Waarom?

Hay, ik ben hier nieuw, ik werk nog steeds met windhoos, mijn vader dan, ik woon nog thuis en ik heb )nog) geen eigen computer. Na de zomer wil ik een eigen computer gaan kopen. Al een jaar lang bezoek ik trouw elke dag de site van apple om - mijn toetsenbord al onderkwijlend - de fantastische macs te bekijken. Ik werk veel met grafische programma's en ik ben veeleisend. Mijn vader echter, wil maar niet aan een mac, ook geen macje mini voor erbij om het uit te proberen. We hebben thuis 3 computers en een laptop, en hij wil er maar niet aan geloven om een mac te kopen, maarja, dat terzijde, ik dwaal af. Ik ben dus op zoek naar een computer, het aller allerliefste natuurlijk een mac, maar die zijn zo duur. Als ik een mac koop, wil ik wel een imac ofzo. WAAROM zou ik al dat geld uitgeven aan een mac, terwijl ik voor hetzelfde geld de allerbeste pentium of amd zou kunnen kopen die er bestaat? Voor een Windows pc kun je van alles downloaden, allerlei handige programmaatjes, die je gewoon niet voor de mac hebt.

help me out pleas…

:apple: Matt-le-Boss :apple:

waarom je een mac zou kopen? Omdat het gewoon super werkt. Neem je vader eens mee naar een apple store. Dan merkt hij zelf wel hoe verdomd goed het werkt :) En wat die porgrammaatjes betreft..die heb je voor je mac ook hoor! Ik ben nu ongeveer 3 maanden geswitched en mis nog niks van windows. Dat zal wel zo blijven ook! :D Succes...en kijk ook eens op www.tweedehandsmac.nl

Beide platformen hebben natuurlijk zo hun voor en na delen en een Mac is niet altijd zo vreselijk 'duur' als het lijkt. Als je het goed gaat uitpluizen en je vergelijkt Apple computers met die van andere fabrikanten zul je zien dat het niet eens zo gek veel uitmaakt. Ik heb zelf een G4 iBook van een jaar oud en een PowerMac G5 en sinds een half jaar een Dell die mij zo'n 650 euro heeft gekost. Het is niet dat hij niet fijn werkt maar zelfs met games is hij niet eens veel sneller dan mijn G4 iBook terwijl hij een 64mb grafische kaart heeft.

Om een lang verhaal langer te maken, Apple lijkt vaak duurder en minder snel dan andere fabrikanten maar dit is lang niet altijd waar. Apple heeft namelijk op hun website altijd de prijzen inclusief BTW en andere sites vaak niet ook doet Apple niet aan gedeeld VRAM of Grafische chipsets wat Dell bijvoorbeeld wel doet en daardoor doet zoals in mijn voorbeeld een 32mb video kaart van Apple voor vele taken niet onder aan een 64mb video kaart van Dell.

Zo zijn er bij Apple allemaal kleine dingentjes waar de gemiddelde consument vaak overheen kijkt (behalve de prijs). Denk maar aan de Mhz myth.

[quote:74bf2395a0]WAAROM zou ik al dat geld uitgeven aan een mac, terwijl ik voor hetzelfde geld de allerbeste pentium of amd zou kunnen kopen die er bestaat?[/quote:74bf2395a0] Waarom zou ik al dat geld uitgeven aan een BMW, terwijl ik voor hetzelfde geld de allerbeste Golf zou kunnen kopen die er bestaat? [quote:74bf2395a0]Voor een Windows pc kun je van alles downloaden, allerlei handige programmaatjes, die je gewoon niet voor de mac hebt. [/quote:74bf2395a0] Nee hoor, voor de Mac heb je ook handige programmaatjes. Heb je wel eens gezocht dan? En het grote voordeel bij de Mac is natuurlijk dat je geen risico loopt per ongeluk een "verkeerd" bestandje te downloaden zoals een virus of spyware ofzoiets.

