Waarom zou een doorgewinterde Windows user switchen?

Ik ben benieuwd of jullie mij interessante punten kunnen noemen waarom een doorgewinterde Windows user zou moeten switchen. Ik zit een beetje tegen de aanschaf van een iMac 20" aan te hikken, ben vanmiddag weer in een Apple store geweest en ik vind ze eeerg mooi. Het enige probleem is dat ik voor mijzelf niet echt steekhoudende argumenten kan bedenken om een Mac te nemen (behalve dan dat het er allemaal erg mooi uitziet).

Een argument als “er zijn geen virussen voor Mac” boeit mij niet zoveel, ik als doorgewinterde Windows user heb toch geen last van virussen. Ook heb ik sinds Windows XP nooit meer last gehad van crashes/BSOD’s. Daarnaast zal gamen ook nooit hetzelfde zijn als op de PC (alhoewel ik niet echt een die-hard gamer ben, maar ik mag graag zo nu en dan eens een online shooter doen). Als ik op deze manier ga redeneren betaal je toch wel een stevige meerprijs voor slechts een wat mooier uitziende PC.

Kortom, de aantrekkingskracht is er, het laatste zetje mist alleen.

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?

[quote:d4bc6af90f="wdv"]Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?[/quote:d4bc6af90f] iLife.

Maar verder, het is gewoon een computer, maar dan zonder Windows. En niemand moet jou overhalen, je kiest er zelf voor, of niet, want diegene die jou overhaalt betaald hem immers niet, dus zo’n aankoop moet jouw eigen keuze zijn.

Uiteraard. Het probleem is dat ik aan de ene kant heel graag een iMac wil, alleen aan de andere kant als ik heel nuchter ga redeneren me afvraag wat de voordelen voor me zijn.

Even vooropgesteld, je *moet* niks! Als je prima tevreden bent met je Windows XP bakkie, en je bent zoals je zegt helemaal thuis daarin,en je wilt regelmatig allerlei shoot 'm ups spelen, vooral blijven gebruiken. Ik gebruik mijn PC ook nog steeds, al wordt het wel steeds minder :-)

Als je even wat verder kijkt in dit switchers deel van MacOSX zul je veel argumenten tegenkomen, die ga ik niet allemaal herhalen, kijk maar eens rond. Als die argumenten voor jou niet relevant zijn moet je geen Mac kopen, zonde van het geld.

Volgens mij is de belangrijkste factor het gevoel dat je erbij hebt. Klinkt wat vreemd om een positief of negatief gevoel te hebben bij een computer, maar ik heb zelf gemerkt (ik ben verleden week geswitched naar een Mac Mini) dat dit toch wel een belangrijke factor was om te kiezen voor een Apple. Heb er zelf wel een tijdje over gedaan om de keus te maken en mijzelf eerst wat meer verdiept in het Apple-wereldje, o.a. door dit forum te volgen. En toen op een gegeven moment de stap gezet. En eerlijk is eerlijk: ik heb er absoluut geen spijt van!

Kortom, argumenten voor en tegen een Apple of Windows zullen er altijd zijn. Als je een beetje verstand hebt van computers en je even verdiept in de Apple, dan kom je zelf gauw tot een weloverwogen afweging. En het is niet erg om daar je ‘gevoel’ een belangrijke rol bij te laten spelen, ook als is het ‘maar’ een stukje electronica en software …

Succes met de afweging!

p.s. ik ga ervan uit dat de meer doorgewinterde Apple gebruikers je voldoende ‘harde’ argumenten zullen geven om te kiezen voor een iMac. Ik als recente switcher waag mij daar nog even niet aan.

Je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste die een draadje start over dit onderwerp. Van mij hoef je helemaal niet over te stappen. Liever niet zelfs. Er is geen enkele belangwekkende reden waarom je Windows vaarwel moet zeggen en je geld in een nieuwe hobby storten. Net zo min als een kippenfokker overtuigd moet worden om over te stappen op geiten omdat daar geen virussen voor zijn geschreven...

