Waarom blanko DVD's duur zijn.

Hallo Forum,

Na het lezen van Makro folder nr.15 viel het mij op dat de aktieprijzen van de blanko TDK DVD-R discs precies een halve euro duurder zijn dan de DVD+R discs (1,49/0,99 euro exclusief BTW).

Het prijsverschil zit niet in de produktiekosten tussen beide standaards, maar in de door onze overheid ingevoerde kopieer heffing op blanko informatiedragers.

Kijk eens op <http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html#tarieven> om te zien hoe onze overheid zijn burgers het zoveelste oor aannaait.
Ik noem het zo omdat in de meeste landen deze heffing niet bestaat en u en ik als burger er NIET om gevraagd hebben.

Ik vraag me af hoeveel geld er aan de strijkstok blijft hangen in al die stichtingen, en hoeveel geld er daadwerkelijk wordt uitgekeerd aan geregistreerde auteurs. Hoeveel er daarvan zijn, en wat ze vangen wordt niet vermeld op de site .

Omdat het een overheid maatregel zijn er slechts een paar mogelijkheden om de extra kosten te drukken:

1. Zelf importeren uit landen waar geen kopieer heffing is (dit is echter strafbaar, en je loopt risico’s, niet doen dus!)
  2. Kopen via een winkel in Nederland die uitlevert via een Belgisch verkoopkanaal, als je even zoekt op internet dan vind je ze wel. (risico’s als onder 1)
  3. Waar mogelijk gebruik maken van DVD+R/RW discs, scheelt 0,50 euro/disc (maar dan moet Apple deze standaard wel volledig gaan ondersteunen!)

Als er meer mogelijkheden zijn dan hoor ik dat graag,
De zomer groeten, Wim.

PS, mooie aktie van de Makro waar ik zeker gebuik van zal maken.

zal je nog blij zijn te horen waar dat €0,50 prijsverschil vandaan komt.

De tarieven €1,- voor een DVD-R en € 0,50 voor een DVD+R zijn afgesproken door een overlegplatform, waar Philips in zit (namens de industrie, neem ik aan, of gewoon als deskundige).

De motivatie voor het verschil berust met name op de gedachte dat je met DVD-R’s beter films e.d. kan kopieren dan met DVD+R’s. Een drog reden, waar jaren terug misschien nog aanleiding voor was, maar tegenwoordig kan iedere dvd-speler alle formaten aan. Endat was al zo toen de tarieven werden vastgesteld.

Dit onzin-argument kwam van Philips en werd geloofd, omdat zij er nu eenmaal zo veel verstand van hebben.

Nu mag je raden in welk consortium Philps zit, DVD-R of DVD+R…

… inderdaad, +. Over belangen verstrengeling gesproken!

edit:
Binnen het Schengen gebied hebben we vrij verkeer van goederen. Je mag ze best in Duitsland of Belgie kopen en mee naar huis nemen. Geen juridische risico’s. Ik vraag me af of een Duits bedrijf ze in Nederland aan jou mag verkopen, via internet. Lijkt me grijs gebied. Want waar heb je ze dan gekocht?

[quote:8b95eb6d14="Waterman"]zal je nog blij zijn te horen waar dat €0,50 prijsverschil vandaan komt.

De tarieven €1,- voor een DVD-R en € 0,50 voor een DVD+R zijn afgesproken door een overlegplatform, waar Philips in zit (namens de industrie, neem ik aan, of gewoon als deskundige).

De motivatie voor het verschil berust met name op de gedachte dat je met DVD-R’s beter films e.d. kan kopieren dan met DVD+R’s. Een drog reden, waar jaren terug misschien nog aanleiding voor was, maar tegenwoordig kan iedere dvd-speler alle formaten aan. Endat was al zo toen de tarieven werden vastgesteld.

Dit onzin-argument kwam van Philips en werd geloofd, omdat zij er nu eenmaal zo veel verstand van hebben.

