Waarom ziet OS X een 200Gb HD als een 128 Gb?

Waarom ziet OS X een 200 Gb harddisk als een 128 Gb harddisk?

Weet dat er over hele grote HD’s is gesproken maar kon het niet zo gauw vinden :x

Gebruik 10.3.9
iMac G4 800Mhz

De HD zit in een externe kast via firewire

Is dat omdat ik een oud beestje heb dat niet verder kan kijken dan 128 Gb harddisks? :x

Dat is erg vreemd .

misschien ligt het aan de firewire chipset …

Ik herken het probleem als in dat in oudere mac’s de ide controller gewoonweg niet meer zagen dan 128 gb .

misschien heeft iemand anders een betere verklaring …

Ja de vraag is dus:

heb ik een oud beestje (een iMac G4 is toch geen bejaarde?..) of is de chipset van mijn externe firewire kastje de boosdoener?

de chipset van je FiWi kastje is de boosdoener.

[quote:5123858485="HS-L"]de chipset van je FiWi kastje is de boosdoener.[/quote:5123858485]

Zou je denken?
Hoe kan ik ‘zien’ of ik bij aankoop een heb met de goede chipset ?

Nou in ieder geval een antwoord wat niet vaag is! :slight_smile:

Heb je al geprobeert om de externe HD te formateren. Het kan namelijk ook zijn dat de formattering ervoor zorgt dat er een verkerde schijfgrootte wordt weergegeven

[quote:e319645e00="bassbug"][quote:e319645e00="HS-L"]de chipset van je FiWi kastje is de boosdoener.[/quote:e319645e00]

Zou je denken?
Hoe kan ik ‘zien’ of ik bij aankoop een heb met de goede chipset ?
[/quote:e319645e00]
Google.

Je moet een kastje hebben met 48-bit LBA support.

Die 128G zien is typisch een probleem wat optreed als je dit niet hebt, de IDE controller kan dan niet alle sectoren op de schijf adresseren, en gaat dan tot het maximale wat de controller aankan: 128Gbyte.

[quote:9c952c91ed="Petje"]Heb je al geprobeert om de externe HD te formateren. Het kan namelijk ook zijn dat de formattering ervoor zorgt dat er een verkerde schijfgrootte wordt weergegeven[/quote:9c952c91ed]

Nou zoals je ziet heeft dat geen effect. Ligt dus aan de ‘beperkte blik’ van de oude chipset van me exteren kast

[quote:5f43b75f69="Aaargh!"][Google.

Je moet een kastje hebben met 48-bit LBA support.

Die 128G zien is typisch een probleem wat optreed als je dit niet hebt, de IDE controller kan dan niet alle sectoren op de schijf adresseren, en gaat dan tot het maximale wat de controller aankan: 128Gbyte.[/quote:5f43b75f69]

Maar goed, ik wil dus een exteren kast hier in NL kopen. Liefst gewoon in de winkel ipv via een webshop. Kan ik gewoon van uitgaan dat alle externe kasten voorzien zijn van de 48-bits chips of kan je alsnog een oude kopen? Weten de winkeliers dat ook?