Waarom zou de HDD niet uitwisselbaar zijn met een SSD in de nieuwe iMac?

Het instapmodel van de nieuwe iMac wordt dus geleverd met een hdd.
Op ifixit is te zien dat deze uitwisselbaar is (niet zelf te doen maar een apr zou het kunnen).
Nu heb ik navraag gedaan bij een apr of de standaard hdd van het instapmodel iMac (achteraf, en door een apr) te vervangen zou zijn door een ssd, omdat deze dus verwijderbaar is en dezelfde inbouwmaten heeft.

Het antwoord op die vraag was nee, nu verbaasd me dat op zich niet, maar ik ben wel benieuwd naar de technische argumentatie. Die kreeg ik namelijk niet.

Iemand enig idee wat de technische reden is, of zou het kwestie van 'niet willen' zijn?
(Ik bedoel in deze geen fusion drive, maar een ssd)

Gr, Roy

De hdd is prima te verwiselen met een ssd
Echter is de hdd 3.5" en de ssd is 2.5", je zal dus een bracket nodig hebben om deze te verwisselen.
Qua interface hebben ze allebij een s-ata stekker.

[quote=madcat url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-zou-de-hdd-niet-uitwisselbaar-zijn-met-een-ssd-in-de-nieuwe-imac#post-2496274 time=1354728830]De hdd is prima te verwiselen met een ssd
Echter is de hdd 3.5" en de ssd is 2.5", je zal dus een bracket nodig hebben om deze te verwisselen.
Qua interface hebben ze allebij een s-ata stekker.[/quote]
De nieuwe iMac is voorzien van een 2,5" hdd...
Volgens jou zou het dus wel moeten kunnen?

Het kan wel, maar dan wel met (heel) veel moeite. Door de wijze waarop het scherm nu is bevestigd wordt alles een stuk moeilijker gemaakt.

[quote=rbrch url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-zou-de-hdd-niet-uitwisselbaar-zijn-met-een-ssd-in-de-nieuwe-imac#post-2496265 time=1354728347]Het antwoord op die vraag was nee, nu verbaast me dat op zich niet, maar ik ben wel benieuwd naar de technische argumentatie. Die kreeg ik namelijk niet.[/quote]

Die is er niet. Er zit inderdaad een [url=http://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2544+Teardown/11936/2]standaard 2.5" HDD[/url] in.

De gelijmde constructie is wat dat betreft echt een nadeel, maar goed, als het kan, waarom zouden ze het dan niet willen uitvoeren?
Of zou het gewoon 'nee' zijn omdat men nog geen ervaring heeft met de nieuwe machine, en men dit eerst even wil aanzien?

Het is een 'nee' om dat Apple de status nog op 'nee' heeft staan. Een APR, AASP, APSP enz. gaan echt niet een Mac open maken als Apple nog niet gezegd heeft dat dat mag, kan en hoe. Ze gaan niet zelf bedenken hoe ze iets open maken, repareren/upgraden, dicht maken etc. Daar zijn gewoon service trainingen voor, met manuals en standaardprocedures.

Boeie , als je genoeg € op tafel legt zullen ze dit wel voor je doen.
De garantie erna is iets anders.

Hier een filmpje van het uit elkaar halen.

Afgezien van het scherm lijkt het eenvoudiger om de schijf te wisselen

Een andere optie is een [url=http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10599]externe SSD[/url] via thunderbolt.

Imac 21,5 heeft inderdaad een 2,5" HDD.

De 27" krijgt denk ik wel een 3,5" HDD aangezien die de optie 3TB Fusion Drive heeft, en dat in 2,5" echt (nog) niet mogelijk is.

@johnkeates Dat begrijp ik, maar even een tijdje vooruit gedacht wanneer reparatiecentra weten hoe ze met de nieuwe iMac om moeten gaan...

@Soulshaker Tja, na verloop van garantie wellicht, maar als het zo lastig te doen is en de uren gaan tikken om zoiets omgebouwd te krijgen dan kon het nog wel eens (te) prijzig worden...
Extern via thunderbolt, tja zou kunnen kunnen maar dan is het alleen voor data en niet voor het systeem...

Het is ook niet iets wat ik nu zou willen doen hoor, maar omdat het instapmodel nauwelijks upgradable is zit ik wat mogelijkheden uit te zoeken die in de toekomst misschien wenselijk zijn.

Bedankt voor de reacties!

Gr, Roy

In plaats van vervangen van de 2.5" HD zou je ook een derde partij SSD disk (die lijkt vast op de modules uit de MacBook Air) kunnen plaatsen als je later wilt upgraden.
Ik vermoed dat het slot er wel is, maar als je geen fusion drive optie neemt dat het slot leeg blijft.
iFixit weet dat waarschijnlijk beter.
En over een tijdje zullen er ook wel grotere 2.5" disken komen vermoed ik...

Je kunt natuurlijk gerust de harde schijf vervangen door een SSD. In de nieuwe Macs kun je echter een SSD en een harde schijf tegelijk plaatsen en deze dan met Fusion Drive gebruiken als een snelle, grote schijf. Hiervoor is een tweede aansluiting nodig in de Mac en een speciale SSD die op die aansluiting past. De aansluiting zit niet in je Mac als je hem zonder SSD bestelt, de connector is er niet op gesoldeerd.

[quote=rbrch url=http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-zou-de-hdd-niet-uitwisselbaar-zijn-met-een-ssd-in-de-nieuwe-imac#post-2496402 time=1354738205]@johnkeates Dat begrijp ik, maar even een tijdje vooruit gedacht wanneer reparatiecentra weten hoe ze met de nieuwe iMac om moeten gaan...

@Soulshaker Tja, na verloop van garantie wellicht, maar als het zo lastig te doen is en de uren gaan tikken om zoiets omgebouwd te krijgen dan kon het nog wel eens (te) prijzig worden...

Extern via thunderbolt, tja zou kunnen kunnen maar dan is het alleen voor data en niet voor het systeem...

Het is ook niet iets wat ik nu zou willen doen hoor, maar omdat het instapmodel nauwelijks upgradable is zit ik wat mogelijkheden uit te zoeken die in de toekomst misschien wenselijk zijn.

Bedankt voor de reacties!

Gr, Roy[/quote]

Je kan een externe thunderbolt SSD als bootdrive gebruiken.