Waarom ethernet modem?

Ik heb nu een isdnmodem voor adsl (Speedtouch USB) maar ik lees regelmatig dat een ethernetmodem beter is. Waarom??

Nou ja beter ?? Een ethernetmodem heeft een netwerk aansluiting (UTP) welke je weer direkt kan aansluiten op een hub, switch of acesspoint of mac/pc, hierdoor is het o.a. eenvoudiger internet toegang te delen als je meerdere clients hebt of je verbinding te koppelen op een bestaand netwerkje.

Jouw ADSL USB modem is 1 op 1 aangesloten op je mac/pc, als je dus internet wilt gaan delen, zul je een extra netwerk kaart moeten installeren.

Heb je maar 1 mac/pc, dan is een USB een prima oplossing

Als het werkt heb je natuurlijk geen probleem. maar USB-modems zijn vaak amper te installeren omdat er weinig OSX-drivers voor zijn (of te oude)

ik persoonlijk vind een ethernet modem beter( allee vooral ) fijner omdat dat makkelijker is om met meerdere computers d.m.v. een router samen op het internet te gaan. Je hebt ook zo goed als geen werk om een computer te configureren, geen extra software nodig en van die toestanden

Een ethernet modem is geschikt voor hogere snelheden, de usb gaat (volgens mij) maar tot 4 mbit. Bovendien kan de USB modem uitvallen, als je meerdere usb apparaten aan hebt gesloten. Dit komt vooral veel bij goedkope pc's voor. Dan krijgt het modem te weinig spanning, en valt het modem uit.

Plus een ethernet modem houdt je verbinding altijd in stand, en heeft een ingebouwde firewall.

wat het grootste voordeel is is dat een ethernet modem voor de verbinding zorgt.. en niet jij zelf..

dus je zet je mac aan… en internet werkt… :slight_smile:

Een ethernetmodem is een paar tientjes duurder maar het werkt gewoon, wat je van een USB modem niet altijd kan zeggen. En zelfs al krijg je een USB modem werkend, dan kan het zomaar gebeuren dat het na systeemupdate opeens niet meer werkt, omdat de drivers niet meer werken met je nieuwe systeem.

En welke modem kunnen jullie mij aanbevelen? Ik heb nu nog een iMac maar straks wil ik 2 powerbooks kopen die via airport draadloos moeten gaan lopen......

Ik heb deze: http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601

Errugh tevreden over ! :smiley:

Ik heb een SpeedTouch510MultiPC via Planet ADSL. Werkt perfect met OS9, OSX en WinXP (alles gelijk via een ethernetnetwerkje en surfen maar). Installatie ook retemakkelijk. Heb geen ervaring met draadloos. Ben wel benieuwd naar de ondelinge verbindingssnelheid (10/10/1000Mb ethernet?), heb er nooit opgelet, systemen hier thuis ondersteunen geen 1000Mb ethernet. Maar goed, als je een verse G5 met een ander 1000Mb systeem aan elkaar knoopt zou t toch leuk zijn t onderste uit de kan te kunnen halen...

ik zag dat er ook een airport station met ethernetmodem is...kan ik mijn (nog niet draadloze) mac daar ook op aansluiten?

[quote:00d79766a1="HS-L"]wat het grootste voordeel is is dat een ethernet modem voor de verbinding zorgt.. en niet jij zelf..

dus je zet je mac aan… en internet werkt… :)[/quote:00d79766a1]

Dat klopt niet helemaal…
Ik heb een Speedtouch-home (jaar of drie oud) en daar heb ik uiteindelijk een router bij gekocht om van dat PPTE-tunneling af te zijn waarbij mijn macje de verbinding tot stand moest brengen. Ook de firewall zit in de router, niet in het modem. Of zijn alle modems tegenwoordig gecombineerd?