Dus hierbij een tegenvraag: waarom zou ik niet overstappen op Windows XP?

De voordelen van een Mac zijn vooral het gemak op gebied van multimedia, dus het zelf monteren van video, en het maken van DVD's, en meer van dat moois. iLife speelt daar een grote rol in, het is een pakket voor alles wat met audio en video te maken heeft.

Een Mac kan dat werk dus bijvoorbeeld mooi opknappen, en terwijl kun je lekker gamen op je PC…

[quote:9765f3f0b7="Deskman"]Dus hierbij een tegenvraag: waarom zou ik niet overstappen op Windows XP?[/quote:9765f3f0b7]

Die vraag heb ik mijzelf ook gesteld. Het enige dat ik kan bedenken is dat het er minder gelikt uitziet en dat er meer aanbod van software is. Wat mij aantrekt is dat als ik een Apple store binnenloop ik direct het gevoel heb dat ik met goed spul te maken heb.

Ter verduidelijking; ik heb de vraag misschien verkeerd gesteld, uiteraard moet ik niet switchen, maar ik heb graag nog wat argumenten voor mezelf die mijn gevoel rechtvaardigen :slight_smile: (het zou fijn zijn als je nog steeds blij bent met je Mac als de wow-factor van het design een beetje uitgewerkt is :))

Het is moeilijk te zeggen wat voor jou het argument is.

Kan je alleen vertellen waarom ik nu een mac heb.

Ik ben dus software developer, op dit moment Java. Maar ik probeer ook graag dingen uit. Zat altijd al een beetje tegen unix aan te hikken. Maar vond het toch nog wat te onpraktisch om daarop te gaan draaien. 't Is namelijk een beetje beperkend omdat de overdracht van MS Office docjes toch wat beperkend is dan. Ok er is Open Office, maar zaligmakend heb ik het nog niet kunnen vinden.

Door een geinige link van een bekende (www.microsoft.com/mac) er achter gekomen dat er blijkbaar ook Office voor Mac is. En het zag er nog is ontzettend strak uit. Access gebruikte ik toch al nooit. Dus ik had wat betreft software geen beperkingen meer om een Mac te nemen. Ik wist al wel iets van de FreeBSD laag die samen met Aqua en Mach de basis van OSX vormen. Maar nu toch is wat verder gaan kijken. Toevallig had ik op dat moment ook een boek in mijn tas zitten wat ik eens snel door moest nemen om er een waarde oordeel over te vellen. Boek van Wrox: Beginning Unix. In dat boek wordt een overview gegeven van Unix en daarbij aangegeven wat de verschillen zijn tussen “regulier” Unix tegenover Windows en OSX. Er werd dus vrij aardig, doch beknopt, aangegeven welke voordelen/nadelen de OSX Unix wereld had ten opzichte van de echte Unix varianten. Verder werden er opvallend veel OSX screens gebruikt in het boek.

Gewapend met voldoende vertrouwen in de kwaliteit en werking van OSX was de keus niet moeilijk. Zeker niet toen ik in een Apple Store was wezen kijken.

En nu zit ik in de avond uurtjes dus af en toe een beetje Objective-C te klooien. :smiley: Kan soms raar gaan.

[quote:39c3ac812a=“wdv”][quote:39c3ac812a=“Deskman”]Dus hierbij een tegenvraag: waarom zou ik niet overstappen op Windows XP?[/quote:39c3ac812a]

Die vraag heb ik mijzelf ook gesteld. Het enige dat ik kan bedenken is dat het er minder gelikt uitziet en dat er meer aanbod van software is. Wat mij aantrekt is dat als ik een Apple store binnenloop ik direct het gevoel heb dat ik met goed spul te maken heb.

