Waarom geen Internet?

Hallo,

Ten eerste: ik heb het forum eerst afgezocht op soortgelijke topics, maar kon niet veel vergelijkend materiaal vinden, dus heb ik maar n nieuw topic geopend. :smiley:

Ik snap er nix meer van! Internet gaat als een razende op mn Fujitsu laptop maar zodra ik het kabeltje in mn Imac g5 prop, wil deze nix met internet (@home) te maken hebben. Ik heb al via DHCP met handmatig ingesteld adres mn ip veranderd, maar ook dat bleek niet te werken. Ik vind het met name raar omdat de Mac bij mn ouders thuis meteen toegang heeft op internet. Er zit een hub tussen de modem en de computers hier in huis. Ik heb ook al geprobeerd om internetoegang te krijgen door mn Mac direct op de modem aan te sluiten, helaas ook zonder resultaat. Wat zijn jullie suggesties om dit probleem op te lossen?

Thanx in Advance!

Prof. Suurbekje

Zie dit draadje: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=55272

Draadje gister al gezien en doorgelezen.. Kesj heeft echter [i:7e208ff38c]wel[/i:7e208ff38c] verbinding met internet..ik heb helemaal geen verbinding, wat ik ook probeer.. wat ik wel opmaak uit het verhaal is dat het probleem hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit de combinatie Modem/router.. iemand een clue waar ik kan beginnen met probleemoplossen?

Ik zou eerst testen of de MAC wel werkt als je deze rechtstreeks op het ADSL modem aansluit. Mocht dit ook niet werken, dan is er iets anders aan de hand.

kijk eens of je ethernetkaart het doet? wordt je ethernetkaart herkend door het systeemprofiel. In principe zou je namelijk min of meer klaar moeten zijn (met automatische instellingen) als je je kabeltje erin druk. Of je hebt een probleem met je username/password instellingen van @home?

antwoord is simpel een gewone hub zonder router zorgt ervoor dat er max 1 computer via modem op internet raakt. Je hebt een router tussen je modem en hub nodig.

Zoals reeds eerder gezegd, sluit inderdaad gewoon je UTP kabel uit je modem eens rechtstreeks aan op je Mac. Als het hiermee niet opgelost is kan je toch al mogelijkheden uitsluiten..

Zou het niks te maken kunnen hebben met het MAC adres ?

Ik denk dat je provider je maar één IP-adres geeft zodat je met slechts één computer op internet kan. Kijk na of dat het geval is. Je kan als je een [b:9a569a0c07]router[/b:9a569a0c07] koopt of een abonoment waarmee je met twee computers mag surfen neemt wel met beide PC's op internet.

Standaard krijg je ook één ip maar daar heeft het niets mee te maken. OP één IP kun je een heel netwerk met wel honderd macs draaien. Doet niet ter sprake. Alleen staat dat ene ip nu gepingt(toegekent) op die laptop. Naar binnen toe deelt ie interne ip nummers uit met DHCP. Bijv. 10.0.0.150 of 10.0.00.152 dat gaat zo met de Speedtouch. Het kan ook met een 192.xxx.xxx nummer. Je kunt ook handmatig instellen maar DHCP is het makkelijkst en krijg je vanzelf een nummer toegekent vanhet modem. Je modem/router staat idd ingesteld op één computer kan op het internet. Dat is maw: Hij staat nu gepingt op je laptop. Je modem staat zo ingesteld! Hij accepteert nu alleen het MAC(ethernet) adres van je laptop. Ook al heb je er een hub tussen.Hij zal alleen met je laptop werken. Hij gaat dwars door je modem/router heen en communiceert met je laptop ipv met je modem/router. Dat moet dus anders.