Zelf ben ik op de “natuurlijke” manier geswitcht; ik werd op een dag echt gek van Windows (liep meerdere malen per dag vast, virusscanners, spyware, niet-intuïtieve software, noem het maar op) dat ik besloot m’n PC weg te doen en een Mac te halen. Tot de dag van vandaag geen spijt…

Trouwens. Hoor jij ooit iemand zeggen “Koop een PC, die werken zo fijn!”? Ik niet, ik hoor wel heel vaak “Heb jij ook een Mac? Die werken zo fijn he!”. Er bestaat ook niet zoiets als www.windowsxp.nl.

voor handige programmatjes: [url]www.versiontracker.com/macosx/[/url]

Voor de Mac heb je ook heel veel programma's. Niet dat je ze allemaal gebruikt, maar er is echt HEEEEL veel. Natuurlijk koop je de licenties eerlijk, maar mocht je iets eerst willen proberen dan vind je zo'n beetje alles wat je zoekt op peer-to-peer programma's als Limewire. Standaard zit er natuurlijk al iLife bij en ook in Tiger zit al heel veel moois. Maar ook de programma's van Adobe en Macromedia zijn er voor de Mac. En uiteraard Microsoft Office, MSN messenger, Skype, Firefox en tientallen games (al zit je voor games echt veel beter met een PC)

Een iMac is zeker niet goedkoop. Maar je koopt voor dat geld wel een topproduct. Geen gedoe meer met het zoeken van de juiste drivers, kiezen uit honderden configuraties die allemaal net niet perfect zijn, weinig kans op problemen. Voor 1300-1500 koop je een heel mooie iMac waar je jaren mee vooruit kan. En mocht je hem na een paar jaar willen verkopen, dan kun je erop rekenen dat je ongeveer het dubbele terugkrijg van wat je van een ‘normale’ PC zou terugkrijgen. Kijk maar eens op marktplaats naar tweedehandsprijzen. Je schrijft dus veel minder snel af.
Verder kun je zeker zijn van perfecte vormgeving. De enige PC’s die qua vormgeving in de buurt komen (Sony vaio) zijn ook niet echt goedkoop.

Ik schat dat van de honderd ‘switchers’ er meer dan 90 heel tevreden zijn met hun Apple. Misschien een enkeling die ‘niet kan wennen’. Maar die hebben het vast binnen een uur opgegeven want os-X is echt heel eenvoudig.

Mocht je een keer uitgebreid met een iMac willen spelen dan is er vast wel iemand bij jou in de buurt waar je welkom bent.

Een ander idee is hetvolgende:
Koop een iMac G4 voor 700-900 euro en probeer alles uitgebreid uit. Mocht het je niet bevallen of als je toch liever een iMac G5 hebt, dan kun je de G4 zeker voor 600-750 weer verkopen.

en zelfs het basis model van de net uitgebrachte iMac G5 verslaat met gemak de gemiddelde aldi computer ofzoiets dergelijkt. Zeker met die nieuwe 128mb 9600 XT d'rin. En vergeet het scherm niet. Ook die is vaak vele malen scherper en beter dan zo'n standaard TFT'tje.

Een Apple Macintosh computer verschilt enorm van computers waarop Windows draait. Het zou teveel zijn om op te noemen, ik neem een paar zeer belangrijk zaken eruit:

• Apple’s besturingssysteem draait als een ‘sausje’ op UNIX. Dit UNIX is een besturingssysteem dat oorspronkelijk ontworpen is om te draaien in zeer grote netwerken. Het systeem is zeer stabiel en zéér veilig (en dat komt weer omdat het is ontworpen voor die grote netwerken… windows en DOS zijn ontworpen voor ‘standalone’ machines. Dat is ook de reden waarom Windows zo gemakkelijk te kraken is door virussen). Zo kan ik je melden dat er op de dag van vandaag géén virussen voor Apple Computers (die OSX draaien) zijn en ook Spyware dat hebben wij Maccers nog nooit gezien. Een Macintosh Computer valt niet zo gemakkelijk te kraken. Ik heb bijvoorbeeld géén virusscanner geinstalleerd en ook mijn firewall staat niet aan. (zit toch achter een router maar ook dat maakt niet veel uit voor de Mac).

• Apple Computers zijn het meest vriendelijkst qua gebruikerservaring en User Interface op de wereld. Sinds Apple de ‘macintosh’ lanceerde in 1984 heeft ze altijd een zeer consequent beleid gevoerd op het gebied van bijvoorbeeld de GUI. Programmamakers die software ontwikkelden voor Apple moesten zich houden aan de GUI opzet van Apple.
    De ervaring van een Apple computer is anders dan van Windows XP. Ik garandeer je dat als jouw vader tien minuten speelt op een Mac dat hij nooit meer iets anders wil.

