waarschuwing wanneer ik applicaties download

Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is. Zo niet dan sorry. Sinds ik Tiger heb geeft Safari een waarschuwing wanneer ik een file download met een applicatie daarin. Eigenlijk is het niet Safari maar Disc Utility denk ik. Wanneer het DMG wordt gemount vraagt Disc Utility mij of ik zeker weet dat ik wil mounten want er zit een applicatie in de disc image.

Ik vind dat bijzonder irritant en wil het uitzetten maar weet niet hoe.
Iemand anders hetzelfde en een oplossing misschien?

Alvast bedankt

Ik kan niet direct vinden waar je het kan uitzetten, maar ik zou hier toch niet te vlug mee zijn. Als je een waarschuwing krijgt bij het uitpakken van "verborgen" applicaties kan er ook geen applicatie geïnstalleerd worden die bv. je volledige schijf wist oid. Een maatregel voor de veiligheid dus...

Mijn "probleem" is dat het nieuw is en bij elke download gebeurt. Ik ben zo arrogant om te denken dat ik weet wat ik hebben wil en daarom wil ik die waarschuwing niet.

Wat was je systeem hiervoor, want deze waarschuwing is niet nieuw in Tiger. Sinds één van de security updates vorig jaar hebben Jaguar en Panther dat ook. Het is inderdaad bedoelt om exploits tegen te gaan.

[quote:7e96390cdc="pinkie"]Mijn "probleem" is dat het nieuw is en bij elke download gebeurt. Ik ben zo arrogant om te denken dat ik weet wat ik hebben wil en daarom wil ik die waarschuwing niet.[/quote:7e96390cdc]

En Apple is zo arrogant om die wens te negeren. :slight_smile:

Je moet het "automatisch openen" van "veilige" downloads gewoon uitzetten in Safari in de voorkeuren. Dan download ie het gewoon en verder geen gezeur.

Sowieso is het uiterst onverstandig om downloads automatisch te laten openen. Zie ook hier.

Ik zelf vind het erg onhandig, als ik 20 dingen download wil ik ze later allemaal bekijken en openen en niet opeens 20 zelf uitpakkende zips hebben die op hun beurt weer 20 DMG’s gaan mounten. Dus ik heb die optie altijd al uit staan. En je bent meteen van die zeur warnings af.

Volgens mij is het wel degelijk nieuw in Tiger. En het is een zeer belangrijke preventieve maatregel voor de veiligheid van het systeem. Natuurlijk weet je precies wat je wil hebben. De waarschuwing is nou juist bedoeld om te voorkomen dat er iets geinstalleerd wordt wat je juist [b:5df648b23e]niet[/b:5df648b23e] wil hebben!

Wat is dan het verschil met die waarschuwing die sinds die security update 2004-06-07 in Jaguar en Panther zit? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300667

[quote:162367dbb2]CVE-ID: CAN-2004-0538
Impact: LaunchServices automatically registers applications, which could be used to cause the system to run unexpected applications.
Discussion: LaunchServices is a system component that discovers and opens applications. This system component has been modified to only open applications that have previously been explicitly run on the system. Attempts to run an application that has not previously been explicitly run will result in a user alert. Further information is available in this article.
[/quote:162367dbb2]

[quote:c2f5bacfa8="wjgmspeedy"]Wat is dan het verschil met die waarschuwing die sinds die security update 2004-06-07 in Jaguar en Panther zit? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300667][/quote:c2f5bacfa8]

Dat is de waarschuwing die aangeeft dat een bepaald programma voor het eerst wordt geopend.

Hiervoor gebruikte ik 10.3.9, volledig updated en ik heb de waarschuwing nooit eerder gezien. Bedankt voor jullie reacties. Ik zie de zin ervan wel in maar ja, ik ben wat gemakzuchtig :sealed:

Waarschijnlijk mede omdat ik nog nooit een probleem heb gehad (sinds 1991) en dat maakt mensen nu eenmaal wat minder op hun hoede :mrgreen:

Ik begrijp dat, wanneer het een update betreft van een programma dat al heeft gedraaid op mijn computer, deze waarschuwing dus achterwege zal blijven :lol:

[quote:3822421df0="pinkie"]Ik begrijp dat, wanneer het een update betreft van een programma dat al heeft gedraaid op mijn computer, deze waarschuwing dus achterwege zal blijven :lol:[/quote:3822421df0]

Eh, nee. Het betreft twee verschillende beveiligingen: de ene waarschuwt je als je een programma voor het eerst opent (zat al in 10.3.9), de andere geeft een waarschuwing als je een bestand met Safari downloadt dat na uitpakken een programma bevat.