Waarom een Mac voor grafische producties?

Mensen, Zoals de titel al zegt:

Welke redenen zijn nu van doorslaggevend belang om een Apple aan te schaffen voor Grafische Producties. Denk hierbij aan gebruik van CS voor werktekeningen, verpakkingen e.d.

Vanuit het verleden was het altijd al zo, maar ook op het windows platform is het e.e.a. opmerkelijk verbeterd waardoor ik me afvraag waar de ‘echte’ verschillen nou zitten…

Ben benieuwd!

Het verschil zit hem in het prettiger werken op een Mac. Op Windows gaat het net zo goed, maar minder plezierig. Nog afgezien van het lelijke scherm waar je dan naar zit te kijken. En misschien wat meer problemen met kleurmanagement. Maar ieder z'n eigen keuze.

Jep en in de grafische sector werkt men meer met deadlines en ben je veel meer afhankelijk van je computer. Een Mac werkt daarin meestal sneller en betrouwbaarder.

omgekeerd: Waarom een PC voor grafische producties?

Al sinds 1984 worden er op de mac grafische publicaties gemaakt. De ontwikkeling van de opmaak-software is gelijk opgelopen met de ontwikkeling van het operating system en benodigde hardware die voor deze en andere veeleisende producties nodig is (ook video etc). Uiteraard kun je een softwarepakket ook op PC installeren maar daarmee mis je veel ervaring en ontwikkeling!

daarom: waarom een pc?

Het is niet zozeer dat ik mezelf hoef te overtuigen, ik zit ook alweer zo'n 13 jaar in het grafische vak (op mac). Het gaat erom dat ik mijn werkgever moet overtuigen om grafische werkzaamheden op een Mac te doen.

Had zelf al een aantal punten, maar het kan nooit kwaad om de visie/ervaringen van een ander eens te horen.

Voor rekenwerk gebruik ik toch ook geen telraam meer? :P

Er is slechts 1 antwoord. Betrouwbaarheid. Zware bestanden en zware programma's zoals CS hebben een besturingssysteem nodig die goed omgaat met ram geheugen. Dit is met name bij een mac veel beter geregeld. Er zijn nog veel meer redenen, maar ik noem slechts deze ene. :apple:

[quote:9ff940f158="olbo"]Voor rekenwerk gebruik ik toch ook geen telraam meer? :P[/quote:9ff940f158]

Nee, dat begrijp ik. Ik zelf ben natuurlijk ook al jaren enthousiast Apple gebruiker (prive en zakelijk).
Ik realiseer me alleen dat door dat enthousiasme ik nogal geneigd ben snel naar Apple uit te wijken.
Objectief gezien zou een windows hetzelfde moeten kunnen. Liever niet, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

In alle eerlijkheid mezelf afgevraagd of een Apple wel zoveel beter is dan een PC met dezelfde software pakketjes.
Eerlijk gezegd kan ik daar het antwoord niet op geven.

En daarbij, ik denk niet dat de vergelijking ‘telraam (PC)’ en ‘rekenmachine (MAC)’ een heeeeel klein beetje tekort door de bocht is?

Wat ik me kan herinneren is dat fontbeheer lange tijd erg vervelend is geweest op Het Andere Systeem. Hetzelfde geldt voor kleurenbeheer, dat heeft ongetwijfeld meegespeeld voor veel mensen.

Beiden waren omslachtig of zelfs onwerkbaar (zelf absoluut geen ervaring mee), wellicht dat het inmiddels niet meer zo is maar de Mac is daarnaast wel een betrouwbaar platform gebleken.

[quote:4a7b1a9e5a="Petje"]Zware bestanden en zware programma's zoals CS hebben een besturingssysteem nodig die goed omgaat met ram geheugen. Dit is met name bij een mac veel beter geregeld.[/quote:4a7b1a9e5a]

Is daar concreet bewijs van te vinden? Dat zou in iedergeval wel een eerste stap zijn…

De Windows-aanhanger zal beweren dat CS4 voor Windows een 64-bit applicatie is, terwijl de OS X versie nog steeds 32-bit is.

http://blogs.adobe.com/jnack/64bit/

En dat geldt eigenlijk alleen voor Photoshop en heeft totaal geen nut als je OS het niet ondersteunt (met daarbij ook nog een hele sloot aan RAM). Leg hem (je baas) voor wat hij liever heeft, mensen die productief kunnen zijn met hun computer of mensen die te vaak problemen hebben met het besturingssysteem. Ook hoeveel geld hij wil uitgeven in een totale investering waarbij je rekening kan houden met het feit dat je met een Mac langer kan werken. Vergeet extra geld voor systeembeheer (windows) niet mee te rekenen.

[quote:799264057c]En daarbij, ik denk niet dat de vergelijking 'telraam (PC)' en 'rekenmachine (MAC)' een heeeeel klein beetje tekort door de bocht is?[/quote:799264057c]

klopt.

weet je, dit is de hele mac vs. pc discussie…en als we toch in de rekenmachines zitten…

keuze 1:
[img:799264057c]http://www.justsign.nl/images/rekenmachine.jpg[/img:799264057c]

keuze 2:
[img:799264057c]http://www.thimet.de/calccollection/Calculators/HP-38G/HP-38G-M.JPG[/img:799264057c]

Welke kan meer? Welke kan beter rekenen? Welke kan ingewikkeldere berekeningen aan, heeft meer geheguen, mogelijkheid, pixels, etc etc…?

