waarop letten bij het kopen van een beeldscherm?

ik ga nieuwe G5 kopen met een 17" tft over anderhalve week :D, maar...

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een tft?

hoe moet de inkijkhoek zijn, is 500:1 beter dan 400:1?
Een lagere responsetijd is beter?
enz…

tnx,

Thomas

Hoi Thomas;

als je een scherm gaat kopen moet je eerst bedenken wat je ermee gaat doen: sommige dingen gaan nog steeds beter op een CRT (beeldbuismonitor) trouwens. Een -goede- CRT heeft nog steeds een heel snelle responsetijd, volgens velen nog steeds een betere kleurweergave en ze zij natuurlijk veel goedkoper; zeker 2e hands.

Maar goed; de inkijkhoek van een tft moet dus groot zijn anders heb je een slecht beeld zodra je er niet loodrecht voor zit (die hoek kan trouwens max. 180 graden zijn tenzij er een spiegeltje bijgevoegd wordt haha (sorry, maar een hoek van bijvoorbeeld 170 graden betekent dat je heel schuin op het scherm kan kijken ((bv tft 17" van Apple; maar ook de Formac is uitstekend en goedkoper hehehe)) 180 graden betekent dat je tegen de zijkant van het scherm aankijkt en dus niks ziet; aan de andere helft van de 360 graden van de cirkel heb je niks natuurlijk).
De responsetijd is bij de meeste moderne tft schermen wel ok; meestal rond de 25 milliseconden: wat ik wel hoor van gamers is dat dat net genoeg is… of net niet… maar ja gamers stellen enorm hoge eisen aan hardware.

350:1 enzovoort is een aanduiding voor het contrast. Om dit te kunnen beoordelen moet je gewoon even gaan kijken: een scherm moet je gewoon bevallen!

Succes en de groetjes van Jos

bedankt voor je reactie Jos!!

Ik neem aan dat een lagere reactietijd beter is, want ik zag al een scherm voor 500 euro met een responsetijd van 16 ms. Dus dat is best goed? Merk: LG en Iihyama.
iemand ervaringen met deze merken tft schermen?

Laat het ding ter plekke uitpakken en controleer het scherm op dode pixels alvorens je tot betaling overgaat!