PayPal is een veelgebruikte betaalmethode en een prima alternatief voor je creditcard. Dit zijn redenen om PayPal wel of niet te gebruiken.
Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.
Een heel belangrijk punt bij Paypal om rekening mee te houden is dat de service op het meest belabberde niveau ligt en dat deze partij zichzelf boven de wet stelt.
Het is vrijwel onmogelijk om contact te krijgen.
De zogenaamde aankoopbescherming voor kopers, maar ook de verkoopbescherming is een ondoorzichtig proces met eigenzinnige regeltjes. Een keuringscommissie beoordeelt een claim en kan deze afwijzen, zelfs als je volgens de wet in jouw gelijk staat.
Geen uitleg, geen contactmogelijkheden en zelfs advocaten (rechtsbijstand) worden met een kluitje het riet in gestuurd.
Ik ben verbaast dat deze partij nog nooit ter verantwoording is geroepen.
Geef mij maar de creditcard als aankoopbescherming.
Ik gebruik mijn Paypal amper nog.
Ik heb problemen met een Paypal van mijn werk.
Ik hoor verhalen van mensen die geld kwijt zijn dankzij PayPal.
Ik ben ook zeker geen fan van betalen met schuld, maar er zijn ook prepaid creditcards, dus dat probleem is te omzeilen. Tevens zijn er banken waarbij je rechtstreeks vanaf je rekening met een kaart kunt betalen, dus ik gebruik Paypal uitsluitend als het écht niet anders kan.
Ik gebruik Paypal al voordat MarktPlaats er was en iedereen heel blij was dat er een echte (en veel gebruikte) marktplaats was zonder allemaal stomme biedingen en geOH met betalen en versturen. Ik heb het uiteraard over Ebay.
Maargoed (dat lucht op), dat is dus al heel erg lang. En ja je kunt ze niet bellen en ja je weet niet precies wanneer je geld wordt afgeschreven (ik heb alles al meegemaakt, van direct tot een maand later). Maar elke keer dat ik ze ingeschakeld had (zowel als koper als verkoper) hebben ze mij WEL heel snel geholpen, ik bedoel van bijna direct tot binnen twee dagen uiterlijk.
Misschien ligt het aan het type gebruiker wat ik ben (ik ben ooit begonnen als verkoper van online items in Diablo 2 via Ebay), en is er verschil tussen enkel betalen of ook geld ontvangen.
Maar ik zou het zeker eens proberen. En als laatste, die paar winkels die extra geld vragen voor PayPal. Ik heb er nog geen een keer geen alternatief voor gevonden (want dat gaan we uiteraard niet doen).
Die winkels hebben gewoon het liefst dat je met iDeal betaalt (want dan hebben ze meteen je geld). Om dat te ‘promoten’ maken ze gewoon alle andere betaalmethoden duurder.
Overigens is het bij kleine webshops wel weer begrijpelijk, aangezien elke betaalmethode-transactie de verkoper geld kost. Zeker bij kleine bedragen is dat in verhouding best veel. In die situaties kan ik me wel voorstellen dat er voor bepaalde transactiemethoden een kleine meerprijs wordt gevraagd.
Maar goed, om terug te komen op de titel van dit verhaal: Bij elke zichzelf respecterende bank kun je een gekoppelde creditcard aanschaffen voor een uiterst klein bedrag per maand of jaar. Dan heb je de veiligheid van een creditcard met het gemak van je eigen bankrekening.
Maestro en V-Pay - waar iDeal aan opgehangen is - worden vanaf juli uitgefaseerd. Daarvoor in de plaats komen debit MasterCard en Visa debit, die je rechtstreeks voor online aankopen kunt gebruiken. Daarmee loopt Nederland beter in de pas met de ons omringende landen. Ik ben benieuwd wat de Nederlandse banken nu weer gaan verzinnen om de markt af te schermen.
Dat niet alleen, de winkel heeft ook veel hogere kosten. Bij iDeal betaal je als verkoper een vast bedrag per transactie, zo’n 25-35 cent, terwijl bij Paypal en creditcards dit rond de 2% van het aankoopbedrag is. Bij aankoop van een Mac of luxe iPhone is dat al snel tientallen Euro’s. De aankoopbescherming en achteraf afschrijven kunnen daardoor ook betaald worden.
Overigens goede ervaringen bij Paypal, ooit ging een bekende webwinkel failliet, en het geld van een betaalde maar nooit geleverde iPhone werd na een aantal weken keurig teruggestort.
Een beetje winkel heeft minimaal 30 dagen om zijn spullen te betalen aan de leverancier. Ik begrijp dat je je geld liever hebt voordat je moet betalen, maar laten we ze niet zielig maken.
Grappig dat dit artikel verschijnt aan het begin van het jaar dat we afscheid gaan nemen van Maestro en PayPal dus vrijwel overbodig wordt voor Nederland.
Je kan straks met je normale bankpas (Mastercard) gewoon overal aankopen doen waar je ook met een creditcard terecht kan, dus om de acceptatie hoef je het niet meer te doen. Doe het al jaren, gewoon direct van mijn bankrekening, dus zonder gezeik met lenen. Heb PayPal er dan ook al jaren geleden uitgegooid.