Voor de speedtouch heb je scriptjes om ervoor te zorgen dat ie gepingt wordt op je Modem/router. Hij moet gepingt (communiceren)worden op je modem/router. Zodat alles wat erachter zit vrij het internet en netwerk op kan. Kijk bij www.speedtouch.nl als je een speedtouch hebt. Je kunt ook het modem 2uur uitdoen en dan die mac aansluiten. Dan gaat de ISP (internet Service Provider) server de lijn opnieuw instellen. Alles wat je dan aansluit gaat ie dan dus pingen en accepteren alszijnde communicatiebron. Zolang je het niet, de instelling, in je modem wijzigt zal ie pingen(communiceren) op de computer. Het moet gepingt worden op het router/modem. Dat kan alleen door het in het modem/router te wijzigen. Je modem/router moet het werk doen ipv je computer.

Anders even bij adslforum voor ander merk modems:
http://www.adslforum.nl/forums.asp

Allemamachies wat een reacties! Wat een medeleven! Bedankt mensen! :D

Ik heb de mac dus rechtstreeks op de modem aangesloten ook zonder resultaat. Het gaat hierbij niet om een ADSL modem, maar om een ( COM21?! ) kabelmodem. Ik zal de suggestie van Himac om de modem 2 uurtjes uit te doen nu eerst maar eens proberen.

Dat zal idd wel eens kunnen schelen, het gaat alleen sneller als je ff je provider belt en vraagt of ze je mac adres vrijgeven, hoef je geen 2 uur te wachten.

Ho wacht,

Mijn reaktie heeft betrekking op ethernet modems. Com huppeldepup van een kabelboer is echt achterhaalt. heeft ook, volgens mij, een bedroefende snelheid. Het is zowieso een ander verhaal via een kabelboer. Ik ben uitgegaan van adsl. In dit geval is het alleen op te lossen door achter jouw com modem een ethernet modem/router te plaatsen. Maar een com modem spreekt mij helemaal niet aan. Net zoals die usb modems kun je die gelijk in de vuilnisbak gooien. Misschien vergis ik me. Ook het uitzetten van 2uur helpt misschien niet eens.

Je zult een ethernet modem erachter moeten plaatsen, mits mogelijk vanaf dat com modem. Mooiste is bv de speedtouch met 4 ethernet poorten. Kun je gelijk tot max 4 computers op aansluiten.

We shall see.. ik heb nog wat documentatie gevonden die me ook nog op weg kan helpen.. thanx anyways!

offtopic
13 jaar en dan al zoveel know-how over die ongelofelijk ingewikkelde materie?! Darn, petje af hoor…
/offtopic

Goed... ik heb destijds het probleem opgelost door handmatig alle (windows) netwerkverbindingsgegevens (IP, Subnet, Standaard gateway, DNS etc) gegevens in te voeren in het TCP/IP tabje onder ingebouwd ethernet in de netwerkpreferences van mn Imac.. het probleem was toen gelukkig opgelost..

Nu heb ik heel aardig een andere modem van @home gekregen, maar nu loopt m’n Imac weer te kloten met de internetverbinding… Het “lampje” van het ingebouwd Ethernet licht wel groen op maar zodra ik Safari opstart geeft deze aan (na lange tijd zo’n 2 min) geen verbinding met internet te kunnen maken… ik heb net als vorige keer alle gegevens weer overgenomen uit de windows netwerkverbindingsgegevens, maar deze keer vreet de Imac ze niet helaas…

Situatie is nog exact hetzelfde als in september (toen ik dit topic startte) dus:
[b:19a2c98b03]Modem > Hub > PC & Imac[/b:19a2c98b03]

…Iemand met een oplossing of suggestie? Alvast bedankt!

De instellingen van je hub vanuit je fujitsu benaderen. De meeste hubs hebben een functie "Clone mac addres" Als dit lukt, zal je hub altijd dat mac adres opgeven, ongeacht welke comp er aan hangt. Zelf had ik dit probleem met een airport extreme met kabelmodem. Lukte van geen kant. Met een ordinaire linksys router lukte het in een keer :| Zodra het kon toch maar overgestapt op adsl :)