Nu mag je raden in welk consortium Philps zit, DVD-R of DVD+R…

… inderdaad, +. Over belangen verstrengeling gesproken!

edit:
Binnen het Schengen gebied hebben we vrij verkeer van goederen. Je mag ze best in Duitsland of Belgie kopen en mee naar huis nemen. Geen juridische risico’s. Ik vraag me af of een Duits bedrijf ze in Nederland aan jou mag verkopen, via internet. Lijkt me grijs gebied. Want waar heb je ze dan gekocht?[/quote:8b95eb6d14]

Ja…das een goed punt over dat kopen via Internet. De belastingdiensten van de verschillende z.g. IC groep, weten er ook niet zo goed raad mee en hanteren verschilelnd beleid. Daarom zijn er in Duitsland al bedrijven die voor de zekerheid gewoon altijd maar BTW in rekening brengen. Maar ik heb altijd een beetje een probleem met de starre denkwijze van Duitsers en Oostenrijkers op dat gebied. Als het in Duitsland op de post wordt gedaan, lijkt het me een gewone aankoop in Duitsland. Je kunt ook zelf fysiek in Duitsland of België gaan shoppen. Doe je dat b.v. bij de Makro/Metro, dat kun je je BTW-nummer op de bon laten plaatsen en wordt die voorheffing ook niet in rekening gebracht.
Maar voor mij is kopen via internet en op de post gooien in het buitenland, dus geen kopen in een grijs gebied.

Weet iemand dan ook of die dingen goedkoper zijn in Duitsland. Ik woon namelijk ±25 kilometer van de Duitse grens

probeer eens http://www.cdrohlinge24.de/, ik heb daar eens Cd's gekocht en die waren erg goedkoop en goed! Ze hebben ook 'misprints' 100 DVD- voor ± 40 euro'tjs

[quote:f662c126ff="MacUser"]Kijk eens op <http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html#tarieven> om te zien hoe onze overheid zijn burgers het zoveelste oor aannaait. Ik noem het zo omdat in de meeste landen deze heffing niet bestaat en u en ik als burger er NIET om gevraagd hebben. [/quote:f662c126ff]

Ik vind het prima en niet meer dan logisch dat auteursrechten zijn beschermt. Dat dit in andere landen (nog) niet het geval is zegt meer over die landen, dan over het systeem in Nederland. Je hebt wel om meer dingen niet gevraagd als burger…tja…
En waarom moet het toch altijd zo goedkoop mogelijk? Ik vertrouw mijn data alleen aan bepaalde merken toe. Dat dit misschien wat meer kost maakt me helemaal niets uit.

Sommige mensen branden er gewoon hun fotos op.. en die moeten wel betalen dat vind ik weer minder.

ben ik helemaal met je eens, maar is moeilijk te organiseren...helaas...

Er moeten inderdaad auteursrechten over betaald worden om de schade van illegale kopieen in te dekken (beperken) ??. Waarom zou je rechten moeten betalen voor iets wat eigenlijk illegaal is? Het voelt een beetje als een boete. Zelfde verhaal met de fotocopietjes laatst :( Ergens is het raar.

[quote:0578d8f4d0="bruno"]Waarom zou je rechten moeten betalen voor iets wat eigenlijk illegaal is?[/quote:0578d8f4d0] ik begrijp je niet. wat is illegaal?

[quote:f202026eb9="mailmen"][quote:f202026eb9="bruno"]Waarom zou je rechten moeten betalen voor iets wat eigenlijk illegaal is?[/quote:f202026eb9] ik begrijp je niet. wat is illegaal?[/quote:f202026eb9]

Kopieren… b.v. – je betaald rechten voor een film op DVD en op de daaropvolgende geen. dus als je het naar je HD kopieert heb je daar geen rechten over betaald. En is dus illegaal koop je een lege DVD dan heb je wel rechten betaald en mag het weer wel? Als het voor eigen gebruik is. of begrijp ik het verkeerd? Wil je op de DVD een eigen gemaakte film zetten, betaal je onnodig rechten.
[i:f202026eb9]De goede moeten onder de kwade lijden?[/i:f202026eb9]

het is allemaal een compleet onzin verhaal, dat thuiscopyheffing gebeuren... al sinds er geluidsdragers zijn wordt er gekopieerd!!! Dat had je al met de LP's die maar al te vaak op cassette werden gezet voor een oom of tante en toen deden ze daar ook niet moeilijk over, want ook toen al werkte het als reclame. Heb je het eerste album als copy, ben je al snel geneigd om het tweede gewoon zelf te willen kopen! Zo werkte het toen en zo werkt het nu... Het slaat natuurlijk nergens op om er van uit te gaan dat je altijd illegaal spul op een opneembaar medium zet... dat schept lekker vertrouwen in de mede burger!!! de stelletje klootzakken!!!!