• Apple Computers zien er gewoon goed uit…

• Een Apple Computer heeft een veel langere houdbaarheid. Ik schrijf dit bericht op een G4 733 Mhz / 640 Mb RAM en die doet het nog prima! Ook qua snelheid. En ik maak zeer intensief gebruik van Photoshop, Illustrator, Indesign, Flash en Dreamweaver.

• Apple-gebruikers zijn automatisch cool :wink:

De uitwisselbaarheid tussen Windows en Macosx is uitstekend. De overgrote meerderheid van software die te krijgen is voor de PC is ook voor de Mac verkrijgbaar. Microsoft Office is bijvoorbeeld verkrijgbaar voor de Mac. Deze versie is overigens meer up-to-date dan de Windows versie.
Als je een PC winkel binnenloopt zul je bar weinig Mac-software tegenkomen… maar kijk nu eens heel kritisch naar al die software in de rekken… 90% is gewoon rotzooi.
Wanneer een softwareproduct van de PC niet verkrijgbaar is voor de Mac dan zijn er vast andere programmaatjes van andere fabrikanten die exact hetzelfde doen, maar een andere naam hebben.

Ik kan nog wel even doorgaan… er zijn gewoon teveel argumenten om die PC als aquarium te doen gebruiken… maar ook hierin zal de Mac beter zijn. :lol:

Maar noem eens dingen waarvan je denkt dat ze er niet zijn voor de mac> Behalve games dan. Er is meer dan jij mss denkt hoor!

OOOW jullie zijn echt geweldig! Ik prijs jullie om jullie goede tips, er wordt veel duidelijk...

anyway… programmaatjes waarvan ik denk dat ze er niet zijn voor de mac:

kleine dingetjes als:

[list:e23fa268b9]deamon tools (virtuele cd/dvd-rom schijf maken)
torrent-tools?
games (niet dat ik veel game)
allerlei kleine dingetjes, bijvoorbeeld om muziek om te zetten in ander formaat, dingen als dvd-shrink[/list:u:e23fa268b9]

en het volgende:

ik werk met photoshop, flash, illustrator enz…
ik ben 16 en heb geen geld om dat allemaal aan te schaffen dus ik gebruik illegale versies :oops: hoe vaak kom je die tegen op internet voor mac?

nouja,… ik zal eens zoeken naar een tweedehandsje, om het uit te proberen…
stel nou dat ik een tweedehandsje koop, wat zouden jullie me dan adviseren? Waar moet ik op letten en dergelijke?

De applicaties die jij opnoemt daar zijn ook Mac alternatieven voor. Daarvoor kunnen anderen je hiermee verder helpen.

Tja, het feit dat je 16 bent is praat illegaal gebruik van software natuurlijk niet goed. Maar dan gaan we weer een hele andere discusie krijgen hier. Feit is wel dat jij als student software voor ZEER gereduceerde prijzen kan krijgen met studentenkorting… en dat geldt ook voor Mac’s!

Heb je al eens gekeken naar de Mac mini? Dat lijkt me wel een machientje voor jou… als je meer wil ga dan voor een iMac. Deze zomer even keihard werken en je bent al een aardig eind op weg.
Kijk ook eens naar het iLife en iWorks-pakket van Apple, zeer goede software.

ja, daar heb je gelijk in, maar waarmee ben ik beter weg: een mac mini of een tweedehands imac?

ik denk zelf toch met een mac mini, dan heb ik ook meteen ilife en de nieuwste mac os erbij…

heb ik dat goed of?

[quote:b1937ea681="Matt-le-Boss"] anyway... programmaatjes waarvan ik denk dat ze er niet zijn voor de mac:

kleine dingetjes als:

[list:b1937ea681]deamon tools (virtuele cd/dvd-rom schijf maken)
torrent-tools?
games (niet dat ik veel game)
allerlei kleine dingetjes, bijvoorbeeld om muziek om te zetten in ander formaat, dingen als dvd-shrink[/list:u:b1937ea681]

en het volgende:

ik werk met photoshop, flash, illustrator enz…
ik ben 16 en heb geen geld om dat allemaal aan te schaffen dus ik gebruik illegale versies :oops: hoe vaak kom je die tegen op internet voor mac?

