Ik ben wel overtuigt dat een Mac beter is dan een PC, maar ik krijg steeds weer discussies waarin mensen zich afvragen: waarom heb jij Mac en geen PC? Ik zeg dat ik het geweldige computers vind met een geweldige design, verder heeft het in een goeie samenwerking met het besturingssysteem en wordt daardoor erg stabiel. Maar vaak reageren ze dan zo: waarom een paar honderd euro extra uitgeven omdat het een Mac is? Qua statistieken ben je namelijk goedkoper uit bij een PC, maar wat maakt een Mac nou beter om deze aan te schaffen.
Zie het als een discussie, waarom een Mac en geen PC. Want mij lukt het niet vaak iemand te overtuigen aangezien het trouwe Windows gebruikers zijn die nooit ervaring met een Mac hebben gehad. Het is niet zo dat ze van mij moeten overstappen, maar ik zal ze wel graag wat kennis willen laten horen wat Mac zo goed maakt, en met dezelfde argumenten kom je niet ver.
Natuurlijk moet je als gamenerd Windows hebben, dat zal ik niet ontkennen, maar waarom zou je als je dit niet bent geen Mac hebben. Ik ben erg benieuwd hoe jullie over deze zaak denken, en hebben jullie ook wel eens dit soort discussies?
p.s. Mijn excuses als er een soortgelijk topic hierover al bestaat.
Ach, je kunt in een Opeltje rijden maar ook in een BMW of Mercedes. Rijdt alledrie, er zijn wat prijsverschillen maar ook verschillen in specs, comfort, degelijkheid, stabiliteit etc....
[quote:4209ced9d8="KarelWillem"]
- geen virussoftware + abonnent nodig
- véél en goede software meegeleverd
- stabiel systeem, waardoor weinig systeembeheer nodig is[/quote:4209ced9d8]
Denk wel aan mensen die het niet kunnen betalen en torrents gebruiken.
[quote:4209ced9d8=“1962guitarman”]Ach, je kunt in een Opeltje rijden maar ook in een BMW of Mercedes. Rijdt alledrie, er zijn wat prijsverschillen maar ook verschillen in specs, comfort, degelijkheid, stabiliteit etc…[/quote:4209ced9d8]
Dat is waar, maar zo’n zelfde discussie zal ik dus ook hier willen maken, waarom men beter een Mac kan nemen.
Ik geef als antwoord dat ik het gebruiksgemak zo plezierig vind. Inderdaad geen antivirus, firewall, dus sneller opstarten (alleen hoe lang zal dat nog duren).
En heerlijk dat je geen keuze hoeft te maken tussen verschillende varianten van systemen (home edition, etc) of welke computer.
Bovendien ben ik gecharmeerd van de design. Ik ben pas een jaar apple gebruiker, tot volle tevredenheid.
Daarnaast geloof ik in bescheidenheid en ga PC gebruikers vooral niet overtuigen om over te stappen. PC is tenslotte wel goedkoper (sommige antivirussystemen zijn gratis).
als 13 jarige kocht ik mn eerste laptop, een ibook, ik was pas echt in mn nopjes na twee weken gebruik.. Toen besefte ik dat een mac veel gebruikersvriendelijker is als een windows pc.
Nu, na ongeveer 3 jaar mn pa te overtuigen om een imac te kopen heeft hij zicht toch geplooid. al van begins was hij tegen macintosh omdat hij gewoonweg in een soort windowsroutine vastgeklampt zat. uiteindelijk zei hij enkele weken na de aankoop dat hij niet meer wist waarom hij een mac niet vroeger had aangekocht.
Ik vind dus dat je eerst een mac-belevenis moet ervaren om overtuigd zijn.
Op papier zie je misschien waarschijnlijk weinig verschillen tussen windows en macintosh maar het is het os x besturingssysteem die [b:f97ab0206a]HET VERSCHIL[/b:f97ab0206a] maakt.
de mac is dus volgens mij een soort apart, het is enkel bestemd voor mensen die durven om te switchen en benieuwd zijn wat er werkelijk in zo’n designcomputer zit, wat die eigenlijk allemaal (beter) kan als de windows pc… windows-gebruikers weten eigenlijk niet wat ze missen, ik word telkens verbaasd hoeveel sneller ik mijn werk klaar krijg en mn muziek, foto’s kan structureren, leuke dingen ermee doen, enz…
[b:f97ab0206a]Eens je geswitched bent besef je pas hoeveel efficiënter een mac is.[/b:f97ab0206a]
[quote:b6aa85fcfd="baziel"][b:b6aa85fcfd]Eens je geswitched ben besef je pas hoeveel efficiënter een mac is.[/b:b6aa85fcfd]
[/quote:b6aa85fcfd]
Absoluut waar. Pas als je een Mac gebruiker bent en opeens zit opgescheept met een Windows computer besef je hoe veel fijner je Mac eigenlijk werkt.
Uit eigen ervaring weet ik dat claimen dat je Mac letterlijk "beter" is dan iemands PC echt not-done is. Daarmee begin je al verkeerd omdat mensen dan al vaak meteen in de verdediging gaan. Vroeger claimde ik ook altijd dat m'n Mac beter was, en daar heb ik nooit iemand mee overtuigd.
