Waarom een Mac voor grafische producties?

@Petje: Ik ben zelf ook een Mac / OS X fan, maar je moet wel met een kloppend verhaal komen als je het andere kamp wil overtuigen.

[quote:a9ca4f3ebf=“Petje”]Ja… Windows heeft nog steeds problemen met het vrijgeven van gebruikt ram geheugen. dus na een aantal keren grote bestanden te hebben geopend en gesloten is de hoeveelheid beschikbaar ram steeds kleiner, maar ook onstabiel.

Als je bijvoorbeeld een pc met windows een aantal weken aan laat staan wordt hij zo traag als …, dat komt (is getest) doordat het ramgeheugen niet meer volwaardig beschikbaar is. [/quote:a9ca4f3ebf]
Dat soort problemen wordt door applicaties veroorzaakt en niet door (het hedendaagse) Windows. Als je alle programma’s die je hebt opgestart afschiet, krijg je ook onder Windows weer al je geheugen terug.

[quote:a9ca4f3ebf=“Petje”]Bij een mac heb je daar geen last van.[/quote:a9ca4f3ebf]
Jij gebruikt zeker geen Aperture 3.0 ? :wink:

Ik werk op een iMac Quadcore i5 met 4gb ram en mijn ex-collega werkt op een HP quadcore i7 met 8gb ram.

Als wij bestanden openen, dezelfde handelingen uitvoeren is de mac beduidend sneller (en dat terwijl de specs minder zouden zijn) ook ik gebruik 2,5 gb aan ram en m’n ex-collega heeft 7 van de 8 gb vol.

voor de prijs hoef je het niet te doen want voor een goede pc ben je ook een berg geld kwijt.

Een PC en een Mac kunnen beide de klus klaren. maar ik denk zeker op de lange termijn dat je aan een mac meer plezier hebt.

edit: mijn collega gebruikt win xp en ik heb tot voorkort met zowel windows als mac gewerkt maar ben blij dat ik zowel zakelijk als prive nu helemaal om ben naar mac)

Dus een snelle mac is sneller dan een snelle pc, terwijl een slome mac slomer is dan een slome pc 8)

[quote:4c654eedab="computer space"] XP (mits fris zonder veel extra bevuiling) is duidelijk rapper dan een Mac. Een Atom-bakkie met 1.6 Ghz processor en 1Gb verslaat een Core2Duo Mini met 1,8 Ghz en 2Gb ram met gemak (uitgezonderd hardcore rekentaken).[/quote:4c654eedab]

wat? :?

[quote:580c96a3f2="computer space"]Dus een snelle mac is sneller dan een snelle pc, terwijl een slome mac slomer is dan een slome pc 8)[/quote:580c96a3f2]

nee een snelle mac is sneller dan een snellere pc :wink:

[quote:f0d2fa3d4e="madsven"]Het gaat erom dat ik mijn werkgever moet overtuigen om grafische werkzaamheden op een Mac te doen.[/quote:f0d2fa3d4e] Misschien vind je dit topic dan nog interessant: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=155791

Ok, dat draadje heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien bij mijn search... thanx!

[quote:207008516d]XP (mits fris zonder veel extra bevuiling) is duidelijk rapper dan een Mac. Een Atom-bakkie met 1.6 Ghz processor en 1Gb verslaat een Core2Duo Mini met 1,8 Ghz en 2Gb ram met gemak (uitgezonderd hardcore rekentaken).[/quote:207008516d]

@computer space: Wat een suffe specs zeg, we hadden het toch over professioneel gebruik?

En wat denk je van de extra kosten, zoals virussoftware met hun jaarlijke betaalde updates?

[quote:6d54085ceb="computer space"]Om eerlijk te zijn.... Maakt me geen donder uit. Programma's zijn hetzelfde. OSX is wat vriendelijker, XP wat sneller, maar voor het werk zelf. 0,0 verschil. Wordt tijd dat CS een cross-platform licentie krijgt. Kun je gewoon continue switchen. Kleurmanagement is met goede hardwarecalibratie op beide platformen net zo makkelijk. Software-kalibreren kan simpeler op een Mac, maar wil ik niet eens.

XP (mits fris zonder veel extra bevuiling) is duidelijk rapper dan een Mac. Een Atom-bakkie met 1.6 Ghz processor en 1Gb verslaat een Core2Duo Mini met 1,8 Ghz en 2Gb ram met gemak (uitgezonderd hardcore rekentaken).[/quote:6d54085ceb]

Heb je soms je lolbroek aan?

XP is minstens 15 keer langzamer dan een Mac met dezelfde specificaties.

Om heel duidelijk te zijn: Ik verafschuw Windows en ik weet waarom: Werk er namelijk 8 of meer uren per dag mee.

