Waarom veroorzaakt Tiger meer Herrie in m'n G5?

"Fluisterstil" zou één van de eigenschappen zijn van de Powermac G5. Onder Panther was dat waar, maar sinds de installatie van Tiger is daar veranderingen in gekomen. Zachte bliepjes en ruisende ventilators. Wat is er veranderd dat iets mijn computer denkt harder te moeten werken om dat te uiten in bijgeluiden? Hoe krijg ik 'm weer stil? Niet iedereen met een G5 en Tiger schijnt het probleem te hebben.

Overigens, nu het warmer dan 26º is in mijn kamer, zijn de fans harder gaan draaien. Opzich lijkt het me logisch dat dit gebeurd, maar kan het verder geen kwaad?

Kara , Mac computer zijn niet enkel gemaakt voor de kikkerlandan Belgie en Nederland, maar ook voor Zuid Frankrijk zelfs Zuid Spanje waar een temperatuur van 35 graden normaal is in de zomer. Ik geloof dat deze uitleg je kan geruststellen. Wij leven in wat men noemt een gematigd klimaat, een Mac kan meer aan, hoop ik althans, dan een gematigd klimaat;-)

Fluisterstil is een relatief begrip, zoals veel lawaai. Het is maar hoe je het hoort.

jakvo

Je kan ook eens kijken of er niet teveel stof tussen de fans zit of in de kast zelf, daarvan gaat de G5 ook harder draaien en hier en daar wat piepjes geven.

Best mogelijk.. Het kan ook dat de de 10.4.1 update Tiger lawaaierig heeft gemaakt (die indruk had ik zelf en ben ik meer tegegekomen op het web.) Misschien gaat de Tiger weer fluisteren na 10.4.2.

Mijn iMac G5 met Tiger maakt ook meer lawaai (lees meer ventilatoren die nadrukkelijker aanwezig zijn).

Software? Of iMac weer eens uit elkaar halen?

Bij 24 plus maakt ie meer lawaai dan mijn mobiele airco...

Is nie erg nie…

M

Zak met ijsklontjes tegen/in je computer hangen dan maar? :sealed:

Mijn Mac mini maakt met dit weer ook meer 'laweit'

mijn g4 pb maakt ook meer herrie maarja, ik heb geen rubber dopjes. ;) die zak met ijsklontjes is ook wel een goede idee. Waterkoeling. Wordtie wel lekker stil van, hoeveel update's je ook doet.

Het zal het weer dan zijn? Mijn "antieke" imac g3 verbrandt m'n vingers bijna. btw: Water/ijszakjes die lekken geeft vette kortsluiting, voor als je dat thuis wilt gebruiken. Zo nu eerst even een....

[quote:e619a07789="jakvo"]Kara , Mac computer zijn niet enkel gemaakt voor de kikkerlandan Belgie en Nederland, maar ook voor Zuid Frankrijk zelfs Zuid Spanje waar een temperatuur van 35 graden normaal is in de zomer. [/quote:e619a07789]

da’s juist, maar huizen zijn daar vaak erg koel zelfs in de zomer, is mijn ervaring.
Wij hadden vorig jaar een kantoortje gebouwd in portugal vanwege de ek, en zelfs als 't buiten 35 graden was, bleef 't binnen heerlijk koel. de G4’s waren daar stiller dan in nederland

Als je Mac wilt 'temperaturen', download dan het gratis programmaatje [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994]Temperature Monitor[/url].

Mijn iMac G5:

CPU: 60 graden Celsius
SMART DISK: 62 graden Celsius
HARDDISK: 53,5 graden Celsius

[quote:77c97377c3="ivoss"]Als je Mac wilt 'temperaturen', download dan het gratis programmaatje [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994]Temperature Monitor[/url].

Mijn iMac G5:

CPU: 60 graden Celsius
SMART DISK: 62 graden Celsius
HARDDISK: 53,5 graden Celsius[/quote:77c97377c3]

Leuk idee, dat ga ik eens doen.

Herrie is begonnen met Tiger, 10.4.1 heeft daar niets aan veranderd. Overigens vindt ik dat fluisterstil niet zo relatief begrip is dat het niet duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Onder panther moest ik echt moeite doen om te horen dat ie aanstond. Ik heb meerdere malen per ongeluk op de powerknop gedrukt om m aan te zetten (gelukkig restart ie dan niet gelijk). Nu is ‘stil’ al niet eens van toepassing, want hij maakt amper minder geluid dan m’n vorige PC.

Mijn PowerMac G5 bij 28.7º:
CPU A: 57.7º - 61º
CPU B: 54.7º
Memory Controller HeatSink: 73,5º - 75º!! Wat is dat voor ding dat het zo heet wordt? Voor het RAM geheugen?

Mijn G5 Dual 2.3GHz maakt met dit weer wat meer geluid. Zodra het warm is op de kamer lopen de ventilatoren wat vaker. Gelukkig maar, het zaakje wordt automatisch goed gekoeld. Verder is de G5 wel verassend fluisterstil. Geen piepjes en andere geluiden. Als ik langere tijd veel van het systeem vraag (zware Photoshop bewerkingen, veel bestanden tegelijk open, ondertussen grote bestanden tegelijk naar de printer sturen en een dvd'tje bakken) slaan de ventilatoren ook wel eens aan. Mijn G4 (oude 350MHz) die een paar meter verderop staat hoor ik eerder dan de G5 die op 30cm van me af staat. Ik heb geen vergelijking met Panther omdat het systeem met Tiger geleverd werd (zit nu op 10.4.1). Maar stiller dan dit kan ik me niet voorstellen. Vreemd dat de ene PM G5 er wel en de andere er geen last van heeft, ik lees idd wel vaker berichten dat mensen meer last van hun G5 geluid hebben.

Mijn powermac g5 2x2ghz werkt vandaag bij 32 graden fluisterstil. Alleen toen ik een batch aan het draaien was in photoshop om 500 stokfoto's te herberekenen, sloeg de ventilator ietsje op hol. maar nog steeds stiller dan de g4 die 3 buro's verder staat.

Mischien moet je eens kijken bij de energiebeheer.

[quote:f7757d3c9c="ivoss"]Als je Mac wilt 'temperaturen', download dan het gratis programmaatje [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994]Temperature Monitor[/url]. [/quote:f7757d3c9c] leuk progje

ben benieuwt of hij het straks weer zo warm krijgt.

hier ook herrie sinds de tiger. tot op heden heb ik nog weinig positiefs kunnen vinden voor mijzelf met de tiger. Dingen die niet meer opstarten na verloop van tijd.. . heb de 10.3 doos alvast voor de dag gehaald. heb het idee dat dat binnenkort gaat gebeuren.

op mijn iMac G4 geeft ie alleen de smart disk aan... 48 graden nu. het is wel warm in deze kamer nu :(

[quote:e2ded92566="Rini"]hier ook herrie sinds de tiger. tot op heden heb ik nog weinig positiefs kunnen vinden voor mijzelf met de tiger. Dingen die niet meer opstarten na verloop van tijd.. . heb de 10.3 doos alvast voor de dag gehaald. heb het idee dat dat binnenkort gaat gebeuren.[/quote:e2ded92566]

Zelfde overweging hier. Quicktime Pro 6 is verdwenen, en Logic 6.4.3 vertoond allemaal kuren sinds Tiger. NIet dat ze daar wat aan doen. Quicktime 7 Pro mag je weer lekker opnieuw kopen, en voor m’n Logic problemen raden ze me aan Logic op te waarden. Kost wel even 300euro, maar dat heeft elke student natuurlijk direct paraat.