Pas toen ik me wat minder druk ging maken over wat anderen vonden en niet meer in discussie ben gegaan met wie dan ook over waarom de Mac wel of niet beter zou zijn begonnen er ineens wel mensen te luisteren. Als er dan oprecht interesse word getoond dan vertel ik gewoon dat de Mac net iets anders werkt en dat alles wat meer met elkaar in harmonie is. Ken je 1 programma van Apple ( iTunes ) of een van de betere 3rd party apps dan ken je ze in feite allemaal. Dat er geen software is is een mythe en de Mac is juist door grafici omarmt, zeg ik dan, omdat hij zo makkelijk en compleet in zijn gebruik is. Dus hij is ook geschikt voor de alledaagse computer gebruiker! Heel simpel, geen gedoe met virussen of vastlopers.
Met mensen die echt in gevecht willen moet je noot in discussie gaan, dat is verspilling van tijd en moeite. Zij staan er toch niet open voor.
Een mac is goedkoper dan een pc!
Hoe denk je misschien? nou als je een 4 jaar oude pc verkoopt dan krijg je als je geluk hebt 25 euro, maar een mac van 4 jaar levert gemiddeld 450 euro op. natuurlijk is dat niet de reden om een mac te nemen, maar je hebt tijdens het gebruik gewoon minder problemen en zoals velen al hebben aangegeven je mist een hoop ellende vsn o.a. virussen enz..
Het gebruiksgemak en de perfecte samenwerking van soft en hardware zijn altijd voor mij de reden geweest.
Geen minuut aan driverproblemen ( de bekende dll HEL) kwijt dus 100% alleen maar leuke en nuttige dingen doen op je mac.
I rest my case!!!
Ik denk dat je moet kiezen wat je het fijnst vind werken, ik vind mac het fijnst, de ander windows en soms ook linux.
Maar wel zie ik dat sinds ik met een mac in de klas werk (dyslexie) veel mede-leerlingen ook graag een mac zouden willen omdat ze dan ook zie hoe het werkt.
En omdat ze het ook mooier, fijner of simpeler vinden.
[quote:ea26a8b713]Eens je geswitched ben besef je pas hoeveel efficiënter een mac is.[/quote:ea26a8b713]
Ja, daar heb je inderdaad een goed punt, ik was eerlijk gezegd al overtuigt, maar nu ik er een paar maanden mee werk weet ik heel zeker dat ik niet meer terug wil. Vaak weten mensen de mogelijkheden van Mac niet en zijn Windows gewend, je moet dus eigenlijk durven over te stappen, durven iets nieuws uit te proberen. En als je niet enthousiast bent er over, dan kun je niet meer terug, misschien is dat een punt waarom mensen niet 'durven' over te stappen op mac.
Ik ben de enige Macgebruiker in mijn studentenhuis; en een amateur-systeembeheerder voor de Windows-laptops van de overige bewoners.
Het is zo dat je voor weinig geld al een laptop hebt met waanzinnige specificaties… maar uit de ervaring blijkt gewoon dat die specs gewoon niet tot hun recht komen met de software (Windows) die er voor geschreven wordt; daarnaast met je zoveel resources kwijt aan third party apps om het systeem draaiende te houden… sja…
Maargoed; zoals al gemeld, er zijn al tal van topics en websites die de vergelijkingen tot in detail maken; ook de pagina van Apple zelf is een hulp.
[quote:90e47afe02="1962guitarman"]Ach, je kunt in een Opeltje rijden maar ook in een BMW of Mercedes. Rijdt alledrie, er zijn wat prijsverschillen maar ook verschillen in specs, comfort, degelijkheid, stabiliteit etc....[/quote:90e47afe02]
Dit is tegenwoordig exact wat ik ook maar vertel. Soms wil het kwartje dan meer vallen dan een heel betoog waarom een Mac.
[quote:15038e3518="sypie"]Ik las de topic titel en moest meteen een wedervraag stellen:
Waarom niet?[/quote:15038e3518]
Dat is makkelijk te beantwoorden; geen zin in een nieuw leerproces.
Ik heb een 1 jaar oude MacBook over, geen van de drie overige gezinsleden wil het ding hebben. Zij willen gewoon de programma’s gebruiken die iedereen heeft en op elke computer is te vinden. Overigens heb ik voor hun twee nieuwe laptops van Vista met Office 2007 naar XP met Office 2003 moeten downgraden om dezelfde reden.
[quote:1f8b749e92="Biker"] geen van de drie overige gezinsleden wil het ding hebben.[/quote:1f8b749e92]
Ik wil hem wel hebben hoor! Als je hem toch over hebt... Wanneer kan ik hem komen ophalen?
Ik heb jaaaaaaaren geleden al opgegeven om dat nog uit te leggen. Geen behoefte om mijn keuzes te verdedigen. Dus dan laat ik het bij een vriendelijk glimlach eventueel aangevuld met een veelzeggend "Tja..."
Gek genoeg lijkt dat een uitstekende verkoop strategie want de switchers vallen sindsdien bij bosjes in mijn omgeving. Het spul verkoopt zich toch blijkbaar echt zelf.