Naar aanleiding van de recente nieuwssflits <Hoe Windows XP op je Intel-Mac te installeren> heb ik deze topic geopend. Mijn vraag is eigenlijk, waarom draait Windows XP wel op een Intel Mac, maar niet op een PPC Mac... Is het verschil in processor de enigste reden hiervoor?.. :?
ja..
[quote:e0e52be20f="HS-L"]ja..[/quote:e0e52be20f]
maar op een Processor staat toch niet Only Made for Mac of Only Made for Windows?
met andere woorden, ik zie de koppeling tussen processor (hardware) en besturingssysteem (software) niet…
Windows = X86 structuur, de Intel-Macs ook
G3,G4,G5 Macs = PowerPC structuur
oftewel de architectuur van de processor is anders... en bij een intel mac is dat gelijk aan een windows machine.
[quote:8feb7e3ca3="pietjepuk6546"]Windows = X86 structuur, de Intel-Macs ook
G3,G4,G5 Macs = PowerPC structuur[/quote:8feb7e3ca3]
ok op die manier… :lol:
Waarom vindt iedereen het een uitdaging om Windows XP op je mac te krijgen of je intel mac. Ik begrijp dat niet ;-)
Een Intel processor heeft heel andere instructies nodig dan een PPC processor. Die instructies worden gestuurd door het OS. De reden dat Mac OS X nu op een Intel processor werkt is dat ze het OS hebben uitgebreid/aangepast om instructies voor beide type processors te genereren. Windows XP daarentegen kent alleen maar instructies voor de Intel processor. Tenzij Microsoft natuurlijk in het geniep een PPC versie heeft ontwikkeld :sealed:
Dus ja, het verschil in processor is de enige (zonder st) reden hiervoor.
[quote:35cfb3e41a] Waarom vindt iedereen het een uitdaging om Windows XP op je mac te krijgen of je intel mac. Ik begrijp dat niet [/quote:35cfb3e41a]
ik ook niet, ik kijk wel link uit. ik heb mn mac niet in de laatste plaats om et os
steef
[quote:bae0736609="athens"]Waarom vindt iedereen het een uitdaging om Windows XP op je mac te krijgen of je intel mac. Ik begrijp dat niet ;-)[/quote:bae0736609] Ik ook niet :? :sealed:
handig voor spelletjes. Ik wil best een XP partitie op een macbook om bijvoorbeeld 'Oblivion' te kunnen spelen.
ik heb nu ook nog een vpc op mijn mac staan die ik eens per 3 maanden opstart voor 1 stom programmaatje. Maar ik denk dat iedereen wellicht excuses verzint, maar [i:5f8d60f96e]eigenlijk[/i:5f8d60f96e] alleen windows wilt voor de spelletjes.
Of misschien is er ook windows-only pr0n software, maar daatr heb ik geen verstand van
8) spelletjes...ik voel een slotje aankomen
:sealed:
[quote:9fc72b5bf4="athens"]Waarom vindt iedereen het een uitdaging om Windows XP op je mac te krijgen of je intel mac. Ik begrijp dat niet ;-)[/quote:9fc72b5bf4]
het is toch wel wat handiger als je het beste van both worlds hebt…
voor sommige dingen heb je weleens een windows pc nodig…
zou prettiger zijn als je dan op je mac ook even kan switchen naar windows…
Testing purposes.
Klanten werken met windhoos en bvb een cms werkt anders op win dan op mac
soms werken bepaalde zaken op internet niet op een mac. Ik doe mijn incasso's (postbank) op een windows van mijn zoon!! Dat werkt niet op een mac.
is het dan ook mogelijk om windows met een degelijke snelheid op mac te draaien? dat je zo'n venster hebt zoals nu met vpc?
De snelste manier is met [url=http://www.kberg.ch/q/]Q[/url], nog gratis ook. Virtual PC draait niet op een Intel-Mac, want dan zou er zo'n systeem zijn:
Windows: Intel-instructies
Virtual PC zet ze om naar PowerPC-instucties
en Rosetta zet ze terug om naar Intel…
Het is wachten op VMWare en co. dat ze hun virtualisatiesoftware ([b:6cb7ee5ce9]geen[/b:6cb7ee5ce9] emulatie) uitbrengen voor de Intel-Mac voor een goede snelheid. Q is namelijk gewoon té traag…
[quote:23b68ad683="athens"]Waarom vindt iedereen het een uitdaging om Windows XP op je mac te krijgen of je intel mac. Ik begrijp dat niet ;-)[/quote:23b68ad683] Het lijkt mij ideaal om bij het opstarten te kunnen kiezen tussen Win XP en Mac OS X. Wil ik chatten op msn of games spelen dan kies ik voor Win XP, Wil ik serieus aan het werk dan kies ik voor Mac OS X... ;-)
Ik zou het prima vinden, XP op m'n Macje. Kan ik nog meer audioprogramma's en plugins draaien.
[quote:92c09bedfd="Sybke"][quote:92c09bedfd="athens"]Waarom vindt iedereen het een uitdaging om Windows XP op je mac te krijgen of je intel mac. Ik begrijp dat niet ;-)[/quote:92c09bedfd] Het lijkt mij ideaal om bij het opstarten te kunnen kiezen tussen Win XP en Mac OS X. Wil ik chatten op msn of games spelen dan kies ik voor Win XP, Wil ik serieus aan het werk dan kies ik voor Mac OS X... ;-)[/quote:92c09bedfd]
& wat als je nu beiden wil doen?