Waarom krijgt mn AirPort geen verbinding met 't netwerk?

Ik heb een technisch probleempje: ik heb sinds kort AirPort Extreme in mijn iBook G4 zitten, en ik was zojuist op Utrecht CS waar er gratis wifi wordt aangeboden (thuis heb ik overigens nog geen wifi). Maar er was geen verbinding mogelijk te maken. Het AirPort icoontje in de Apple-balk gaf vol bereik aan, het netwerk [i:c7558f0360]Freewireless Utrecht CS - noSMTP[/i:c7558f0360] stond geselecteerd, maar bij het intikken van een url in Safari geef hij de melding:

[i:c7558f0360]Safari can’t open the page because it can’t find the server[/i:c7558f0360]

Dan moet je even wat aan je netwerk instelling klooien zou je zeggen, dus dat heb ik gedaan. Daarin stond bij de netwerk-status het volgende:

[i:c7558f0360]AirPort is connected to the network Freewireless Utrecht CS - noSMTP. AirPort has a self-assigned IP adress and may not be able to connect to the internet.[/i:c7558f0360]

Dus ik kijken onder het tabblad TCP/IP. Daar staat alles geselecteerd op Automatic, zoals ik dat gewend ben op een Apple. Using DHCP staat aan, hij geeft daarmee het IP adres 169.245.217.70 aan, duidelijk niet mijn IP adres thuis. Logisch. Ook geeft hij daaronder aan dat het Subnet Mask 255.255.0.0 is. Dan zou toch alles in orde moeten zijn? Nou kennelijk niet. Ook de Network Setup Assistant zegt dat m’n computer niet kan verbinden met het internet, en dat ik terug moet gaan naar m’n netwerk instellingen en het nogmaals moet proberen. Op Renew DHCP Lease klikken, zodat hij m’n IP adres ververst wil ook niet baten.

Wat is er aan de hand? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Het probleem zou ook wel eens niet bij jouw macje hoeven liggen:-( Ik heb wel eens hetzelfde probleem gehad : vol bereik,goede instellingen,enzovoort. maar toen bleek de wireless router teruggeschroefd te moeten worden om met een apple airport extreme te kunnen communiceren. maar misschien hebben meer forumleden ideeen.

gr Jeroen

[quote:7d259550b8="jeroenimo"]Het probleem zou ook wel eens niet bij jouw macje hoeven liggen:-( [/quote:7d259550b8]

Nou, een vriend van mij, ook met iBook en AirPort Extreme kan in diezelfde vertrekhal van Utrecht CS wél internetten dus dan zou ik het toch ook moeten kunnen :slight_smile:

misschien moet jij dit doen: (ik weet niet zeker of het zal werken.. maar proberen kan geen kwaad):

1. ga naar systeemvoorkeuren
  2. naar netwerk
  3. airport selecteren en dan configureeer
  4. naar tcp/ ip gaan
  5. bij tcp/ip configureer IPv4 op handmatig
  6. de gegevens invullen, dus ip adres invullen bijv. 10.0.1.134
  7. kijken of het werkt

Wanneer je een 169.*.*.* adres krijgt wanneer DHCP aanstaat betekent dit dat je geen adres van de dhcp server hebt gekregen. Dit kan verschillende redenen hebben, het kan bijvoorbeeld zo zijn dat Utrecht CS geen dhcp server heeft, dat deze offline is, of dat je misschien eerst ergens je mac-adres opgeven om toegang te krijgen.

Als je geen ander ip krijgt wanneer je deze vernieuwt kan je een vast adres proberen. Wanneer dit ook niet lukt moet je ff bij je vriend kijken hoe hij zijn instellingen heeft staan en deze overnemen (bij een vast ip adres natuurlijk niet dezelfde nemen)