Waarom iPhoto? 1 antwoord volstaat...

Ik bewaar nu alle foto's netjes in mappen en voor mij heel overzichtelijk.
Ik ben echt nog niet overtuigd van iPhoto.
Als je een positief antwoord kan geven op de onderste vraag ben ik overtuigd en ben ik bereid iPhoto te gebruiken.

Dit is mijn grootste zorg:
Vroeger bewaarden mensen foto's in foto-albums. Als ze binnen 50 jaar dat album opendoen dan zijn ze zeker dat die foto's nog altijd te bekijken zijn.
Zo probeer ik met mijn mappenstructuur een heel basic basic manier te vinden die mij garandeert later (binnen 50 jaar) mijn foto's nog te bekijken EN gemakkelijk terug te vinden via een mappenstructuur waaraan ook 50 jaar gebouwd is. De kans dat mappen niet meer bestaan is veel kleiner dan dat iPhoto nog bestaat. Als ik nu alles in handen leg van iPhoto dan ben ik er aan geringeld…
Foto's zijn belangrijk om te bewaren maar de structuur is al even belangrijk. Die structuur mag niet eigen zijn aan iPhoto maar moet herkenbaar zijn voor gelijk welke computer.

Daarom mijn vraag:
Heb ik altijd iPhoto nodig om die mappenstructuur te hebben?
of dus beter: als ik met iPhoto werk (wat ik echt wel wil doen) kan ik dan via exporteren de mappenstructuur behouden?
Als ik nu alle aangemaakte mappen in iPhoto exporteer dan beland alles in één map.

Verlos mij voor eens en altijd van mijn vooroordeel.

Simpel gezegd: wat jij nu doet met een zelfgemaakte mappen structuur doet iPhoto ook, maar dan 'verpakt' in zijn eigen bibliotheek structuur.
[quote]
Als ik nu alle aangemaakte mappen in iPhoto exporteer dan beland alles in één map.
[/quote]
Nee dat is niet waar. Stel, je hebt twee mappen met verschillende vakantie foto's. Als je deze mappen één voor één importeert in iPhoto (dus niet twee mappen tegelijk!) dan maakt iPhoto twee aparte 'gebeurtenissen' aan. Dus de vakantie foto's blijven gescheiden. Elke keer als je iets imorteert in iPhoto wordt het als een aparte reeks foto's opgeslagen alsof het een enkele 'filmrol' uit je camera was. Ook bewaart iPhoto duplicaten van bewerkte foto's zodat je altijd terug kunt gaan naar het origineel. (Je kunt namelijk vanuit iPhoto naar je favoriete fotobewerkingsprogramma gaan en de foto wordt dan opgeslagen in de iPhoto bibliotheek)

[quote]
De kans dat mappen niet meer bestaan is veel kleiner dan dat iPhoto nog bestaat
[/quote]
Hoe bedoel je? Als Apple ooit zou stoppen met iPhoto (wat zeer onwaarschijnlijk is) dan staat de laatste versie op je Mac en die staat daar 50 jaar later nog tenzij je het zelf wist.

Ik zou zeggen, koop iPhoto en probeer het uit. Voor het geld (€13,99) hoeft je het niet te laten. Ik heb duizenden foto's in iPhoto en dat bevalt prima. Je hebt overigens wel Lion nodig voor de laatste versie van iPhoto.

Hier zie je b.v. enkele 'gebeurtenissen' staan in het iPhoto venster:
[img]/uploads/community/f9443ab786dc27af42a440f5fbe8aac5bc1e7b40_0.png[/img]
Door je muis over een gebeurtenis te bewegen zie je miniatuurtjes voorbij komen van de inhoud.
en na dubbelklikken op b.v. "Leiden" zie je de feitelijke foto's:
[img]/uploads/community/bb55713b1465cc54141b32635937034470c55508_0.png[/img]
Klik je daar dan weer dubbel op dan zie je de foto groot en eventueel beeldscherm vullend.
In het venster zie je dan ook een strook verdere miniaturen staan met de naastliggende foto's van de geselecteerde.

Hi Hendrik,

Dank voor je reactie. Toch nog even dit voor de duidelijkheid:

[quote]
Als ik nu alle aangemaakte mappen in iPhoto exporteer dan belandt alles in één map
[/quote]

Je antwoord hierop is niet wat ik bedoelde. Ik herhaal even mijn zin maar met een kleine nuance:
[i]Als ik nu alle in iPhoto aangemaakte mappen exporteer dan belandt alles in één map[/i]

Stel dat ik in iPhoto mappen (archief > nieuwe map) maak en mijn albums daar in steek (archief > nieuw album) dan heb ik een structuur in iPhoto, wat prima is. Zo kan ik nog een jaren verder maar...

Als ik van iPhoto afwil, om welke reden dan ook, dan zal bij exporteren die in iPhoto aangemaakte mappenstructuur niet meevolgen. Mappen (directory's) bestaan niet meer en alle foto's van alle geëxporteerde in iPhoto gemaakte mappen staan dan in één map (directory).

Mijn zorg is ook niet alleen de levensduur van iPhoto:
Nu neem ik een backup van al mijn gegevens op mijn iMac, zo ook van de foto's, zo ook van de mappenstructuur (directory's). Stel dat mijn iMac crasht en ik heb iPhoto gebruikt dan zal ik misschien wel de foto's kunnen recupereren maar niet de structuur.

Kan je mij volgen?