[/quote:b1937ea681]

ik heb al deze programma’s (muv deamon tools omdat het mounten van images standaard zit ingebouwd in osx). Houd er wel rekening mee dat er niet heel veel games zijn voor de mac en als ze er zijn draaien ze niet even lekker (doom3 bijvoorbeeld). Vertellen hoe je aan illegale software komt mag niet hier, maar kijk maar eens rond op internet, er zijn genoeg forums waar ze dat wel doen.

ok,.. dankjewel...

ennuh nog wat…

mensen die ene mac mini hebben, zijn die er tevreden over? Gaattie snel genoeg? Hoeveel intern geheugen en wat voor processor raden jullie aan als ik mac eerst wil proberen?

[quote:01c79910c1="Matt-le-Boss"]ja, daar heb je gelijk in, maar waarmee ben ik beter weg: een mac mini of een tweedehands imac?

ik denk zelf toch met een mac mini, dan heb ik ook meteen ilife en de nieuwste mac os erbij…

heb ik dat goed of?[/quote:01c79910c1]

Ik denk het ook. De Mac mini is een nieuwe machine, weliswaar niet met een G5 processor aan boord, maar zeker geen afvallige Mac. Je zal menig PC in het stof laten bijten met een Mac mini.

Ik raad je aan deze zomer gewoon te gaan werken. Vergeet dan heel even de vraag ‘welke Mac’ maar zorg dat je lekker wat centjes verdient. Aan het einde van de vakantie koop je gewoon de mac die past in je budget.

[quote:c8ebc2d992="Matt-le-Boss"]ok,.. dankjewel...

ennuh nog wat…

mensen die ene mac mini hebben, zijn die er tevreden over? Gaattie snel genoeg? Hoeveel intern geheugen en wat voor processor raden jullie aan als ik mac eerst wil proberen?[/quote:c8ebc2d992]

Ik ben er zeer tevreden over, ik soms het idee dat ie sneller is dan een3,2 ghz systeem waar ik wel eens op werk (maar ik denk niet dat ik helemaal objectief kijk aangezien daar de troep van 5 man op staat en ik die mini alleen gebruik). Als je wil proberen zou ik het 1,25 ghz model doen met 512mb ram (dat moet je doen ongeacht je processor als je osx gebruikt). Maar het is verstandiger om flink te werken van de zomer en dan misschien een iets betere mac te nemen (de mini is zeker niet slecht, maar een imac is toch net iets beter).

mijn dank is groot...!

ik ga sowieso in de vakantie hard werken,… heb me al bij verschijdene dingen ingeschreven enzo… dat moet wel lukken…

op naar september,… op naar een mac… :mrgreen:

Over gebruiksgemak van een Mac gesproken, ik zal je er een voorbeeld van geven. Kennissen van me zijn in februari getrouwd en hadden van hun bruiloft een video gemaakt. Maar op hun windows Pc staat standaard alleen moviemaker en dat is en rampenprogramma. Een ander programma om van hun film een DVD te maken hadden ze niet en wilden ze alleen voor die ene DVD ook niet kopen. Dus heb ik aangeboden dat ze op mijn mac een dvd van hun huwelijksfilm konden maken. Dus op een zaterdag zijn ze langs gekomen met de camera, de film em een paar cd's met muziek die ze op de achtergrond wilden. we heben eerst de film gecaptured en de cd's in iTunes geimporteerd. Vervolgens hebben ze zelf met iMovie en iDVD hun eigen bruiloft DVD gemaakt. Zaterdag avond gingen ze er mee weg en het zag er echt gelikt uit. En dat hebben we gedaan om een iMac G4 met 700 MHz.

Dat soort dingen is inderdaad waar een Mac erg goed in is. Gebruiksvriendelijk en functioneel. Als je wilt gaan tweaken en het leuk vindt om systeembeheerder te spelen dan is een windows-PC waarschijnljk een betere koop.

Ik zou voor de iMac G5 gaan, je hebt dan een echt snelle machine, standaard 512mb ram, vette 128mb grafische kaart, een snelle G5 processor, 160gb hardeschijf en zowiezo een prachtige monitor erbij van 17". Kortom een fantastische complete computer. En als je hem met onderwijskorting koopt is het basismodel best te betalen.

De nieuwe eMac’s zijn misschien ook nog een goede optie, ook hier heb je er dan gelijk een scherm bij . Maar t blijft je eigen keuze. succes.