En met welke kun je als simpele ziel even gauw 34656-45633 / 5 uitrekenen? (wat de gebruiker uiteindelijk wil, van een rekenmachine)

Einde :slight_smile:

[quote:d03f943d36="Fabio"]Wat ik me kan herinneren is dat fontbeheer lange tijd erg vervelend is geweest op Het Andere Systeem. [/quote:d03f943d36] Ik heb al een wat Apple-software ontwerpers vervloekt vanwege hun keuze om de Helvetice Neue (TrueType) in systeem 10.6 zo diep in 'te bakken' dat het voor mij onmogelijk is om onze eigen Helvetice Neue (postscript) te gebruiken. Vroeger riep ik altijd "Mac is beter'. Nu denk ik 'beide zijn $%^&*'.

Om eerlijk te zijn.... Maakt me geen donder uit. Programma's zijn hetzelfde. OSX is wat vriendelijker, XP wat sneller, maar voor het werk zelf. 0,0 verschil. Wordt tijd dat CS een cross-platform licentie krijgt. Kun je gewoon continue switchen. Kleurmanagement is met goede hardwarecalibratie op beide platformen net zo makkelijk. Software-kalibreren kan simpeler op een Mac, maar wil ik niet eens.

XP (mits fris zonder veel extra bevuiling) is duidelijk rapper dan een Mac. Een Atom-bakkie met 1.6 Ghz processor en 1Gb verslaat een Core2Duo Mini met 1,8 Ghz en 2Gb ram met gemak (uitgezonderd hardcore rekentaken).

[quote:30101baed3="madsven"][quote:30101baed3="Petje"]Zware bestanden en zware programma's zoals CS hebben een besturingssysteem nodig die goed omgaat met ram geheugen. Dit is met name bij een mac veel beter geregeld.[/quote:30101baed3]

Is daar concreet bewijs van te vinden? Dat zou in iedergeval wel een eerste stap zijn…[/quote:30101baed3]

Ja… Windows heeft nog steeds problemen met het vrijgeven van gebruikt ram geheugen. dus na een aantal keren grote bestanden te hebben geopend en gesloten is de hoeveelheid beschikbaar ram steeds kleiner, maar ook onstabiel.

Als je bijvoorbeeld een pc met windows een aantal weken aan laat staan wordt hij zo traag als …, dat komt (is getest) doordat het ramgeheugen niet meer volwaardig beschikbaar is.

Bij een mac heb je daar geen last van. Mijn imac is bijvoorbeeld al 18 maanden niet uit geweest en heeft 4 herstarts gehad vanwege een update.

Ik denk dat ik genoeg weet om eens een gesprek aan te gaan. Thanx voor de info tot dusver,.. enne... ik laat jullie nog even weten wat het geworden is!

Puur objectief gezien zijn de technische beperkingen van Windows uit het verleden nu wel gelijkgetrokken. Vroeger hadden alle Macs bijvoorbeeld standaard SCSI aansluitingen voor harde schijven. Wat duurder, maar betrouwbaarder en sneller o.a. omdat het de CPU nauwelijks belast.

Mac OS had lang een voorsprong qua maximale geheugengrootte, zowel met werkgeheugen als hard schijfruimte.

Maar de grenzen daarvan zijn flink opgeschoven en in theorie zou het niet veel uit moeten maken waar je mee werkt, qua techniek.

Waarom dan toch OS X? Laat ik het zó zeggen: Laat ‘pure Windows gebruikers en pure Mac gebruikers’ buiten beschouwing en kijk naar ‘switchers’. Dus mensen die van Windows naar Mac of van Mac naar Windows zijn gegaan. Die dus beide systemen kennen en er dus ook wat zinnigs over kunnen zeggen.

Je zal merken, is dat er nauwelijks mensen zijn te vinden die van Mac naar Windows gaan. Betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid zijn een (in sommige gevallen) wat hogere prijs van de hardware dubbel en dwars waard als je voor je werk afhankelijk bent van je computer.

De historie heeft Apple een dikke voorsprong gegeven, wegens o.m. hun geweldige postscript-printers.

In een tijd dat de gemiddelde PC-gebruiker nog een hele lawaaiige dot-matrix moest zien aan te sturen.

Veel verschil is er tegenwoordig niet meer.

Net zoveel verschil als op elk ander front. Dus: waar werk je liever mee…

Ja inderdaad. Dat vermoeden had ik al een beetje. Zo'n 10-15 jaar geleden zou het nog best veel uitgemaakt hebben, maar tegenwoordig zal het allemaal wel meevallen.

Rest mij te zeggen dat de grote meneer heeft ingestemd met een Apple na het lezen van dit draadje.
Dus hartelijk dank voor jullie input!