Waarom hebben HTC's fake user agent, en hoe daarmee om te gaan?

Ik probeer mijn websites te optimaliseren voor Android en iOS, maar bij Android heb ik veel problemen doordat de useragent gewoon niet klopt:
Hier die van een HTC:
[code]
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10_6_3; en-us) AppleWebKit/533.16 (KHTML, like Gecko) Version/5.0 Safari/533.16
[/code]

Daar kun je dus helemaal niks mee. Is dat HTC beleid? Wil iemand eens een useragent van een Samsung Android telefoon posten. Ben benieuwd of dat beter gaat.
Hier kun je m opvragen:
www.whatsmyuseragent.com

De vraag is wat probeer je te bereiken ?

Want vissen naar browser of OS gegevens is niet de manier van werken dit is veel te eenvoudig door de eind gebruiker te beïnvloeden.

Op de link die je zelf al geef staat een lijstje met de 15 laatst bezocht systemen, daar staan al 2 Androids tussen.
[code]
Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.3.3; en-au; GT-I9100 Build/GINGERBREAD) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.12011-10-16 20:22:55
[/code]

Je kan niet op basis van user agent hacks uitvoeren om je site anders te maken. Beter client-side capabilities uitvinden en daar op reageren.

Daarnaast heb je ook nog gewoon browserdetect van quirksmode dacht ik.

Waarom niet aanpassen op resolutie? Dan vis je de mobiele browsers er zo uit.
CSS Media Query's gebruiken.

Ik gebruik CSS media Query's, maar die werken juist niet op Android omdat ie zich als desktop browser met +/- 1000 pixels breedte presenteert.

Dan doe je toch iets verkeerd want Android heeft ook een Webkit browser en zouden ze gewoon moeten werken.

Voor zover ik weet is dit optioneel in te stellen bij HTC en staat hij standaard op de mobiele user agent. Waarschijnlijk heb je je telefoon geroot en een custom rom erop gezet. Bij deze staat hij vaak op een fake user agent.

Kijk eens bij de instellingen daar zul je het vast tegenkomen.