[quote:88113610a5="Ward"]@computer space: Wat een suffe specs zeg, we hadden het toch over professioneel gebruik?[/quote:88113610a5]

Precies, gaat prima. Zonder softwarebloat! Ik draai in noodgevallen prima productie op een EEE-box van 250 euro met Eizo 2031 van 250 euro. XP+CS1+FH10+keurig sRGB schermpje for the WIN!

Alhoewel de werkgever al toegegeven heeft ook nog even een argument: degenen die ook wel eens op Het Andere Systeem werken zal het moeten beamen dat je daar veel meer moet klikken op van alles (rsi). Bovendien zijn Macs veel waardevaster en is het rendement hoger, ze verdienen zichzelf veel sneller terug. Volgens Amerikaanse onderzoeken, dat komt niet uit mijn duim.

[quote:575ec6abf2="r bentwood"]Volgens Amerikaanse onderzoeken[/quote:575ec6abf2] :sealed: Ooit een amerikaan iets creatiefs zien maken?

Nee zonder dollen, rendement van een mac is gelul. Een hackmac wint dat altijd. Ook qua hardwarekosten.
En als je windows bakken gewoon op een netwerk laat draaien en iedere maand 'snachts een restore laat doen is daar ook niks mis mee. Een medewerker die op een mac beweert sneller te zijn hoef ik niet. Laat maar zien dat het OS niks uit maakt. Een HomOS universalis aub.

pc is geen optie.

ieder keer als ik weer achter een pc zit, zit ik me blauw te ergeren hoe onhandig het systeem is

mac doet het altijd

All computers are equal, but some computers are more equal than others.

Vier argumenten: -Op een mac draai je OS X, als het (je baas) niet bevalt, installeer je Windos op je macbak. Andersom lukt je dat niet zonder dat je er een hackintosh van maakt. -Een tevreden werknemer is productiever dan een zieke (RSI, stress, etc). -Als je af en toe met windos MOET werken op een mac waarbij tussen platforms documenten moeten worden uitgewisseld, kan je met parallels als de baas binnenstapt <zwoesh> naar je PC space omschakelen. En terug :-) -Zip een fris binnen parallels geïnstalleerde windos image file. Bij hommeles in windos gooi je de image file weg, unzipt het archief en heb je in 2 minuten een frisse installatie. Een frisse windos installatie kost je al gauw een uurtje. En dan de updates nog :-)

[quote:79514be879="eljonco"]Vier argumenten: -Op een mac draai je OS X, als het (je baas) niet bevalt, installeer je Windos op je macbak. Andersom lukt je dat niet zonder dat je er een hackintosh van maakt. [/quote:79514be879] Hackintosh maken? Gewoon OSX installeren bedoel je. Is minder rompslomp dan bootcamp.

Wat me op valt is dat veel mensen zich in crisistijd, hoge werkeloosheid, behoorlijk diskwalificeren bij wergevers door hun mac-liefde en windows-haat. Kom aan, beetje computer-alfabeet maakt het OS als het om geld verdienen geen zak uit.

Je moet niet kijken naar geld alleen. Je moet kijken naar de productiviteit die je haalt in relatie tot de totale investering gedurende de periode dat het apparaat wordt gebruikt. En dan kan die goedkope Aldi PC toch wel eens een stuk duurder uitpakken.

[quote:c5584d5c1e="computer space"][quote:c5584d5c1e="eljonco"]Vier argumenten: -Op een mac draai je OS X, als het (je baas) niet bevalt, installeer je Windos op je macbak. Andersom lukt je dat niet zonder dat je er een hackintosh van maakt. [/quote:c5584d5c1e] Hackintosh maken? Gewoon OSX installeren bedoel je. Is minder rompslomp dan bootcamp..[/quote:c5584d5c1e] Nou stel je het wel héél simpel voor.

Als eigenaar van een tweede MSI Wind kan ik je vertellen dat een beetje terminal-vrees er al voor kan zorgen dat je niet ver komt met je Hackintosh.

En dan vergeet je nog even de handige updates die Apple je regelmatig voorschotelt.
Waar je Hackintosh toch aardig van kan schrikken.

Nee, het is leuk. Maar zeker niet in een productieomgeving.

Blijkbaar vervalt deze draad toch weer in een Mac-windows-discussie. Maar laten we eerlijk wezen: de Mac is historische gezien al altijd dé computer geweest voor grafische doeleinden. Stel nu nog dat pc het heeft kunnen bijbenen, dan nog kies ik voor een systeem dat al jaaaren toonaangevend was en is. Mac heeft zijn deugdelijkheid bewezen en bewijst het nog elke dag, dus... Bovendien zijn mensen die grafisch werken meestal gevoelig voor design. Een mooi kantoor is voor een designer toch een uithangbord. Zet daar maar eens een (zij het moderne) pc in... Ik weet het dan wel! Nog een bedenking: mensen die de pc voor grafisch werk minstens evengoed vinden, met alle respect, maar wijken die niet beter uit naar een pc-forum?