Waarom gebruikt Edge absurd veel geheugen?

Edge vind ik een lekker prettig vormgegeven browser die bovendien erg praktisch is. Met name de functionaliteit ‘Verzamelingen’ gebruik ik veel en is handig omdat op alle apparaten gesynchroniseerd wordt.
Maar … als ik via Cleaner One naar het geheugengebruik kijk, val ik nog net niet van mijn stoel. Waarom gebruikt een browser maar liefst 2-5 GB? Is dat niet absurd? En dat terwijl ik al op verschillende plekken las dat Edge ‘licht’ in het gebruik zou zijn.
Iemand enig idee waarom en is er iets aan te doen?

Heb je al eens gekeken hoeveel geheugen een andere browser (Safari, Chrome, Firefox) gebruikt als jij dezelfde tabs open hebt staan? Maw is het Edge-specifiek?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn gebruik van Firefox is ook best heftig namelijk, maar het draait allemaal wel.
Waar kan ik het geheu - oh wacht, activiteitenweergave, moment.

Mijn Mozilla Firefox browser gebruikt momenteel 2,08 GB.
Alleen zijn er nog heel veel andere FirefoxCP Web Content sub-programma’s die elk ook zo’n 200 - 500 MB gebruiken.
Ik gebruik overigens een iMac uit 2019 met 24 GB, dus daar merk ik niets van.

1 like

Ik denk dat Edge een probleem met zijn cache heeft.

Voor mijn werk houd ik meerdere outlook mailboxen in de gaten, die beheer ik allemaal vanuit een aparte browser om het overzicht te bewaren.
Helaas merkte ik na een paar dagen dat mijn laptop langzaam werd, edge begon te bevriezen bij het opstellen van een simpele mail en mijn fans nonstop hard aan het draaien waren.

Na het opschonen van mijn cache geheugen in Edge waren al deze problemen verholpen.

Als je het wilt proberen:
Ga naar instellingen en zoek geschiedenis, ga vervolgens naar ‘Selecteer wat u wilt wissen telkens wanneer u de browser sluit’.

Selecteer ‘Afbeeldingen en bestanden in de cache’, zo blijft hij continu je cashe clearen.

Succes!

1 like

Welkom op het forum, Sebastiaan.

Heb je vroeger ook krabbels achter gelaten op mensen hun Hyves pagina?