waarom krijg ik Os X niet geinstalleerd zonder te formateren

Ik heb echt hulp nodig. Momenteel werk ik nog steeds met os 9.2 en de os X-cd's liggen hier al tijden. Maar het lukt me niet om ze te instaleren zonder dat de HD geformateerd wordt. ( het vinkje staat er al en ik kan hem niet weg halen) Wat doe ik dan verkeerd???? Ik wil zo graag eindelijk eens de nieuwe wereld in!

Je zult moeten herformatteren (wat klinkt dat toch windoze-achtig), waarschijnlijk staat je schijf nog ion het hfs formaat terwijl os x gebruik maakt van het hfs+ formaat en dit ook absoluut nodig heeft, 1 voordeel heeft het wel; zo ruim je je computer nog ns op :lol:

Formateren is inderdaad een aanrader, mits je natuurlijk goeie backups hebt, zodat je later zaken die je wilt behouden weer in Classic/Mac OS 9 kunt zetten.

Ik persoonlijk houd ervan om de harde schijf in ieder geval in 2 partities in te delen. Mac OS X houdt van veel ruimte, dus geef het zoveel mogelijk. Die extra partitie kun je gebruiken voor backups of daar kun je downloads of documenten op kwijt. De grootte ervan is afhankelijk van de functie die je het wilt geven: alleen documenten? dan is 1 GB al zat. films/foto’s? tja dan moet het wel een aardig beetje groter… :wink:

Succes!

Voordat je gaat installeren is het zowie zo verstandig om een backup te maken van je HD. In ieder geval van de belangrijkste mappen/bestanden. Als je dat gedaan hebt is het denk ik verstandig om eerst mac os 9 opnieuw te installeren, ZONDER de HD te initialiseren (wat eigenlijk formateren betekent). Vermoedelijk is de systeem map van 9 hier en daar beschadigd. Je kunt even de EHBO erover laten gaan en als er fouten worden ontdekt, deze te laten repareren (evt meerdere malen herhalen). Als je dan os 9 opnieuw geïnstaleerd hebt, kun je waarschijnlijk wel OS X ernaast installeren zonder te formateren.

Succes

Als je gaat formateren is het inderdaad handig om 2 partities aan te maken. Maar dan ook op de verschillende partities een OS op te installeren. In principe is dit de meest ideale situatie. Omdat OS X op de OS 9 laag wordt geïnstalleerd zal het gebeuren, dat ze om den duur in elkaars vaarwater terechtkomen, waardoor het systeem instabiel kan worden. Ten minste als je niet regelmatig een EHBO check doet op beide systemen.

Update:
Ik bedoel dat OS X op de OS 9 laag wordt geïnstalleerd als ze beide op de zelfde partitie komen.

Je kunt op je extra partitie inderdaad een OS installeren met evt. reparatiesoftware, zodat je bij (software-)problemen daar vanaf opstart en zo je belangrijkste partitie kunt herstellen. Dit bij gebrek aan een reparatie-CD, maar vanaf een partitie starten is ook een stuk sneller... :roll: