Waarom is ram voor de mac zo duur ivm met pc ram?! - terwijl het toch over dezelfde ram gaat!

Ik ben van plan om 512 mb ram extra bij te kopen voor in m'n powermac (quicksilver, sdram dus).

nu heb ik wat rondgekeken op de belgische apple sites en daar is die ram VERSCHRIKKELIJK veel duurder in vergelijking met de ram die ze in een pc winkel verkopen.

waarom is die ram voor een mac zoveel duurder, terwijl het identiek dezelfde ram is!?
en waarom zou ik dan ram kopen bij een apple verdeler en niet in een pc winkel?!

Die pc ram zou het toch ook 100% perfect doen in m'n powermac?!

of kunnen er probleempjes optreden?!

graag een reactie :slight_smile:
BoeSBoeS

ps: beschikt er iemand hier op het forum toevallig over een dual 800 powermac?!

Wel normaal gezien er is geen verschil tussen die ram op de apple site en die in de PC winkel.

Maar ik moet wel zeggen dat ik overlaatst dus in de PC winkel ram heb gekocht en ik kreeg toen plots kernel panics. Ik heb toen alle vorige ram eruit gegooid om te kijken of het aan die specifieke ram-module lag en ja hoor mijne mac wou niet opstarten met enkel die module er in. Uitleg van ne vriend was dat het een slechte module was. Ik heb dus een nieuwe module gekregen van die winkel en toen werkte het perfect. Maar heel mijn OSX was wel naar de zak want ik geraakte niet meer op het internet ik heb OSX er terug op geinstalleerd en het werkte nog niet. Ik weet nu niet of die van de apple store van betere kwaliteit zijn en er nooit slechte tussen zitten, maar ze zijn wel de helft duurder. Dus uw vraag blijft eigenlijk onbeantwoord. Ja ram uit de PC-winkel werkt normaal op ne Mac. Ja er kunnen problemen optreden.  :(

hmm bedankt voor je reactie ( je bent waarschijnlijk ook een belg :) aan uw manier van schrijen te zien toch , hehe)

Nu heb ik ook al vernomen dat je best geen ram combineerd met ram die je in een pc winkel koopt.
dus dat je geen mac ram (die er in zat tijdens aankoop) combineert met pc ram. Anders kunnen er problemen optreden.

En ik heb me ook laten wijsmaken dat je pc ram moet kopen van een merk. Blijkbaar zijn apple moederborden daar nogal gevoelig voor. Maar wat is een goed merk?! In pc wereld spreken ze NOOIT over merken als het over ram gaat. Ik heb in m'n pc vroerger dan ook NOOIT problemen gehad met ram, en er zaten 3 verschillende merken in!

Toch eigenaardig dat apple hardware moeilijk kan doen op dat vlak.

weet er iemand iets meer?! Want ik ben van plan om 768 of 1gig aan ram te steken in m'n powermac, maar als pc ram de helft zo goedkoop is en toch goed werkt… dan spaar ik zeer veel geld uit!
iemand raad?!

BoeSBoeS

Naar mijn weten mag je bij de PowerPC G4 Ram combineren. Ik heb het toch gedaan, maar ik raad je aan van Twinmoss te mijden dat is de ram waar ik dus probs mee had. Naar mijn ervaring kopen al mijn vrienden hun RAM in een PC-winkel. Als je in Vlaanderen wil Mac-shoppen kom je meestal uit bij IT-pro en mijn ervaring is dus dat het gewoon superduur is en dat ze mensen behandelen als onwetende nitwits ik wou een keer mijn dvd-rom verwisselen voor een combo-drive, ze rekenden mij een prijs uit die 2 keer zo duur was als de combo-drive die ik in fnac kocht. En op die combo-drive stond zelfs nog ineens dat hij Mac-compatible was maar op't net had ik een site gevonden waar die wel als compatible stond beschreven.

De nieuwe generatie macs is redelijk compatible met PC-onderdelen hoor. Maar het probleem bij PC-onderdelen is dat ze niet altijd betrouwbaar zijn.