Ik ben zelf lid van de buma/stemra en geloof me: ik zie geen cent terug van die thuiscopyheffing! of ze moeten het die €70,- standaard uitkering per jaar noemen, maar dat lijkt mij een beetje weinig!

hufters zijn het!!!

ik krijg wel gewoon per jaar geld van het thuiscopyfonds. er zat trouwens al de zelfde heffing op bandjes in die tijd, het is daarom ook niets nieuws dat je daar voor betaald.

Ik koop ze meestal zelf in de winkel in Duitsland. Vaak als een doos van 25 voor ongeveer 25,-

Sommige internetwinkels zijn soms goedkoper, www.ddvd.info is behoorlijk goedkoop zo te zien maar ik heb al 2 bestellingen gedaan en krijg geen antwoord.

[quote:3e70ee7bc3="mailmen"]ik krijg wel gewoon per jaar geld van het thuiscopyfonds[/quote:3e70ee7bc3]

Ik begrijp dat Mailmen en aan Reneo als auteurs geld ontvangen van stichtingen (buma/stemra/thuiscopyfonds) die het op hun beurt weer ophalen bij anderen (omroepen/bedrijfsleven/consumenten etc.)

Reneo is heel stellig in zijn uitspraak en vind het pure onzin, Mailmen ziet er wel het nut van in (vangt Mailmen wellicht ook meer ?) maar het feit blijft dat het door de overheid opgelegde heffingen zijn waarvan de geldstromen absoluut niet transparant zijn.

Vraagje aan Mailmen en aan Reneo, weten jullie wat er bruto binnenkomt en wat er netto wordt uitbetaald, en zo ja, hoe wordt er bepaald “wie wat krijgt”.

Overigens gaat het natuurlijk niet om de laagste prijs voor een blanco DVD maar voor de beste prijs/prestatie verhouding bij aankoop.

Groeten, Wim.

[quote:ce8b86cd04="MacUser"]Vraagje aan Mailmen en aan Reneo, weten jullie wat er bruto binnenkomt en wat er netto wordt uitbetaald, en zo ja, hoe wordt er bepaald "wie wat krijgt". [/quote:ce8b86cd04]

tuurlijk blijft er geld hangen. en net zoals buma/stemra waarschijnlijk te veel. Maar ik ben toch heel blij dat ik überhaupt wat krijg van illegaal gecopieerde cd/dvd.

Het hele idee dat ze er zo vanuit gaan dat je illegaal gaat kopieren dat ze bijvoorbaat al een heffing op de DVDs doen stuit mij bijzonder tegen de borst. Als of je niet gewoon je eigen data, van werk of hobbie er op kan zetten! Ik verbruik best veel cd's en dvd's maar als ik meer dan 1 op de 100 gebruik om eens wat mp3tjes of zo op te zetten is het veel.

Je wordt gecriminaliseerd, alleen omdat je lege media koopt. Inderdaad, hufters zijn het!

je bent helaas een uitzondering.....

[quote:213fa7fa53="mailmen"]je bent helaas een uitzondering.....[/quote:213fa7fa53]

Het zal dan wel aan mij liggen dat ik alleen maar mensen ken die heel regelmatig voor hun werk een cdtje branden met een presentatie, rapportjes of andere data er op, en bij wijze van uitzondering een muziek cdtje (om maar te zwijgen van dvds).

Misschien ken ik niet genoeg pubers. Hoewel die anders (zoals ik en mijn vrienden vroeger) toch ook al weinig cds kochten van €20 per stuk, domweg omdat het te voor ze duur is. Die enorme bergen mp3’s die de jeugd heeft vertaalt zich echt niet 1-op-1 in omzetverlies. Er is ook onderzoek waaruit juist blijkt dat mensen die veel downloaden ook meer gaan uitgeven aan muziek in de winkel!

Het hele principe van een soort boete bij voorbaat is weerzin wekkend. Ongelofelijk dat het mag in Nederland.

natuurlijk ken jij (en ik ook) voornamelijk mensen die zulks media met name voor professioneel doeleinde gebruiken. Maar dacht je nou echt dat de jeugd blanco cd's kocht om er hun huiswerk op te backuppen? tuurlijk niet.