bijvoorbeeld ProfileMaker Pro (Profile Editor) van GretagMacbeth.

Maar die heb jij niet, want jij hebt een hockeypuck-calibrator :lol: en niet zo’n uitgebreid ding wat erik wel heeft (ben naam ff kwijt, met zo’n wit tegeltje erin)…

Ik hoef niet te meten met een densitometer, ik wil gewoon editen :)

Dat programma, ProfileMaker Pro (GretagMacbeth) heeft inderdaad een goede Profile Editor (want dat heb je nodig). Ik kan een poging voor je wagen als je me verteld hoe (bij voorkeur in CIE-Lab) je het witpunt wilt hebben. Mocht het dan bevallen kan je altijd nog besluiten wat je wilt doen. ProfileMaker Pro is een prijzig stukkie software overigens, zeker als je incidenteel een profiel wilt vervaardigen/editen.

Ik hoor het wel,

Erik

[quote:ec8fa171f1="WOZ"]... jij hebt een hockeypuck-calibrator :lol: en niet zo'n uitgebreid ding wat erik wel heeft (ben naam ff kwijt, met zo'n wit tegeltje erin)...[/quote:ec8fa171f1]Je bedoeld Spectrolino/Spectroscan, danwel een EyeOne. Ze hebben allebei zo'n wit tegeltje :P. Die automatische ja-knikker is de Spectroscan. Het zijn beide fotospectraalmeters.

Maar ehh Woz, was jij niet bezig met het opzetten van CIE-Lab georiënteerde opmaak? :wink:

[quote:2e2dfddec2="Erik Koldenhof"]Dat programma, ProfileMaker Pro (GretagMacbeth) heeft inderdaad een goede Profile Editor (want dat heb je nodig). Ik kan een poging voor je wagen als je me verteld hoe (bij voorkeur in CIE-Lab) je het witpunt wilt hebben. Mocht het dan bevallen kan je altijd nog besluiten wat je wilt doen. ProfileMaker Pro is een prijzig stukkie software overigens, zeker als je incidenteel een profiel wilt vervaardigen/editen. Ik hoor het wel, Erik[/quote:2e2dfddec2] Heel erg bedankt voor je aanbod maar ik heb al geregeld dat die aanpassingen worden gedaan. Waar het me om gaat is dat ik het voortaan zelf kan doen en ik snap niet dat die programma's zo duur moeten zijn. Ik zie in het Colorsync hulpprogramma alleen een XYZ waarde voor de witpunt/media waarde en ik weet dat de y waarde omhoog moet. Ik pluk dat ding wel open in een editor en schroef die waarde wel gewoon omhoog.. Proberen kan nooit kwaad. ;)

[quote:906079844a]Maar ehh Woz, was jij niet bezig met het opzetten van CIE-Lab georiënteerde opmaak?[/quote:906079844a]

Eh, nee/ja.

Ik krijg van 1 klant beelden binnen en deze zijn Lab ipv RGB of CMYK. Vandaar dat ik op http://www.colormanagement.nl/ vroeg naar Lab foto’s. Daarnaast hebben we onze eigen RGB workflow.

Zou het niet eenvoudiger zijn als IDCS gewoon met Lab werkte? Ik bedoel, nu moet ik steeds in de voorkeuren aanpassen in welke CMYK omgeving ik wil werken. ISO coated of ISO uncoated Yellowish bijvoorbeeld.

Ja, daar heb je gelijk Woz. Maar ik vrees dat er dan niet veel mensen meer overblijven die het snappen. Hoeveel mensen begrepen Linocolor eigenlijk echt destijds?

In principe zouden ze dat zo kunnen doen dat mensen het niet [i:df08c05ea9]hoeven[/i:df08c05ea9] te snappen. Ik denk dat het momenteel onnodig gecompliceerd is en ervoor zorgt dat mensen niet meer weten wat ze doen.