Ter verduidelijking; ik heb de vraag misschien verkeerd gesteld, uiteraard moet ik niet switchen, maar ik heb graag nog wat argumenten voor mezelf die mijn gevoel rechtvaardigen :)[/quote:39c3ac812a]

Voor mij: Windows XP heeft niet de low level text based configureerbaarheid van Unix/OSX. Door die lowlevel inzage heb ik zelf het gevoel nog enigzins de touwtjes in handen te hebben. Je kan veel doen op een Windows machine vanaf de command shell. Maar je bent afhankelijk van tooltjes en niet van iedere willekeurige text editor zoals op Unix achtige systemen.

[quote:adcff11f04="Deskman"] waarom zou ik niet overstappen op Windows XP?[/quote:adcff11f04] Mond spoelen met water en zeep Desk!

@wdv, zoals uit de reacties al blijkt hoef je helemaal niets. Gewoon doen wat je prettig lijkt. Maar misschien wil je weer eens iets anders, een beetje vernieuwing en verandering in je computerleven. Beetje uitdaging en misschien verrast worden. Niet alleen kicken op het design van de hardware maar ook op een heel besturingssysteem. Iets nieuws en anders onder de zon waar je even aan moet wennen. Waarbij je je Windows-gewoonten kunt vergeten en onbevangen mee mag beginnen. Om na verloop van de tijd wellicht te concluderen dat je bepaalde dingen niet kan met een Mac (zoals… ehhh… en… ehhh…) maar waar je wel heel erg plezierig mee kunt werken. Stabiel, makkelijk (ook met installeren en aanpassen, vaak eenvoudig zelf op te lossen) en een dijk van een helpdesk (MacOSX.nl!). Dat je gewoon meer plezier hebt aan je computer.
Tuurlijk heb je als doorgewinterde XP-gebruiker geen last van spywire en virussen. Waarschijnlijk moet je daar wel wat voor doen. Ik niet :wink:

PS: die ‘wow’ factor is er bij mij nog altijd. En ik gebruik al een paar jaar een Mac. [b:adcff11f04]WOW!’[/b:adcff11f04] 8)

Alles aan een Mac is prettiger, niet alleen het uiterlijk. Mac OS X is een wereld van verschil vergeleken met XP, niet alleen omdat er geen malware is of omdat het gelikter is, het is de hele ervaring van het gebruiken van zo'n machine die het bij mij doet.

Als je twijfelt, koop dan voor €500 een Mac mini en ga er lekker mee spelen op je eigen keyboard/display/mouse. Scheelt je een hoop poen en je kan dan echt relaxed Mac OS X gebruiken. Valt het dan nog tegen, verkoop je hem weer voor €400 en heeft het je maar €100 gekost die paar maanden proberenl.

Geef ik die 500 op dit moment liever uit aan een XBox 360 inclusief volledige accesoires verzameling, PGR 3 en nog een paar laung titels. I know, ook van "The Evil Empire" (volgens sommigen), maar HDTV all the way. Nu nog een vette HD televisie kopen, JVC heeft mooie.

Damn… ergens halverwege ben ik dan allang door mijn geld heen.

Een doorgewinterde Windonees is misschien ook ongevoelig voor mijn argument, maar toch: [b:8a09a6dc80]gebruiksgemak en logica[/b:8a09a6dc80]. Dat was voor mij namelijk de wow-factor (en de geinige kleurtjes) van de iMac II grape, natuurlijk).

Wat ik vaak zeg: Op mijn werk zijn er 16 systeembeheerders om mijn computer aan de gang te houden, thuis doe ik het zelf (en thuis lukt het wèl).

Inmiddels ben ik niet meer zo ‘bang’ van windows-computers, maar ik heb me altijd wezenloos geërgerd aan de tientallen stappen om iets werkend te krijgen en de constante stroom van foutmeldingen. Nog steeds trouwens. Mijn ouders bellen me voor elk wissewasje en voordat ik toe ben aan het oplossen van dat probleempje, moet ik me door een waslijst van andere fouten werken: printer kwijt, virus-updates, instellingen van provider opnieuw invoeren…

Windows is gewoon niet gemaakt voor gewone consumenten.

