Waarom zegt Mac dat ik harde schijf verwijderd heb?

Als ik met video montage bezig ben, drink ik bijv. tussendoor wel eens even koffie (een eindje bij mijn Macbook vandaan!!!!) . Na een minuut of tien als ik weer verder wil gaan, staat er een foutmelding op mijn scherm: dat ik mijn externe harde schijf zomaar verwijderd zou hebben. Dat is helemaal niet zo, want alles zit er gewoon in. Wel is het zo dat mijn My Book van het bureablad af is. Om verder te monteren, moet ik nu dus de aansluitingen er wel uittrekken en er weer insteken. Moet ik dan steeds als ik even stop alles afsluiten? Ik werk met een overigens fijne Western Digital My Book.

Is de schijf aangesloten via USB ? Dan kan het een stroom-probleem zijn. De USB poort levert maar net genoeg stroom namelijk, 1 kleine fluctuatie en de verbinding is weg... Aansluiten via FireWire kan dan een optie zijn.

Wellicht een kapotte kabel...? Of een brakke poort.

Ik ben maar een dom switchertje, maar ik heb alletwee de kabels erin zitten. Zowel de USB als de fire wire, Als ik de USB eruit haal, lukt het monteren niet, dan stopt het programma gelijk. Dat heb ik net geprobeerd. Moet ik dan eerst alles afsluiten en dan weer opnieuw opstarten met alleen de fire wire kabel erin?

Doe eens gek... probeer het. :wink:

[quote:9d9337238d="MacbookTo"]Moet ik dan eerst alles afsluiten en dan weer opnieuw opstarten met alleen de fire wire kabel erin?[/quote:9d9337238d] Je zult de schijf eerst via een “eject” moeten verwijderen van het bureaublad, voordat je de kabel of verwidjert of de schijf uitschakelt. Een “eject” doe je door het icon in de prullebak te plaatsen. (In OS X, zal het prullebak icon veranderen in een “Eject” symbool). Wanneer de schijf icoontje verdwijnt is het mogelijk de schijf volledig van de computer te verwijderen.

Zoals gezegd, had ik de firewire en de USB kabel erin zitten. Toen ik de USB kabel eruit trok ging het mis. Ik heb alles netjes afgesloten, weer opgestart en alleen de firewirekabel aangesloten en zowaar alles draait. Ondertussen hebben we de hond uitgelaten en inderdaad iMovie was niet uitgevallen en ik had geen foutmelding. Dan heeft het dus aan de USB kabel gelegen. Weer wat geleerd, unSOUND!!! Dat scheelt voortaan weer een kabeltje aansluiten en de video laadt nu ook veel sneller in.

Waaarom heb je en de Usb aangesloten en de Firewire volgens mij gaat dit nooit werken Het is toch of verbinden met Usb of met Firewire

[quote:49da83530e="snowman"]Waaarom heb je en de Usb aangesloten en de Firewire volgens mij gaat dit nooit werken Het is toch of verbinden met Usb of met Firewire[/quote:49da83530e]

Inderdaad, maar daarom is dit ook zo’n gaaf forum.
Als je dit soort fouten maakt, wordt je niet direkt afgestraft.

Zodoende leer je het in een prettige omgeving.
Gelukkig is het allemaal goed gegaan, want ik kan me ook voorstellen dat de mac aardig van slag kan raken!!

Zo sie je maar weer

[quote:d49f03d1e3="hobbes2210"][quote:d49f03d1e3="snowman"]Waaarom heb je en de Usb aangesloten en de Firewire volgens mij gaat dit nooit werken Het is toch of verbinden met Usb of met Firewire[/quote:d49f03d1e3]

Inderdaad, maar daarom is dit ook zo’n gaaf forum.
Als je dit soort fouten maakt, wordt je niet direkt afgestraft.

Zodoende leer je het in een prettige omgeving.
Gelukkig is het allemaal goed gegaan, want ik kan me ook voorstellen dat de mac aardig van slag kan raken!!

Zo sie je maar weer[/quote:d49f03d1e3]

Helemaal gelijk :smiley: :smiley:

@MacbookTo en andere lezers.

Ook ik heb een Western Digital externe HD My Book, 250 GB. Op zich een prima HD, alleen heb ik daar in het begin veel last mee gehad. Hij staat altijd aan, maar gaat automatisch sluimeren en is verbonden met FireWire 400. Als mijn iMac ging slapen en daarna wakker werd, dan knalde hij de externe HD eruit en kreeg ik een melding dat er een apparaat niet op juiste wijze was verwijderd. Om een lang verhaal kort te maken: het probleem is bij WD is bekend. In combinatie met Apple computers komt het voor.
Later heb ik de WD verbonden met USB 2 en dat ging wel goed. M’n nieuwe iMac heeft ook FireWire 800 en dat werkt ook goed, alleen is hij in het begin er toen 1x uit gegooid, daarna niet meer. Nogmaals, probleem is bekend bij WD, maar er komen blijkbaar te weinig klachten om er wat mee te kunnen doen.

Al enige maanden monteerde ik met zowel de USB kabel en de firewire 400 kabel aangesloten. Nu blijkt het dus een bestaand probleem te zijn. Het ging bij mij precies zoals mono1 beschreef. Nu heb ik hem alleen aan de firewirekabel hangen. Als hij nu weer de externe HD eruit gooit, zal ik hem maar met de USB poort verbinden. Wat ik dus wel geleerd heb van jullie, is dat de een of de andere kabel aangesloten moet zijn. Ik wil dit probleem best melden, maar waar moet je precies zijn. Dat is vaak weer een heel gezoek.

Bij de levering van je Western Digital Hard Disc heb je een papier gekregen over de support van Western Digital: "Important, Wichtig, Important, Technical Support". Daarop staat een persoonlijk servicenummer. In combinatie daarmee kan je gratis 3x bellen naar 0800-0224266.

Ik houd het probleem in de gaten en als het zich weer voordoet zal ik contact opnemen. Op het ogenblik gaat het goed. Ik ben net even weggeweest en ik had geen foutmelding. Ik heb een 500 GB schijf en hij is van het voorjaar 2007. Zou het probleem al verholpen zijn? Maar ik moet nog maar niet te vroeg juichen.

Bedankt, dit ga ik aanpassen.