[quote]
Stel, je hebt twee mappen met verschillende vakantie foto's. Als je deze mappen één voor één importeert in iPhoto (dus niet twee mappen tegelijk!) dan maakt iPhoto twee aparte 'gebeurtenissen' aan.
[/quote]

Ik heb het nog niet helemaal door met het begrip gebeurtenis en het verschil met albums.
Zijn dit geen 2 verschillende manieren binnen iPhoto om foto's te sorteren?
Even concreet: ik reis vaak maar heb ook enkele hobby's (en zo zijn er nog een aantal groepen). Ik wil dat de foto's van mijn reizen gescheiden worden van de rest. Dus maak ik in iPhoto een map 'reizen' en daaronder verschillende mappen met mijn reizen (bv. 'Frankrijk', 'Bolivië' ...). Wat komt hier het begrip gebeurtenis nog eens bij zoeken?

Als je al iPhoto hebt (wat meestal standaard op de Mac staat) zou ik eens de structuur die je nu hebt namaken (maar dan 5 mapjes ipv een paar honderd) en eens daarmee met iPhoto gaan spelen. Dan zul je snel doorhebben wat 'gebeurtenissen' zijn en hoe de structuur in iPhoto is.

Ik selecteer mijn Gebeurtenissen in iPhoto.
Klik Exporteer.
En krijg exact dezelfde structuur als ik heb aangemaakt in mijn Gebeurtenissen.

Zie afbeelding 1 en 2 (voorbeeld et 3 gebeurtenissen).

[img]/uploads/community/dc96c058e77e3789b3e137065b3d4d673986f83d_0.png[/img]
[img]/uploads/community/6117a375a70e25f5303df3212b943b3ec2be6d0a_0.png[/img]

Dat is al heel mooi.
Maar dan mis je dus 1 ding: een groepering op data.

[quote=Maarten.makelberge url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-iphoto-1-antwoord-volstaat#post-2504470 time=1356470350]...als ik met iPhoto werk ... kan ik dan via exporteren de mappenstructuur behouden?...[/quote]Samengevat is het antwoord dus:[b] ja.[/b]

Ik begrijp precies wat je bedoeld..
Ik gebruik iPhoto al jaren met veel plezier..

Je kan iPhoto zo instellen dat de foto's worden gekopieerd, Je houd dan je originele foto,s in je eigen mapstructuur.
Je hebt de foto's dan wel dubbel op je Mac staan en daarom schrijf ik deze weg op een externe hardisk en naar een windows PC. (de originele met de gewenste mapstructuur)
Nu kan je met veel plezier gebruik maken van iPhoto en je hebt je eigen mapstructuur ook nog ergens staan.
En gelijk een back up natuurlijk!
Vergeet ook niet een Back Up van iPhoto te maken..

Precies daarom gebruik ik Mail, iPhoto, Lightroom etc niet: ondoorzichtige structuur en een hoop ellende als je met mappen gaat slepen, om nog maar te zwijgen van problemen in gecombineerde Windows/Linux/Mac omgeving.
Graphicconverter laat mij de foto's beheren in zelf gemaakte mapstructuren, en heeft toch allerlei mogelijkheden om foto's van 2 camara's samen te voegen, namen te genereren op EXIF info etc.
En Tidy-Up is een goede om al je dubbele rotzooi op te zoeken en op te ruimen (maakt niet uit welk type document, als het op bit-niveau hetzelfde is ook al is de naam anders, dan krijg je dat te zien).

iCloud

Je kunt natuurlijk ook én/én doen.
Je blijft de foto's beheren in mappen; deze zet je bv op een externe HD.
Als je een nieuwe map hebt, of een paar, sleep je ze in iPhoto.

Al met al iets meer werk, maar je hebt én direct al een goede back-up, én de mappen structuur die op elk computer gelezen kan worden de komende jaren, én de vele voordelen van iPhoto.
Want dat iPhoto vele voordelen heeft, is evident.
Alleen al hoe snel je door je foto's kan scrollen bij de gebeurtenissen; probeer dat maar eens in een mappenstructuur.

Computer Space: goh, dat jij nog een Mac gebruikt. Man, veel te ondoorzichtig!

[quote=Maarten.makelberge url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-iphoto-1-antwoord-volstaat#post-2504498 time=1356502564]Ik heb het nog niet helemaal door met het begrip gebeurtenis en het verschil met albums.
Zijn dit geen 2 verschillende manieren binnen iPhoto om foto\'s te sorteren?[/quote]
iPhoto noemt elke op zich zelf staande importeer opdracht een 'gebeurtenis'. Dus dat zijn dan een reeks foto's die je gemaakt heb gedurende een bepaalde fotografeer 'sessie'. Zo heb ik b.v. een album met de naam "auto's" en die is dus gevuld met verschillende foto sessies waarbij er dus uiteraard auto's waren gefotografeerd (d.w.z: oldtimers). Elke keer komt daar dus een gebeurtenis bij, dus je zou kunnen stellen dat een album is opgebouwd uit gebeurtenissen.

Dit hoeft echter niet persé want mijn album "Leiden" bestaat maar uit één gebeurtenis namelijk de foto sessie van Leiden. Maar ga ik voor de tweede keer daar foto's maken (maar dan b.v. nachtopnamen) dan komt er dus een tweede gebeurtenis bij omdat ik anders een tweede album zou moeten maken genaamd Leiden wat nogal verwarrend is en niet zo overzichtelijk. Sta ik dan in het album Leiden (met daarin dus die tweede gebeurtenis) dan kun je rechts-klikken op een willekeurige foto en kiezen voor "toon gebeurtenis". Dan zie je dus alleen de foto's staan die tezamen met de ge-klikte foto waren gemaakt tijdens die foto sessie. Dus dan kun je een gebeurtenis ook als een hoofdstuk zien binnen een album.

Wel een beetje veel voor 1 antwoord, dit allemaal...

Vergeet bovenstaande.
"Waarom iPhoto?"
antw: omdat het een goed programma is....