[quote:8a09a6dc80=“wdv”]Als ik op deze manier ga redeneren betaal je toch wel een stevige meerprijs voor slechts een wat mooier uitziende PC.[/quote:8a09a6dc80] Je blijft natuurlijk met een lelijke beige bak zitten, maar enkel en alleen design is een mager argument om te switchen, lijkt me.

Hoe vaak heb je al gehad terwijl je met je Mac bezig bent dat je dacht: "Dat ze daar aan gedacht hebben? Damn!!"

Mijn grootste WIndows irritatie… Iedere applicatie vind zichzelf belangrijk genoeg om op de voorgrond te springen op Windows. Ben je net effe een stukje blind aan het tiepen. Kan best naar zijn in combinatie met keyboard shortcuts/accelerators.

Of het feit dat wanneer je de muis cursor in de aller onderste meest linkse pixel op je scherm zet. Je Start menu het gewoon NIET doet. (Althans, laatste keer dat ik het expliciet geprobeerd heb.)

Over die problemen met windows gesproken, Ik stoart nu weer mijn PC op en wil MSN open maar dan geeft weer eens een foutmelding (net nu ik hem echt nodig heb :x ). En dan stuurt MSN mee naar de een of andere helpdesk en dan moet ik mij door een heel stappenplan lootsen en dan gaat het nog fout ook. Ik ben maar gestopt met de poging MSN weer opgang te krijgen.

Ik zie dat je [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=51004]al langer twijfelt[/url]. Gezien je beroep zou ik zeggen: of je nou een mac koopt of niet, gooi je PC in ieder geval niet weg.

Volg anders de ervaringen van je toekomstige studiegenoot:
*** LIVE! LIVE! LIVE! *** (de macmini ruikt nog naar piepschuim)

Wat je ook niet mag vergeten is Exposé.. Wat een fantastisch iets! Ik zou echt niet meer zonder kunnen..

Ik denk dat ik er wel uit ben. De grootste show-stopper is eigenlijk "stel dat ik Windows nog nodig heb", dus het is waarschijnlijk het slimst om gewoon een Windows bak ernaast te houden. Betekent dus wel dat ik een groter bureau moet hebben :)

Ga eens na waar je Windows per se voor nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld eens op www.versiontracker.com om te ontdekken welke software er voor de Mac is en welke niet. Want uiteindelijk draait het bij veel mensen daar om. Wat kan ik draaien en wat niet meer? Het grote voordel van de vrije markteconomie (ik zal maar even niet beginnen over alle nadelen...) is dat je als consument alle keus van de wereld hebt. Dus ook de keus in welke computer jij wilt kopen. De reden dat ik een Mac heb, is dat ik het ding voor de volle honderd procent vertrouw. Ik sleep m'n iBook werkelijk overal mee naartoe. Hup, in de rugzak, podium op, podium af, trein in, naar vrienden en hij doet het altijd en zonder veel onderhoud! Ik heb natuurlijk wel een backup, je weet maar nooit, maar dat ding gaat maar door, zonder allerlei programmaatjes om de boel op orde te houden. Verder vind ik XP werkelijk volkomen ruk waar het gaat om de logica. Alles gaat net ff anders dan dat ik het wil. Maar ja, andere mensen werken weer fantastisch met XP. Het is maar net wat je beter ligt.

waarom een imac 20 inch? omdat je een grote computer hebt die klein is en weinig lawaai maakt in vergelijking van andere computers. kijk als je geen windows only software nodig hebt en het geld hebt is de stap erg makkelijk te maken, anders is een mini een goede oplossing. met een swicht kastje deel je de monitor, de keyboard en de muis.

daan.