Wachten op OS 10.5

Laat haar dan maar even d'r gang gaan op OSX, om daarvoor speciaal XP d'r op te zetten in mijns inziens een beetje zonde van je schijfruimte. Bovendien kan je op OSX alles wat je in XP ook moet kunnen. Zeker internetten e.d., dus wat dat betreft... Leg het haar even een paar keer uit en dan moet ze daar ook wel d'r weg weten te vinden.

Ik zou gaan voor de MacBook trouwens, niet de Pro, tenzij je programma’s nodig hebt die de veel betere videokaart vereisen of als je het grotere scherm nodig hebt :slight_smile:

[quote:7fe6fdee1e="Doulos"]Ik zou nog even wachten. Ik kon me niet beheersen en heb snel een macbook aangeschaft. Helaas valt het ding zeer onregelmatig uit en maak ik dus weer alle kinderziektes mee.

Wat dat betreft ben ik erg telleurgesteld in Apple. Je koopt een laptop voor een vrij fors bedrag en nu blijkt de hele serie ernstige problemen te hebben.[/quote:7fe6fdee1e]

ga dan toch in hemelsnaam naar de winkel waar je hem hebt gekocht of bel naar applecare, je macbook is nog onder garantie. zit toch niet te verkondigen dat je teleurgesteld bent in Apple terwijl je gewoon contact kan opnemen met hen en ze er meestal geen problemen van maken om iets te vervangen.

ik vind het zo fout dat mensen met een nieuwe mac zitten te zeggen dat ze teleurgesteld zijn in apple terwijl ze wss een kostenloze reparatie of een nieuw toestel krijgen. Er zijn helemaal niet zoveel problemen als men beweert.

Mensen richten zelfs blogs op om te laten zien wat er scheelt aan hun MacBook, als iedereen die moeite om een blog te maken gebruikt om even contact op te nemen met apple hadden ze allemaal al een nieuw of gerepareerd toestel.

@Nikita: Ik zou gaan voor de MacBook trouwens, niet de Pro, tenzij je programma's nodig hebt die de veel betere videokaart vereisen of als je het grotere scherm nodig hebt.

De reden waarom ik twijfel is de volgende: De programma’s die ik wil gaan draaien hebben voldoende aan een 1.8 Ghz maar ik wil wel af en toe mijn foto’s kunnen branden naar DVD en de macbook die dat kan is de 2 Ghz of de macbook pro 1.8Ghz. Daarbij is het grotere scherm wel fijn denk ik en de glossy finish van het scherm zou bij het foto’s bewerken nadelig zijn (maar deze discussie hoort hier niet thuis)

Maar wat formaat en mogelijkheden betreft denk ik dat het wel een macbook 2.0 Ghz met 1 of 2 Gb geheugen wordt.

Hou wel in gedachten dat een Core Duo op 1.8 GHz geen Pentium 4 is op 1.8 GHz he... (Om maar even wat te noemen). Eventueel kan je ook een externe DVD brander nemen, die zijn bovendien ook nog 's 16x en Dual Layer, terwijl die in de MB en de MBP 15" een 4x Single Layer is.

[quote:abf6dafa6b="win2os"]Nu ik toch bezig ben, hoe gaat OS X met geheugen om? Draait het met 512 Mb en werkt het zoals het bedoeld is met 1024 MB? Sorry ben nog een windows gebruiker dus...[/quote:abf6dafa6b]

Apple heeft hier een artikel over geschreven:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

Mac OS X draait op een UNIX-basis. Van Linux ben ik gewend dat mijn vrije geheugen wordt gebruikt voor buffers en disk-cache (dus 1GB wordt ook altijd benut). Of dit in MacOS ook zo is heb ik niet kunnen vinden.

In het artikel lijkt het als of het geheugen het zelfde werkt als bij Windows. Bepaalde dingen blijven in het geheugen hangen voor het geval je het nog eens gaat gebruiken. Slibt het geheugen dan niet zo vol als bij Windows??

Ik had gehoopt dat dat probleem bij de mac voorbij is.

Hier komt nog eens bij dat het geheugen gedeeld wordt met de grafische kaart…als dat maar goed gaat.

Toch nog even goed gelezen:
“Inactive memory
This information is no longer being used and has been cached to disk, but it will remain in RAM until another application needs the space. Leaving this information in RAM is to your advantage if you (or a client of your computer) come back to it later.”

Dus als ik het goed begrijp slibt het dus wel vol maar wordt de gecached ram lokaties vrij gegeven wanneer een programma het nodig heeft. Ok, dat is wel anders met Windows.
Goed, weer wat geleerd.

Nee het is anders dan bij Windows, omdat OSX een strenge controle heeft over wat er wel en niet in het geheugen blijft hangen. En het gedeelde geheugen; daarom is het Dual Channel, dus 2 modules. Dan pakt het systeem van module 1 en de videokaart van module 2.

[quote:67f7197622="Nikita"]Laat haar dan maar even d'r gang gaan op OSX, om daarvoor speciaal XP d'r op te zetten in mijns inziens een beetje zonde van je schijfruimte. [/quote:67f7197622]

Durf bijna te zeggen dat als XP moeilijk voor haar is, OS X haar beter zal bevallen. Je hoeft de PC niet uit te zetten, het werken met verschillende accounts is héél gemakkelijk en snel, verschillende accounts kunnen naast elkaar werken, je vrouw kan bijvoorbeeld gewoon Word hebben openstaan, jij kan met één muisklik switchen naar jouw account en wat gaan doen, en als zij dan weer switched naar haar account staat alles precies nog zoals zij het had laten staan; zelfs de cursor staat dan nog op dezelfde plaats.

