Wachtwoord na opstarten uitzetten; hoe?

Ik gebruik Big Sur sinds vandaag maar na het opstarten blijft het maar vragen om mijn wachtwoord. Ik wil dat uitzetten, bij mijn vorige Mac met Catalina kon ik dat nog zo uit zetten, maar in Big Sur krijg ik het niet voor elkaar, in ieder geval niet blijvend werkend. Ik heb geprobeerd om via gebruikers en groepen en dan mijn naam dat venstertje wat op uit staat uit te klappen, maar dat lukt niet blijft niet toegankelijk ook niet na het ontgrendelen niet. Ik heb FileVault ook al eventjes uitgezet, dan doet hij het wel maar zodra ik FileVaullt dan weer aan zet staat hij weer op ‘uit’ in gebruikers en groepen. Hoe doe je dit goed en blijvend?

Als je FileVault aanzet, dan kun je niet automatisch inloggen.

Uit Mac Help:
Wanneer je encryptie inschakelt, moeten alle gebruikers inloggen met een inlogwachtwoord.

Vreemd, dat kon ik met Catalina nog gewoon veranderen zonder FileVault uit te zetten…

Dat kon ook in Catalina niet. Noch in High Sierra. Etc.
Ik denk dat je je simpelweg vergist.

Dat kan wel hoor. Ik kon gewoon in Catalina naar gebruikers en groepen gaan, inlogopties en dan automatisch inloggen op mijn naam zetten, terwijl FileVault gewoon aan stond.

Kan niet.
Is toch ook logisch; wat voor zin heeft het de schijf te versleutelen, en dat je dan daarna zonder wachtwoord door die versleuteling heen komt? Dan slaat het het hele FileVault toch nergens meer op?!
Misschien had jij last van een bug, waardoor het kon. Iig kan het nu niet, zoals het hoort. Wil je dit wel, zet je FV uit.

1 like

Maar kan dat kwaad? Ik ben de enige gebruiker op deze Mac.

Ook na een inbraak?

Hoe bedoel je?

Of jij, na een inbraak, waarbij ze je Mac meenemen, nog steeds de enige gebruiker van die Mac denkt te zijn.

1 like

Beetje suggestief dit antwoord als ik eerlijk ben.

Wil je dat een inbreker met je gegevens aan de haal kan zodat je identiteit gestolen kan worden?

1 like

Nee, zeg ik dat dan?

Nee, zeg ik dat je dat zegt dan?

Ik laat het wachtwoord wel aan staan. Zoveel moeite is het niet, maar vroeg me af waarom het bij Catalina wel kon en in Big Sur niet zonder FileVault helemaal uit te schakelen, en dus weer in te schakelen als je jezelf hebt toegevoegd bij gebruikers en groepen.

Je blijft in de ‘ontkenningsstand’ hangen.
Vanaf FileVault v2 in Lion kon het al niet, dus ook niet in Catalina, en de ‘truck’ die je hier noemt zal ook niet werken.

Nee meneertje eigenwijs. Ik weet zéker dat het wel kan/kon in Catalina. Bij mijn vorige vraag over het migratie tool proces van Mac Mini naar nieuwe Mac Mini zat je er ook al glansrijk naast vriend…

Ik ben je vriend niet, dombo!

Ik heb geen idee waar het over hebt vwb “jouw vorige vraag”. Ik heb enkel genoemd dat je tussen 2 Mac’s die je met elkaar dmv een netwerkkabel wilt verbinden, geen cross-over kabel nodig hebt.

Maar jij weet dat het wel kan, tegen alle logica, én de informatie van Apple in. Dan regel je het toch lekker zoals je wilt. Wat zit je hier dan zeuren, idioot? Doe het dan gewoon.

Bedankt voor je vriendelijke antwoord meneer idioot.

@Erwin33 @goeiedag Laten we het gezellig houden