Waarom geen frames?

Regelmatig kom ik op dit forum webdesigners tegen die frames in een website verafschuwen. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar zie daar even door de bomen het bos niet meer. Ik lees dat zoekmachines dergelijke sites moeilijker vinden (waarom) en dat ze trager zouden laden.

Kan iemand me dat simpel uitleggen en voorbeelden geven van sites met en zonder frames?

http://www.useit.com/alertbox/9612.html

Ondanks de wat gedateerde cijfers toch nog interessant leesvoer.

De grootste nadelen:

[list=1:5543d2427f][:5543d2427f]Veel zoekrobots indexeren alleen wat er in de noframes-tag staat.
[
:5543d2427f]Je kan via een zoekrobot eenvoudig op een site zonder de andere frame te zien (zie 3).
[:5543d2427f]Je kan de URL niet zien in de adresbalk, en je kan dus enkel een link sturen naar de startpagina.
[
:5543d2427f]Oudere browsers ondersteunen geen frames.
[:5543d2427f]Frames zijn dood, want XHTML 1.1 ondersteunt ze niet meer.
[
:5543d2427f]Ze leiden tot claustrofobische toestanden.
[:5543d2427f]Werken met drie schuifbalken is beslist niet aangenaam.
[
:5543d2427f]In een frame linken laat het scherm heel even volledig wit worden.[/list:o:5543d2427f]

En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

ik weet niet alle redenen maar toch allessinds eenje:

met frames heb je eigenlijk twee of meerdere pagina’s die je dan door middel van die frames samenzet. Dus eigenlijk zou je de pagina’s die je samenvoegd dus ook apart kunnen bekijken. En als je dan in een frame je menu zet, en in de andere je main-pagina dan vind google soms ook enkel je main pagina en heeft de gebruiker die via google komt geen links.

Voorbeeldje:
Goede url: http://www.gratiz.nl/
link Frame (dit zou dus via google gevonden kunnen worden): http://www.gratiz.nl/frame.html (hier ben je dus als bezoeker niets mee)

Ook ondersteunen sommige (oude) browsers geen frames

Misschien een erg domme vraag. Maar heeft mijn website (RapidWeaver) ook frames? Als ik de bronversie zie kennelijk wel, maar schuifbalken, etc kom ik niet tegen.

de grootste nadelen zijn tegelijk ook de voordelen ! soms wil je helemaal niet dat de zoekmachines je vinden Elke browser ondersteunt frames (wie gebruikt er nog 'oudere' browsers?) Ad

[quote:24ff722112="vriesela"]Misschien een erg domme vraag. Maar heeft mijn website (RapidWeaver) ook frames? Als ik de bronversie zie kennelijk wel, maar schuifbalken, etc kom ik niet tegen.[/quote:24ff722112]

Volgens mij komt dat doordat de site gehost is, want hier is de echte site.

de website van de dierenkliniek heeft inderdaad ook frames waarom niet ? dat ziet er toch goed uit !

[quote:4026d71650="adje"]de grootste nadelen zijn tegelijk ook de voordelen ! soms wil je helemaal niet dat de zoekmachines je vinden[/quote:4026d71650] Daar hebben we robots.txt voor!

In [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=61436]dit topic[/url] heb ik zo'n beetje dezelfde discussie gevoerd. Daarbij heb ik een site die ik met frames heb gebouwd omgebouwd naar CSS. Inclusief wat metingen van de frames versie t.o.v. de CSS versie.

[quote:af85e96968="à la Mac"][quote:af85e96968="vriesela"]Misschien een erg domme vraag. Maar heeft mijn website (RapidWeaver) ook frames? Als ik de bronversie zie kennelijk wel, maar schuifbalken, etc kom ik niet tegen.[/quote:af85e96968]

Volgens mij komt dat doordat de site gehost is, want hier is de echte site.[/quote:af85e96968]

zo wat een zooi die css zeg, dat kan toch allemaal in 1 bestand?

[quote:7f46ea9469="adje"]de website van de dierenkliniek heeft inderdaad ook frames waarom niet ? dat ziet er toch goed uit ![/quote:7f46ea9469]

Die website maakt geen gebruik van frames. Omdat de hosting van de website niet gebeurt op het domein is er een frameset nodig om het domein te forwarden naar de eigenlijke site die dus NIET in frames is opgebouwd.

[b:7f46ea9469]Het bewijs[/b:7f46ea9469] dat bijv Google beter indexeert zonder frames. Zoek maar eens op “Dierenkliniek Lemmer”. Dan staat bovenaan de eigenlijke website ZONDER frames en daaronder het domein met de forward in frames.

Oei oei.. Castratie paard :oops:

[size=8:df4f390038]auw[/size:df4f390038]

[quote:d710098977="à la Mac"]De grootste nadelen: 8. In een frame linken laat het scherm heel even volledig wit worden. [/quote:d710098977]

Dat doet alleen Safari
Flash in frames, vind ik wel mooi (economisch laden) en Zoek-Robots hebben in Flash toch al niets te zoeken.

Er gaan werelden voor me open. Mijn originele RW-site is http://members.home.nl/dierenarts/index.html. Hiervoor heb ik een domein aangevraagd (dus www.dierenklinieklemmer.nl). Daarbij heb ik dan nog een vraag: bij andere sites zie je als je dan linkt naar andere pagina's binnen die site, bijvoorbeeld www.mijnsite.nl/blabla.html, enzovoorts voor de andere pagina's. Waarom zie je dat bij mijn site dan niet? Heeft dit met het forwarden te maken? Zo ja, (hoe) kan ik dat eventueel veranderen?

Door enkel te linken naar het members.home.nl-adres.

Dan krijg ik: http://members.home.nl/dierenarts/page.... Lastig adres, maar misschien niet hinderlijk. Waarom niet www.dierenklinieklemmer.nl/blabla ? Dat zie je bij andere websites toch ook?

Ik heb een domein via www.je-eigen-domein.nl, en daar staat: "Bij ons kunt u kiezen tussen een “echte” redirect (adres verandert), of het gebruik van frames (hierbij blijft het adres in de adresbalk staan.) De laatste methode wordt ook wel “URL cloaking” genoemd.

Waarschijnlijk is datgene wat ik wil niet mogelijk.

Ik heb een vriend van me aangeboden om een pagina die hij met frames had gemaakt om te zetten in een met divs. Wat me nu toch wel opvalt, is dat ik de code voor de header en de menus op elke pagina moet toevoegen. In dat geval zijn frames toch wat makkelijker in het onderhoud, IMHO.

[quote:6e9d4e6a3d="koen"]Ik heb een vriend van me aangeboden om een pagina die hij met frames had gemaakt om te zetten in een met divs. Wat me nu toch wel opvalt, is dat ik de code voor de header en de menus op elke pagina moet toevoegen. In dat geval zijn frames toch wat makkelijker in het onderhoud, IMHO.[/quote:6e9d4e6a3d] Met een PHP include kun je eenvoudig een stukje veelvoorkomend HTML in iedere pagina invoegen. Maar dan moet je dus wel PHP hebben draaien.

[quote:ee50f6e2da="Martiniman"]Met een PHP include kun je eenvoudig een stukje veelvoorkomend HTML in iedere pagina invoegen. Maar dan moet je dus wel PHP hebben draaien.[/quote:ee50f6e2da] En je moet ook PHP leren, wat ik een beginneling op het gebied van websites nog niet wil aandoen :wink: