Waarom overstappen op de Mac?

Hallo allemaal even een vraagje van een newbee,,

Ik ben een fotograaf die heel veel met photoshop werk en was op zoek naar een nieuw scherm.
Mijn oog is gevallen op het apple cinema display van 23" die er zeker zal komen.

Echter kriebelt er nu iets van 'waarom dan geen complete mac aangeschaft" waarbij ik het dan gelijk goed wil doen en een dual G5 op 2,3 Ghz met 1gb intern wil aanschaffen. Maaaaaaaaaaar waarom zou
ik zoveel geld uitgeven aan de mac hardware als je bv voor heel wat minder geld een Amd64 kan aanschaffen met alles erop en eraan. Zaken als “het voelt beter aan” of “een Mac werk beter als een pc”
daar kan ik niet zoveel mee dus kan iemand bij nou eens uitleggen waarom je photoshop bv beter kan laten draaien op een Mac dan op een Pc ?

Deze vraag is niet bedoelt als een poging om een flamewar te ontketenen tussen pc vs mac oid maar gewoon om mijzelf er van te overtuigen dat de vele extra pecunia’s die een mac nou eenmaal kost wel goed besteed zijn.

[quote:87769f09ec="oldsmelly"]Zaken als "het voelt beter aan" of "een Mac werk beter als een pc" daar kan ik niet zoveel mee.[/quote:87769f09ec]

Kun je wel wat met: “een Mac werkt beter DAN een pc”? :stuck_out_tongue:

Daar kan ik veel meer mee ja :D :D

Je vraagt op een Mac forum: waarom een Mac? Dan krijg je natuurlijk alleen maar positieve reacties over het geweldige design, geen virussen, loopt minder vaak vast, geen activation key en weetikwat, maar voor mij is het juist het OS, dat voor mij veel beter aanvoelt dan XP. Met Linux heb ik geen ervaring. Ik weet niet eens of Photoshop daarop werkt. Wat ook meteen opvalt aan een Mac is de naadloze software/hardware integratie. Geen hardware wizards, maar gewoon plug and play. Daartegenover staat dan weer dat niet alles werkt, hardware wordt meteen gezien of helemaal niet. Enig speuwerk is dus wel vereist.

Ehh ja ik hoop dan ook op een gefundeerde onderbouwing waarom iemand een mac gebruikt ipv een windows machine ...

Sorry hoor maar zaken als Het OS voelt beter aan dan … hmm dat is natuurlijk geen onderbouwing maar een onderbuik gevoel…Kijk dingen als Geen Virussen, intergratie hard en sofrtware en minder vastlopers dan zijn duidelijk voordelen (al zullen de virussen ook op de mac gaan komen hoor)

Ik kijk tegen een systeem als gebruiker (in dit geval hoofdzakelijk Photoshop e.d.) en dan is gewoon heel simpel mijn vraag waarom PS op een Mac ipv PS op een pc ? Is denkelijk een normale vraag maar aan welke gebruiker ik die ook stel ze zeggen allemaal “Het werkt lekkerder op een Mac dan op een PC”
maar niemand geeft aan waaom dan wel… Als er nu dingen zijn als bv

• Het werken met kleurprofielen op een mac gaat beter
  • De verwerkingen lopen sneller

etc

Daar kan ik dan wat mee…

Daar heb je ook wel gelijk in, het is ook niet zo eenvoudig onder woorden te brengen. Je moet het zelf ervaren hoe het is om met OSX te werken, ik zou zeggen ga 's naar een Apple store en ervaar zelf of het bevalt. Binnen de PS interface is het verschil tusseen een mac en een vergelijkbare pc natuurlijk niet echt heel groot. Vergeet echter niet dat PS vooral met grote bestanden erg veel baat heeft bij een dual processor systeem en als je dan in de pc wereld op zoek gaat naar een vergelijkbaar alternatief je beslist niet veel goedkoper uit bent. Die 1 gig geheugen waar je over sprak is overigens beslist te weinig als je met flinke bestanden/lagen werkt, om het even of het nou een mac of pc is. Succes met je beslissing,

Hmm daar heb je een punt TonE daar had ik nopg aan gedacht als je puur op hardware gaat vergelijken moet ik het wel eerlijk doen natuurlijk en dan de prijs van een dual-proc systeem pakken :D

Ik zit nu regelmatig naast een maat die op een Ibook werkt en ik moet zeggen het ziet er allemaal wel gelikt uit…

De software waar je mee werkt is op beide platformen haast identiek. Ik hoef je natuurlijk ook niet te zeggen dat de Mac volledig vrij van virussen is en vele malen gebruiksvriendelijker is dan Windows.

Maar… dit is voor jou als fotograaf een zeer belangrijk argument om over te stappen op Mac:

[b:2e1bfb1ba8][color=blue:2e1bfb1ba8]KLEURBEHEER![/color:2e1bfb1ba8][/b:2e1bfb1ba8]

Macosx heeft zeer veel opties op het gebied van kleurbeheer. Omdat OSX werkt op de Quartz-engine die weer leunt op Colorsync is kleurbeheer in ieder programma dat Quartz ondersteunt aanwezig. Bijvoorbeeld in het programma Mail worden alle beelden meteen gecolormanaged!
Dit is nog maar de ‘top of the iceberg’ op het gebied van colourmanagement in OSX. Windows zal je dit never nooit niet bieden… De jarenlange dominantie van de Mac in de grafische sector biedt voor jou alleen maar voordelen. Er is hier NIEMAND die achteraf denkt ‘goh had ik het nu maar niet gedaan’.

Tip: kijk eens op www.colormanagement.nl voor meer informatie over kleurbeheer in OSX.

Tja... Ik op beide maar niet erg diepgaande kennis. Geen informatica achtige kennis maar een gemiddelde gebruiker.

Voordelen van een Mac.

1. (nagenoeg) geen virussen; dat is niet te onderschatten. Ik word werkelijk mongolisch van al die windows shit. Virussen krijg je sowieso wel, ook als je netjes alles via het kruisje wegklikt… ook met scanners. Reken op 1 a 2 keer per jaar formateren.
  2. Intuitieve omgeving. Het werkt misschien eerst onwennig als je een windows gewend bent, maar is uiteindelijk logischer… Voorbeeld? Niets niet via config/software/deinstal op win… nee, gewoon de programmamap wegpleuren op mac
  3. goede integratie van hard/software (al eerder genoemd)
  4. Als beeldbewerker/vormgever/dtper en aanverwante artikelen kan een mac handiger zijn bij de onderlinge uitwisselingen aangezien deze groep vaak ook met Mac werkt.

Nadelen Mac:

1. kleinere niet commerciele programma’s zijn vaak alleen voor een win machine. Ik heb juist zelden interesse voor dergelijke applicaties aangezien ze vaak amateuristisch zijn.
  2. uitwisseling met de buurman/neefje kan stroef lopen. (lijkt mij ook ideaal :smiley: )
  3. prijs/accesoires kan een issue zijn
  4. sommige websites zijn zo abominabel dat ze alleen op een pc werken. (al is dat geen nadeel van een mac zelf, maar van de bouwer)

Voor de nitty-gritty over kleurprofielen… tja omdat deze wensen vaak aan eerder genoemd vakgebied gekoppeld is, zal mac zeer waarschijnlijk veel beter zijn, maar zéker weten doe ik niet omdat ik alleen op de mac met profielen werk. (zegt genoeg misschien?)

Zet je vraag ook eens uit op een pc forum… Daar krijg je waarschijnlijk een heel wat minder genuanceerder antwoord. Mijn ervaring is dat maccers vaak vriendelijker en behulpzamer zijn voor noobs. Zelf heb ik ook wel eens vragen, soms suffe soms niet, maar dan wil ik niet dat gelijk mijn kop er afgebeten wordt of behandeld wordt als eersteklas debiel (bijv bij Tweakers). Hulp is “hier” dan vaak toegankelijker/makkelijker te verkrijgen.

Al dit is natuurlijk nogal al een persoonlijke mening.

Het voordeel van de kleurprofielen is eigenlijk al reden genoeg om over te stappen denk ik ....

Nou dat wordt effies de spaarrekening plunderen en een G5 dual op 2,3 GHZ met 2 gieg intern en een apple cinema display van 23" uit het rek laten rukken…

Bedankt allemaal voor jullie hulp en ik denk dat ik binnenkort wel inlog met als topic
"Jippie mijn mekkie is binnen "

1. :lol: :lol:

ehhh kan ik gewoon 2 gieg halen bij de pc boer op de hoek dat scheelt namelijk wel heel veel euries ?

Ik heb de stap die jij wil maken twee weken terug gemaakt. DOEN!

Dit is mijn setup: EIZO L885 flexscan scherm gekoppeld aan een PowerMacG5 met 2,0 Gig RAM en Photoshop CS2.

Ik ergerde mij dood aan de tijd die mijn pc nodig had om enkele foto’s (scans) van ca. 45 mb te openen of te bewerken. Een Mac stuurt het programma CS2 (of 1) gewoon veel efficiënter aan dan een pc (niet 64-bits, met dubbele processoren bij pc’s heb ik geen ervaring, die zijn vaak nog duurder dan de powermac, zeker na de recente prijsdaling bij Apple).

Voor de programma’s die ik had en die niet onder Mac draaien heb ik Virtual PC 7,1, draait niet slecht en is ook op 64-bits architectuur toegespitst.

Ik begrijp echter niet goed dat je voor het apple-scherm gaat. M.i. zijn Eizo of LaCie (als je wat goedkoper gaat) betere schermen, met een groter dynamisch bereik.

het zal zeker wennen zijn in vergelijking met een windows machine. alleen het wennen gaat echt heel snel. Je kunt inderdaad gewoon bij de PC boer geheugen halen, maar neem wel merk geheugen (corssair, infinion, dane elec, kingston) en niet een of ander goedkoop geheugen.

Wat een mac (of MacOSX) zo goed maakt is de makkelijkheid waarmee alles gaat.
Het zit hem juist in de kleine dingen.
Wil je bijvoorbeeld een instelling wijzigen dan is dat een kwestie van een aantal keer klikken. Je krijgt dan ook meteen de dingen voor je neus waar je nog niet eens aan dacht op dat moment. (zodat je niet opeens achteraf denk van… owjah dat moet ik nog instellen).

Nog zoiets kleins… als je een document wil opslaan zit het opslaan venstertje aan je document vast. Dit lijkt niet boeiend maar bedenk maar eens dat je in windows opeens ergens een los venster heb vliegen en dan maar moet kijken van welk document het ook alweer was.

Zo zitten er nog veel meer dingen die gewoon simpel gaan op een mac waardoor je lekker door kunt werken.

In een winkel achter een mac staan is leuk om te kijken, maar je komt er pas echt achter als je een aantal dagen werkt erop… dan ga je echt inzien hoe ontspannen computeren kan zijn :wink:

succes met je aankoop!

Inderdaad, een Apple cinema display is geweldig, maar volgens mij zijn er net zo goede schermen van de concurrentie die stukken goedkoper zijn. Trouwens, dat zogenaamde onderbuikgevoel, daar ben ik het niet mee eens. Dat ik met OS X beter overweg kan dan met Windows betekent voor mij dat ik sneller werk met een Mac. Iemand die beter met Windows overweg kan, zal daarmee sneller werken. Het is maar net wat je ligt. Het kleurbeheerverhaal lijkt me voor jou de stap meer dan waard. Voor mij gaf Logic, met veel ingebouwde functies en alleen leverbaar voor Mac, de doorslag. Alleen zou ik nu denk ik niet zo snel meer voor Logic gaan, maar das een ander verhaal.

Euh, bij mij zit er ook extra, niet-Apple geheugen in. Ik heb dit bij mijn Apple-boer gekocht. Hij steekt al jaren latjes van een beproefd merk in Apple computers. Nooit problemen mee gehad.

Toch effe dat verhaal over kleurprofielen nuanceren. Ik heb een Epson 2100 printer. Ik kan je verzekeren dat windows een pak gebruiksvriendelijker met Epson omgaat dan Apple. Of dat nu aan Epson ligt of niet, dat doet niet ter zake. Toch werkt ook mijn PowerMac nu perfect samen met de Epson, al dien je wel meer instellingen te regelen voor hetzelfde resultaat. Kleurprofielen regel je toch via photoshop als volgt: je laat photoshop de instellingen bepalen (color handling). Je selecteert het printerprofiel voor printer en papier (printer profile) en vervolgens stel je de rendering intent in (relative colorimetric, black point compensation). Dan regel je eventueel nog bladgrootte en oriëntatie en dan druk je op print. Je stelt papier in (archival matte in mijn geval, regelt inktintensiteit), zet je hoge snelheid uit, enz. Ik weet niet wat colorsync hier komt bij doen…

Waarom kies je overigens voor een 2,3 GHz? Voor fotobewerking is dat niet echt nodig. Ga voor een 2,0 GHz en koop een deftige monitor of een monitorkalibratiesysteem.

Euh, bij mij zit er ook extra, niet-Apple geheugen in. Ik heb dit bij mijn Apple-boer gekocht. Hij steekt al jaren latjes van een beproefd merk in Apple computers. Nooit problemen mee gehad.

Toch effe dat verhaal over kleurprofielen nuanceren. Ik heb een Epson 2100 printer. Ik kan je verzekeren dat windows een pak gebruiksvriendelijker met Epson omgaat dan Apple. Of dat nu aan Epson ligt of niet, dat doet niet ter zake. Toch werkt ook mijn PowerMac nu perfect samen met de Epson, al dien je wel meer instellingen te regelen voor hetzelfde resultaat. Kleurprofielen regel je toch via photoshop als volgt: je laat photoshop de instellingen bepalen (color handling). Je selecteert het printerprofiel voor printer en papier (printer profile) en vervolgens stel je de rendering intent in (relative colorimetric, black point compensation). Dan regel je eventueel nog bladgrootte en oriëntatie en dan druk je op print. Je stelt papier in (archival matte in mijn geval, regelt inktintensiteit), zet je hoge snelheid uit, enz. Ik weet niet wat colorsync hier komt bij doen…

Waarom kies je overigens voor een 2,3 GHz? Voor fotobewerking is dat niet echt nodig. Ga voor een 2,0 GHz en koop een deftige monitor of een monitorkalibratiesysteem.

Ok even een kooplijst samenstellen dan maar :evil:

Dual G5 op 2 Ghz 1969,00
2 GB intern 200.,00 Kingston ValueRAM DDR400
Monitor Apple 23" 1550,00 welke andere monitor is minster zo goed ?

Het prijsverschil met de 20" is wel erg groot zeg ruim 700 euries is dat het waard ?

Ik werk zelf met een 20" scherm en heb daar ruim voldoende aan. Maar ik photoshop niet zo veel (bijna nooit eigenlijk) In jouw geval lijkt het me wel handig om ruimte voor je gereedschappen en voor enkele afbeeldingen tegelijk kwijt te kunnen. Zo'n 23" is natuurlijk helemaal fantastisch, maar je kunt ook twee 20" schermen overwegen. Qua prijs zit daar niet zoveel verschil tussen.

Photoshop heeft zelf uitgebreide kleurmanagementmogelijkheden. Photoshop negeert de kleurinstellingen van Quartz volgens mij.... Maar het feit dat Colorsync zo diep in het systeem zit en dat er zo ontzettend veel mogelijkheden tot kleumanagement standaard in het OS zitten wil toch wat zeggen denk ik... Apple is al sinds de jaren 80 marktleider in de Grafische industrie als computerplatform. In die tijd werden programma's als Photoshop speciaal voor de Mac geschreven. Later werden deze programma's ook naar de PC overgebracht. Tegenwoordig is ook de werking van de Adobe-programma's op het PC-platform uitstekend te noemen.

Het feit dat de PC niet heeft weten door te dringen heeft mede ermee te maken dat zaken als kleurmanagement en stabiliteit van van Apple Computers toch wat beter geregeld waren (zijn) dan op de PC.
De kennis en ervaring van die jaren zit allemaal in OSX.
Daarbij moet je weten dat PDF zo’n beetje de motor is van OSX… je kan vanuit IEDERE aplicatie een PDF maken zonder daarvoor Acrobat nodig te hebben!

Wat maakt een Mac nu net zo goed voor mij: eerst en vooral: het naadloos samenwerken van hard & software, wat een van de belangrijkste punten is voor mij. Volgens mij komt dit omdat OSX maar op een soort computers draait en dat je niet, zoals bij windows op iedere "onozele" computer die er uitkomt je os kunt draaien. Daardoor werkt het besturingssysteem veel vlotter dan op een pc. Dingen zoals: een Mac loopt NOOIT vast, moet je niet geloven, men mac is al verschillende keren vast gelopen maar natuurlijk minder vaak als een men vorige pc's! Als je echt een "deftige", technisch onderbouwde uitleg wilt, zal je natuurlijk een freak of een pro moeten raadplegen. Voor de meeste mensen (denk ik) die met mac werken gaat het em vooral om de feeling en het gebruikers gemak: je haalt de computer uit de doos, zet hem op en je begint te werken en "oh wonder" een maand later werkt ie nog steeds perfect! Zelfs men oude iBook kan nog perfect mee met de nieuwste photoshop en dergelijke software! iets waar men oude pc (ongeveer de zelfde leeftijd dan die iBook) al iets meer moeite mee heeft!

Dus: gewoon kopen die handel en zelf ondervinden waarom een mac beter is dan een pc!

alvast veel succes,
Niels