Ik vrees dat mijn verwachtigingen wat te hoog oplopen, aangezien Google me niets oplevert. Ik zou namelijk graag de printer willen instellen dat hij de wachtrij zelf behoud, en niet OSX.
Wat ik dus eigenlijk wil:
[list=1]
[*] wachtrij op elke pc kunnen openen en zien wat er afgedrukt is (ook al zien die printopdrachtjes niet op die pc gedaan)
[*] een verzameling van printopdrachtjes zien die computers gedaan hebben
[/list]
Is zoiets eventueel mogelijk om in te stellen?
Ik weet dat je in OSX kan instellen dat hij de printopdrachten niet automatisch verwijderd, en dus laat staan... Maar dat is niet wat ik zoek. Ik wil die opdrachten ook kunnen raadplegen op andere pc's.
Printserver? Jaren terug stuurde alle PC's bij mij op school de printopdrachten naar een server. Nadat de betaling was geregeld, werd de opdracht aangeboden bij de juiste printer.
Ik denk niet dat de Canon Pixma MP560 zelf wachtrijen kan bijhouden.
De printer is draadloos in het netwerk opgenomen, een printserver is daarom nogal overbodig. De enige extra functionaliteit dat een dergelijke printserver mij zou kunnen bieden, is inderdaad hetgeen ik nu zoek. Maar dat is de hoge aankoopprijs niet echt waard. :sealed:
Er staan hier een redelijk aantal computers, en de gebruikers zijn volledig vrij om afdrukken te maken. Daarentegen is het wel zo dat, afhankelijk van het totaal aantal prints dat ze maken, ze hier een kleine bijdrage moeten voor leveren zodra er cartridges aangeschaft moeten worden.
We spreken hier overigens over een belachelijk lage bijdrage, dat de aanschaf van een printserver zeker niet zou rechtvaardigen. Ik hoopte dat ik de wachtrij door de printer zelf kon laten bijhouden, maar zoals ik in mijn openingspost al zei waren mijn verwachtigingen hiervoor al niet te hoog ingesteld, gezien Google niet met een antwoord naar voren kwam.
Voor dat soort zaken zijn nou juist printservers bedoeld. De grotere printers van bijv. Oce en Xerox kunnen dit allemaal wel maar ook daar zul je toch het e.e.a. aan infrastructuur en gebruikersaccounts moeten gaan opzetten. De simpele printers zoals Canon die maakt kunnen dit soort dingen niet, die zijn ook meer voor thuis en klein kantoorgebruik bedoelt waarbij dit soort dingen geen rol spelen.
In OSX wordt CUPS gebruikt voor het printen, het wordt wel vaker gebruikt in UNIX/Linux systemen. Het heeft als voordeel dat je het op een lokale machine kunt gebruiken maar ook kunt inzetten als printserver. Het logt wat er geprint wordt en door wie maar je kunt ook weer dingen doen zoals accounting (max. aantal pagina's, max. printjobs). Een overgebleven computer met Linux en CUPS is dan al een hele goedkope oplossing om in te zetten. Probleem is wel dat je de nodige kennis moet hebben. Daar gaat ook heel erg veel tijd en dus geld in zitten. Zo duur is zo'n kant-en-klare printserver dan ineens niet meer.
Wellicht dat je de oplossing toch moet vinden in het doorberekenen van een vast bedrag voor het printen wat dan dingen als papier, cartridge en "onderhoud" moet dekken. Die kosten hou je toch, wel of geen printserver.