(Je hoeft alleen bij de instellingen onder “Accounts” fast-user switching aan te zetten)

[quote:47acd85c09="Nikita"]Nee het is anders dan bij Windows, omdat OSX een strenge controle heeft over wat er wel en niet in het geheugen blijft hangen. En het gedeelde geheugen; daarom is het Dual Channel, dus 2 modules. Dan pakt het systeem van module 1 en de videokaart van module 2.[/quote:47acd85c09]

Het is wel zo dat meer geheugen een snellere Mac betekent, maar echt “dichtslibben” doet OSX nooit. Het systeem blijft stabiel en als je veel programma’s hebt draaien kan het zijn dat als je switched dat je dan enige vertraging merkt.

Ik zou ook niet al te lang meer wachten en gewoon lekker overstappen. Wacht nog wel even op de WWDC, want daarna komen vaak heel nieuwe dingen, maar ook kleine updates op bestaande machines uit. Het kan dus best zijn dat de iBook een kleine snelheidsupdate krijgt vlak na zo'n keynootje, ik noem maar wat.

Veel plezier alvast met de switch!

Als er veranderingen aan bestaande modellen komen, moet je in de winkel overigens wel even opletten dat je een nieuwe en geen oude krijgt.

dit hoort beter thuis bij "switchers", topic verplaatst

De opmerkingen om even te wachten na een Appple event ben ik zovaak tegengekomen dat ik die raad dus opvolg. Nadeel is dat deze data niet ergens makkelijk te vinden zijn.

Even voor WouterReyntjens: Of dit onderwerp nu hier of bij het OS thuis hoort, geswitcht ben ik (nog) niet. Maar dat is een kwestie van tijd :wink:

Door alle adviezen nog eens verder verdiept in Office en iWorks aangezien mijn vrouw daar mee zou gaan werken en dan is er inderdaad geen reden om Win Xp te installeren.

Kom ik tot de conclusie dat ik hier op het forum in twee dagen meer dan genoeg te weten ben gekomen om over te stappen naar de Apple wereld. Hiervoor dank.
Nu nog wachten tot de WWDC.

Mocht ik weer vragen dan weet ik jullie te vinden.
Groeten.

Wel een kleine opmerking, als je office 2004 koopt, weet dan dat er geen access bij zit, wil je een database programma gebruiken, ga dan voor filemaker.

grtz

Access gebruiken we niet, alleen Word, Excel en Powerpoint. Of Pages en Keynote maar dat gaan we uit proberen.

Bedankt voor de tip!

Later

Bij een versie van OS X uit de winkel zit ook een probeer-versie van Keynote en Pages, een maand lang geldig. 't Werkt wel heel anders dan Word, als je elders (nog) op Word werkt dan is het in mijn beleving toch beter om in Word te blijven werken. Pages is overigens wel krachtig genoeg om goed te gebruiken als wordprocessor, zij het dat een aantal features zoals mailmerge er (nog) niet in zitten.

[quote:60cad70910="WouterReyntjens"]Wel een kleine opmerking, als je office 2004 koopt, weet dan dat er geen access bij zit, wil je een database programma gebruiken, ga dan voor filemaker.[/quote:60cad70910]

Waarom eigenlijk geen Access? :? Ik vind het (zit [b:60cad70910]nog[/b:60cad70910] op een windows) een goed programma :innocent:

Geen idee, het is volgens mij een domme zet want de meeste mac-gebruikers gebruiken daardoor filemaker. Het zal gewoon zijn omdat windhoos hun product is dat ze enkel voor windhoos access maken.

Niet helemaal waar. De nieuwste versie van NeoOffice kan overweg met Microsoft Access databases, als het goed is. Hoe goed dat werkt durf ik niet te zeggen. Vooralsnog is er ook geen behoefte om dat uit te gaan proberen. Geef mij Filemaker maar.

[quote:b49d3b992c="Neowave"]Persoonlijk vind ik het een rot tijdstip om een nieuwe Mac te kopen:

• Nieuwe CPUs van Intel kunnen ieder moment uitkomen;
  • Mac OS X 10.5 Leopard;
  • En vraag me vrij sterk af hoe lang het huidige iMac model nog mee zal gaan.

Ik zou überhaupt wachten op de details van 10.5 Leopard zodat je zeker weet dat huidige Macs het systeem [b:b49d3b992c]100%[/b:b49d3b992c] zullen ondersteunen. Met de overgang naar 10.4 Tiger waren er heel veel Macs die Core Image niet konden trekken en waren er de nodige programma’s (ook van Apple) die functies gingen uitschakelen op G3 machines. Heb niet weer zin in dat gezeik. :stuck_out_tongue:

Het blijft een gokje maar denk dat Apple van 10.5 Leopard een grote release gaat maken, met name voor de end-user. 10.4 Tiger was vooral interessant voor software ontwikkelaars. Helemaal met Windows Vista en z’n gloednieuwe interface die begin volgend jaar uit komt.[/quote:b49d3b992c]

Okay. Nu schrik ik…
Ik krijg binnenkort mijn iMac 20" Intel ding, en als ze dan een nieuwe OS uitbrengen, is er dus een kans dat hij niet goed draait op mn mac?