Waarom start de iMac automatisch OS 9 bij opstarten

De iMac SE Graphite (G3) van mijn vrouw start elke ochtend bij het aanzetten, naast Panther, ook Mac OS 9.2 op. Ik snap niet waarom dat gebeurt. Heb ik ook niet ingesteld bij System Preferences. En er is ook geen programma bij opstart dat OS9 nodig heeft, voorzover ik kan zien. Op mijn MiniMac heb ik hier gelukkig geen last van!

Is dit onvermijdelijk bij de oudere iMac Graphite, dat opstarten van OS 9 of zie ik iets over het hoofd?

Je kan het op een aantal manieren veranderen.

1. systeem voorkeuren -> opstartschijf kiezen en het gewenste OS kiezen.
  2. ALT toets ingedrukt houden tijdens het opstarten (eenmalig OS)

minimac zal nooit opstarten met OS9 (dat kan ie niet meer)

[quote:94bd0386b1="cezanne"]Is dit onvermijdelijk bij de oudere iMac Graphite, dat opstarten van OS 9 of zie ik iets over het hoofd?[/quote:94bd0386b1] Ik neem aan dat je bedoelt dat de Classic-omgeving automatisch opstart. Welke items staan er in het Systeemvoorkeurenpaneel Accounts -> Inloggen?

Andre, in Startup Disk staat Mac OSX geselecteerd als de te gebruiken opstartschijf, dus dat lijkt goed te zijn.

Esquire,
dit lijkt de goede tip: in het lijstje waar jij op doelt staat inderdaad Classic genoemd. Heb ik nu uit de lijst verwijderd. Geen idee hoe het daar ooit terecht is gekomen, of is dat een soort standaard instelling. Doet er niet toe, zou nu opgelost moeten zijn (nog niet getest maar alle vertrouwen erin).

Beiden hartelijk dank, het nut van MacOSX forum is weer eens bewezen!