Waarom moet je voor OS X wel betalen en iOS niet?

Het schoot me ineens te binnen. Waarom moet je voor een nieuwe versie van OS X wel geld neerleggen maar is updaten naar een nieuwe iOS versie gratis?

Omdat er aan iOS gruwelijk veel geld verdiend word. Ik denk veel meer dan aan de Mac tegenwoordig. En dat geld komt vooral binnen via de AppStore. Dus ze proberen in mijn ogen het iOS platform zo toegankelijk mogelijk te maken en te houden. Het geld stroomt toch wel binnen.
Op de Mac kopen mensen denk ik minder apps uit de AppStore. Sowieso heb ik het idee dat de Mac steeds minder belangrijk aan het worden is.

Allemaal belangen. Daarnaast kan iOS alleen op apparaten van Apple draaien, en is OS X ook makkelijk op een zelf samengestelde PC te zetten. Die paar tientjes is waarschijnlijk alleen om dat te compenseren, want denk je dat Apple niet al een ontzettend dikke winstmarge heeft aan hun Macbooks en iMac's?

omdat je OS X niet hoeft te upgraden als je dat niet wilt, belangrijke beveiligingsupdates komen ook naar (sommige) oudere versies, wil je echter ook de nieuwe functies dan moet je upgraden. Bij iOS willen ze iedereen op de nieuwste versie hebben, bijv. vanwege nieuwe APIs.

@Froggle,

Goed bezig jong ;)

Ik denk dat @Wynand in de goede richting zit.

Als meer en meer mensen in de toekomst een Mac gaan aanschaften dan wordt dit OS ook wel gratis maar op dit moment is dat niet aan de orde. En betalen voor een update voor de software van je telefoon die je waarschijnlijk maar 2 jaar gebruikt?
Met een Mac doe je normaal iets langer.

En het feit dat mensen sneller van telefoon of tablet wisselen helpt ook mee, denk ik. Een computer doe je doorgaans wat langer mee. En wil je tussendoor ook kunnen updaten. Een iPhone gebruik je gemiddeld 2 jaar en dan verdient Apple weer geld aan je als je hun laatste model koopt.

Wat Shmoo dus zegt. :wink:

[quote=youp.c url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-moet-je-voor-os-x-wel-betalen-en-ios-niet#post-2433776 time=1342733187]Omdat je OS X niet hoeft te upgraden als je dat niet wilt...
....Bij iOS willen ze iedereen op de nieuwste versie hebben...[/quote]De noodzaak tot upgraden is bij beide evenzeer aanwezig of afwezig.

Ook bij OS X zal je wel 'moeten', als je de nieuwste software wilt kunnen draaien, of bijvoorbeeld Airplay wilt.

Daarentegen kan je bij iOS ook gewoon lekker alle updates overslaan.
De iPod touch van mijn zoon kan nog steeds duizenden apps gebruiken op iOS 4.x.

Oftewel; daar zit de reden van al dan niet betaald zijn niet in.

Er zijn wel een iOS versies geweest waar sommige gebruikers voor moesten betalen;
[quote=iOS version history url=http://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history]
Apple concurrently provides the same version of iOS for the comparable model of iPod and iPhone, usually devices released in the same calendar year. iPhone users receive all software updates for free, [u]while iPod Touch users paid for the 2.0 and 3.0 major software updates[/u]. As of iOS 4.0, Apple no longer charges for iPod Touch updates.
[/quote]

OS X is in iig wel goedkoper geworden. Vroeger betaalde je voor een nieuw OS iets van €140,- of ergens in die buurt, dus aan de prijs is wel wat gedaan, en misschien komt er een dag dat die nog meer gaat zakken.

OSX is natuurlijk wel [b]radicaal anders[/b] dan iOS.

OSX ML (bijvoorbeeld) is een compleet [b]nieuw[/b] besturingssysteem en IOS 5 naar (bijvoorbeeld) 6 is niet meer dan een update met wat toevoegingen waar de core ongeschonden blijft.

En nee, ML is geen "service pack" van Lion ofzoiets, zoals sommige mensen denken.

@INCTRL: ik denk dat jij de specs voor ML nog maar eens moet nalezen. ML is absoluut geen compleet nieuw besturingssysteem. Dat zou je met een beetje goede wil nog wel van Lion kunnen zeggen. ML is echter gewoon Lion met een paar nieuwe features.

Edit: ik vind de verandering zelfs zo gering dat Apple het ook best als een (gratis) systeempatch had kunnen uitbrengen.

[b][i]ML is echter gewoon Lion met een paar nieuwe features.[/i][/b]

Ehhhhh fout!

[quote=INCTRL url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-moet-je-voor-os-x-wel-betalen-en-ios-niet#post-2433862 time=1342766761][b][i]ML is echter gewoon Lion met een paar nieuwe features.[/i][/b]

Ehhhhh fout![/quote]

[b][i]Edit: ik vind de verandering zelfs zo gering dat Apple het ook best als een (gratis) systeempatch had kunnen uitbrengen.[/i][/b]

Kenmerken van het simpele kort- door- de- bocht denkpatroon zoals ik al in mijn eerste reactie aanstipte.

Dat je een wat kort lontje hebt als je tegen wordt gesproken, was me al eerder opgevallen, maar gaat het er van beter worden als je alles dik gedrukt neerzet en 2x post?

Leg maar 'ns uit dan waarom het 'een compleet nieuw besturingssysteem is'.

We krijgen Notification, Gamecenter, Notes, Reminders, en Airplay mirroring. Plus nog wat kruimeltjes (Facebook/Twitter-integratie). Poeh poeh nou nou. Allemaal iOS-functionaliteit gepoort naar OS X. En daar moeten we dan 30 of 40 euro voor betalen?

Inderdaad. ML is ook helemaal niet from scratch opnieuw opgebouwd. Het is al sinds OS 10.0 dezelfde basis.
Als het echt een geheel nieuw OS zou zijn, zou Apple het ook niet OS X noemen. Maar wellicht OS 11 of misschien een compleet andere naam.

[quote]
kruimeltjes
[/quote]?

Mail works with QQ, 163 and 126. Baidu, the leading Chinese search provider, is a built-in option in Safari. Now you can post to the web straight from the app you’re in. Post videos with Youku and Tudou. Post to Sina Weibo, the popular microblogging service. And share easier than ever.

al dat moois voor $ 20!

:lol:

Ik vind het luttele bedrag da je moet betalen voor MacOS X niet overdreven is. Ik geef wel toe dat ik meer enthousiast was in de periode van Leopard naar Snow Leopard dan momenteel van Lion naar Mountain Lion.

Zijn er eigenlijk onder de motorkap dingetjes aangepast van Lion naar Mountain Lion die de moeite zijn?

iOS updates zijn gratis om zoveel mogelijk fragmentatie tegen te gaan en Apple vraagt een kleine vergoeding voos OSX updates omdat het kan, ze komen er mee weg en werkt mee aan de perceptie voor consumenten van nieuwe functies.