En ja ik kom uit Belgie :smiley:

Ik heb PC geheugen samen met standaard (mac) geheugen erin zitten.. Geeft totaal geen problemen! (gewoon PC-100 of PC-133 kopen)

Adriaan

[quote:post_uid4="Adriaan Mol"]Ik heb PC geheugen samen met standaard (mac) geheugen erin zitten.. Geeft totaal geen problemen! (gewoon PC-100 of PC-133 kopen)

Adriaan[/quote:post_uid4]
Anti pc , maar niet vies van goedkoop pc geheugen  ;)

Het is gewoon absurd om duur ram geheugen te kopen. Maar het probleem met dit goedkoop pc ram geheugen is wel dat ik er al problemen mee gehad heb. Welja, ik zal mij goedkoop pc ram geheugen kopen en eens in m'n mac steken :) hopelijk heb ik deze keer geen problemen!

bedankt voor jullie reactie!

BoeSBoeS

Het is gewoon absurd om duur ram geheugen te kopen. Maar het probleem met dit goedkoop pc ram geheugen is wel dat ik er al problemen mee gehad heb. Welja, ik zal mij goedkoop pc ram geheugen kopen en eens in m'n mac steken :) hopelijk heb ik deze keer geen problemen!

bedankt voor jullie reactie!

BoeSBoeS

Duur is natuurlijk heel relatief... Zolang alles naar wens werkt en ok gaat, is er niets aan de hand, maar als er stront aan de knikker is, dan ben je dus duur uit...

Ik ga liever voor betrouwbaar en snel geheugen… Vroeger was het altijd Kensington… kwaliteit, ietsie duurder, maar altijd daar…

En wat de prijzen betreft, ik weet nog dat 1mb fl 100,- kostte…!!!

Dat waren prijzen…

Nu maar hopen dat die fabrieken niet weer ontploffen daar in Thailand en andere azielandjes… Toen rezen de prijzen ook de [rijst]pan uit…

mk

Ik heb hier een offerte voor me liggen voor een uitbreiding van 4x 256mb Compaq geheugen voor EUR (!) 4985,- voor een Compaq Proliant server.

Het alternatief is 4x 256mb van Dane-Elec (?) voor EUR 940,- !!!

[quote:post_uid9="EOvermeer"]Ik heb hier een offerte voor me liggen voor een uitbreiding van 4x 256mb Compaq geheugen voor EUR (!) 4985,- voor een Compaq Proliant server.

Het alternatief is 4x 256mb van Dane-Elec (?) voor EUR 940,- !!![/quote:post_uid9]
kan dit ook verdubbeld worden, in geval dat ik tekort hebt  ;)  :p  :D  haha

voor deze prijs kun je niet laten lopen  ;)

Ik heb eens een module van dane elec gehad. Ik kan het je persoonlijk niet aanraden. Ik heb er niets anders dan problemen mee gehad. Na 3 keer een nieuwe module gehad te hebben uiteindelijk mijn geld terug geeist en daarna een duurder merk gekocht.

Kingston word vaak ik Mac gebruikt, zelf ben ik bijzonder gecharmeerd van Corsair, maar ook Mushkin reepjes zijn van topkwaliteit. Toch blijft de keus lastig omdat de verschillende goeie merken ook nog eens verschillende soorten hebben.

Bijkomend probleem is dat geheugenfouten vaak heel moeilijk te herleiden zijn naar het geheugen, onverklaarbare en niet reproduceerbare fouten laten je al snel in troebel water zoeken. En om het nog wat ingewikkelder te maken gebruiken sommige geheugenfabrikanten ook nog eens verschillende merken chips zodat je al helemaal niet weet wat je koopt.

Helaas kom je dus terug op de duurdere oplossingen…

specs 256MB  Corsair cas2 reepje :smiley:
[img:post_uid0]http://members1.chello.nl/~van.der.heyden/zooi/Corsair1%20Aubade.jpg[/img:post_uid0]

zien die er van Kingston toch wel mooier uit vind ik... maar daar gaat het niet om. Weet ik ook wel...  Heb alleen maar Kingston... mk

euh, vraagje, waar koop ik "kingston" ram?! Als ik naar m'n pc boer ga, en me daar pc ram vraga, dan lachen ze me zeker uit!!

WAT? ram van dit bepaald merk?  :p

Bij ons spreken ze nooit van ram van een bepaald merk!!

Zelf op online winkels in belgie staat er meestal geen merk bij.
dus, waar koop ik ze? en zijn die dan ook dubbel zo duur?!

BoeSBoeS

[url=http://www.macstuff.nl/]http://www.macstuff.nl/[/url]

512 Mb. voor maar 98 euro (ex BTW). Dit zijn Kingston dimmetjes, op zeker.

Toevallig geen belgisch alternatief? :)

op www.macline.be zijn ze echt wel duur!